تبیان، دستیار زندگی
بعد از برگزاری نهمین دو‌سالانه سفال در سمنان، خانه سفال در تهران و استان‌هایی كه در زمینه هنر سفال فعال هستند، تشكیل می‌شود. نشست خبری نهمین دو‌سالانه ملی سفال و سرامیك با حضور محمود شالویی مدیركل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و منیژه آرمین دبیر دوسا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار 10 هنرمند برجسته در دو‌سالانه سفال

سفال

بعد از برگزاری نهمین دو‌سالانه سفال در سمنان، خانه سفال در تهران و استان‌هایی كه در زمینه هنر سفال فعال هستند، تشكیل می‌شود.

نشست خبری نهمین دو‌سالانه ملی سفال و سرامیك با حضور محمود شالویی مدیركل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و منیژه آرمین دبیر دوسالانه، در دبیرخانه دائمی دو‌سالانه‌های تجسمی ایران برگزار شد.

شالویی درباره چرایی برگزاری نهمین دوسالانه سفال و سرامیك در استان سمنان گفت: در راستای سیاست تمركززدایی و برپایی دو‌سالانه‌ها در استان‌های مختلف كشور،استان‌هایی كه با هنرهای مورد نظر، تجانس دارند انتخاب می‌شوند.

برای دو‌سالانه سفال استان‌های مختلفی همچون یزد، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، گیلان و سمنان مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت سمنان انتخاب شد.

برای دو‌سالانه سفال استان‌های مختلفی همچون یزد، همدان، اصفهان، آذربایجان شرقی، گیلان و سمنان مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت سمنان انتخاب شد.

فرهنگسرای بزرگ این استان، طبق قول مساعد مسئولان محلی اداره ارشاد، از 9خرداد میزبان نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیك خواهد بود. برنامه‌های جانبی این دو‌سالانه از جمله كارگاه آموزشی، همایش و حلقه‌های تفكر نیز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.

شالویی همچنین از انتشار كتاب این دو‌سالانه همزمان با گشایش نمایشگاه خبر داد و گفت: كتاب آثار این دو‌سالانه در مراسم افتتاحیه توزیع خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های ما به شكلی است كه كتاب مربوط به هر دو‌سالانه در زمان برپایی آن توزیع شود.

او درباره دلایل صرف‌نظر از ادغام دوسالانه مجسمه‌سازی و دوسالانه سفال نیز گفت: این دو هنر كاملاً‌ مستقل هر یك باید در جایگاه خود مطرح شوند. انجمن هنرمندان سفالگر از سال گذشته فعالیت جدی خود را آغاز كرده و مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز از این انجمن حمایت خواهد كرد.

تشكیل خانه سفال یكی از تقاضاهای انجمن هنرمندان سفالگر بود كه با توجه به ضرورت با تشكیل خانه سفال در تهران موافقت شد و امیدوارم امكان تشكیل خانه سفال در استان‌هایی همچون گیلان، تبریز، یزد و سمنان كه در زمینه هنر سفالگری فعالند نیز فراهم شود.

وی همچنین از تشكیل خانه سفال خبر داد و گفت: تشكیل خانه سفال یكی از تقاضاهای انجمن هنرمندان سفالگر بود كه با توجه به ضرورت با تشكیل خانه سفال در تهران موافقت شد و امیدوارم امكان تشكیل خانه سفال در استان‌هایی همچون گیلان، تبریز، یزد و سمنان كه در زمینه هنر سفالگری فعالند نیز فراهم شود.

منیژه آرمین دبیر نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیك نیز با تاكید بر فرهنگ‌سازی برای نسل جوان درخصوص درك اهمیت هنر سفالگری گفت: در نهمین دو‌سالانه سفال و سرامیك كه در 3محور حجم، نقش برجسته و آثار هنری كاربردی برگزار می‌شود، 408 نفر با 1284 اثر شركت كردند كه در انتخاب اولیه آثار 159 نفر با 306 اثر پذیرفته شد و در مرحله نهایی نیز 173 اثر از 112 هنرمند برای نمایشگاه انتخاب شد.

آرمین همچنین در انتخاب آثار ملاك خلاقیت را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و در مورد بخش‌های جانبی این دو‌سالانه گفت: برپایی ورك شاپ، بازدید از كارگاه‌ها و برگزاری پنل هنرمندان شامل آثار 10 هنرمند برجسته سفال از دیگر بخش‌های این دو‌سالانه است.

منبع : همشهری

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی