تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی سفر هنرمندان به خرمشهر را حركت خوبی توصیف كرد كه از طرف خانه سینما انجام شد و گفت: در این روزگار بیش از هر چیزی به چنین فضایی احتیاج داریم كه عطر و بوی شهدا را می‌دهد. این كارگردان سینما كه در سفر هنرمندان به خرمشهر حضور دارد در گفت‌وگویی ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور سینماگران در خرمشهر

حضور سینماگران در خرمشهر

مجید مجیدی سفر هنرمندان به خرمشهر را حركت خوبی توصیف كرد كه از طرف خانه سینما انجام شد و گفت: در این روزگار بیش از هر چیزی به چنین فضایی احتیاج داریم كه عطر و بوی شهدا را می‌دهد.

این كارگردان سینما كه در سفر هنرمندان به خرمشهر حضور دارد در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطرح كرد: فضای حضور در خرمشهر به جد در آثار خود هنرمندان تأثیر خواهد گذاشت. بعد از 22 سال از جنگ، هنوز هم خرمشهر و شلمچه بوی عطر شهدا را می‌دهد.

كارگردان «رنگ‌خدا» با تاكید بر اینكه سفر هنرمندان اتفاق منحصربه‌فردی برای سینمای ایران است، تصریح كرد: یكی از دستاورد اصلی این موضوع را می‌توان در آینده در آثار خود سینماگران جستجو كرد. به خصوص درباره‌ی «خرمشهر» كه جزو حماسه‌های بی‌نظیری است كه به روایتی گفته می‌شود 40 هزار نفر در خرمشهر شهید شدند. بنابراین پرداختن به این سرزمین نه تنها نقطه عطفی برای سینماست، بلكه برای همه آیندگان می‌تواند، نتایج و دستاورد خیلی بزرگی داشته باشد.

مجید مجیدی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینكه چرا تاكنون سینمای ایران به رویداد فتح خرمشهر كم‌تر پرداخته است، نیز پاسخ داد: متأسفانه متولیان جنگ، كمی كلیشه‌ای به موضوع نگاه كردند و خیلی خوب عمل نكردند. افرادی كه متولی این جریان بودند، نگذاشتند هنرمندان از دیگاه خودشان به این موضوع نگاه كنند و ترجیح دادند از منظر خودشان به این مقوله نگاه شود.

او ادامه داد: آنها می‌توانستند در این سالها كه 22 سال از جنگ گذشته، شرایط حضور هنرمندان را همچون چنین سفری كه این روزها انجام شده فراهم كنند. در حالیكه این سفر نیز به همت رضا میركریمی و خانه سینما انجام شد و هیچ‌جا به غیر از معاونت سینمایی همكاری نكرد.

مجیدی با اشاره به اینكه متولیان دفاع مقدس و بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس همكاری نداشتند، تصریح كرد: در سخنرانی‌ها، موضوعات و حرف‌های زیادی مطرح می‌شود اما همكاری جدی صورت نمی‌گیرد، در حالیكه بدون برنامه هیچ اتفاقی به جریان تبدیل نمی‌شود.

این كارگردان با بیان اینكه، هنرمندان در تمام حوزه‌ها آمادگی دارند تا به موضوع خرمشهر بپردازند، در عین حال مطرح كرد: نفس حضور هنرمندان در خرمشهر خیلی مهم است. بنده در این سفر شاهد بودم كه خیلی‌ها متأثر شدند. برخی‌ها از آنها نیز تابه‌حال به این سرزمین پا نگذاشته بودند، چون شرایط حضور فراهم نمی‌شد. درحالی كه پیش از این می‌شد این شرایط را فراهم كرد.

او در پاسخ به این‌كه آیا تاكنون قصد داشته فیلم درباره فتح خرمشهر بسازد، نیز گفت: قطعا یكی از دغدغه‌هایم بوده است. اما یكی از تلاش‌هایمان این است كه یك مجموعه‌ای را در رابطه با حماسه خرمشهر آماده كنیم كه در آن هر كارگردانی از نگاه خودش فیلمی بسازد و ادای دینی به خون‌های پاكی باشد كه در آن سرزمین ریخته شده است.

مجیدی در پایان به هنرمندان توصیه كرد: به این سرزمین وارد شوند و فقط این حضور به سوم خرداد منتهی نشود، چون این‌قدر انرژی در خاك خرمشهر وجود دارد كه هرلحظه از آن حس زیبایی را می‌تواند به همراه داشته باشد و نمی‌توان آن را توصیف كرد.

تنظیم برای تبیان: مسعود عجمی