تبیان، دستیار زندگی
شبكه اول سیما در اقدامی غیرمترقبه و كم نظیر، بدون اعلام قبلی، سریال نوروزی «اشك‌ها و لبخندها» به كارگردانی حسن فتحی را پخش نكرد؛ این در حالی است كه برخی مدیران این شبكه حجم بالای برنامه‌های نمایشی در ایام نوروز و ذخیره سازی سریال حسن فتحی را علت این تصمیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا اشک ها و لبخند ها پخش نشد ؟

اشک ها و لبخند ها

«حفظ فضاي شاد تلويزيون پس از تعطيلات» به قيمت اطلاع‌رساني نكردن به مخاطب؟!

گـزارشي از روند پخش شدن و نشدن سـريال «اشك‌ها و لبخندها»ي حسن فتحي

شبكه اول سيما در اقدامي غيرمترقبه و كم نظير، بدون اعلام قبلي، سريال نوروزي «اشك‌ها و لبخندها» به كارگرداني حسن فتحي را پخش نكرد؛ اين در حالي است كه برخي مديران اين شبكه حجم بالاي برنامه‌هاي نمايشي در ايام نوروز و ذخيره سازي سريال حسن فتحي را علت اين تصميم اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، شبكه اول سيما با رجعت به شيوه پخش سه روز در هفته سريال‌ها كه پيش از اين تا مدتي براي مجموعه‌هايي نظير «ساعت شني» و «سه در چهار» اجرايي شده بود، در نهايت تصميم گرفت «اشك‌ها و لبخندها» را در روزهاي زوج به روي آنتن ببرد.

تصميم بر عدم پخش سريال «اشك‌ها و لبخندها» در ايام نوروز هم چنين با عدم اعلام قبلي از سوي تلويزيون همراه بود و مخاطبان تلويزيوني تنها در روز دوم فروردين ماه با اين زيرنويس مواجه شدند كه به علت رحلت همسر گرامي امام خميني(ره)، برنامه‌هاي نمايشي تلويزيون شامل «مرد دو هزار چهره»،«اشك‌ها و لبخندها» و غيره امشب پخش نخواهد شد.

بنابراين در حالي كه بينندگان تلويزيوني و حتي سازندگان سريال «اشك‌ها و لبخندها»، پخش اين مجموعه مناسبتي را از روز سوم فروردين ماه انتظار مي‌كشيدند، سريال حسن فتحي بنا بر تصميم مديران تلويزيون به روي آنتن نرفت. حتي تماس‌هاي خبرنگار ايسنا در روز سوم با پخش شبكه اول و پرسش درباره پخش شدن يا نشدن اين سريال با اين پاسخ همراه بود كه هنوز هيچ چيز مشخص نيست.

شبكه اول سيما در اقدامي غيرمترقبه و كم نظير، بدون اعلام قبلي، سريال نوروزي «اشك‌ها و لبخندها» به كارگرداني حسن فتحي را پخش نكرد؛ اين در حالي است كه برخي مديران اين شبكه حجم بالاي برنامه‌هاي نمايشي در ايام نوروز و ذخيره سازي سريال حسن فتحي را علت اين تصميم اعلام كردند.

ضمن اين كه از سوم تا يازدهم فروردين ماه هيچ اطلاع رساني مشهودي مبني بر علت پخش نشدن سريال «اشكها و لبخندها» و زمان دقيق پخش آن صورت نگرفت. اما سرانجام يازدهم فروردين ماه تمامي شبكه‌ها با پخش آنونس‌هاي سريال حسن فتحي به يكباره به مخاطب تلويزيوني اعلام كردند كه سريال «اشك‌ها و لبخندها» از شنبه (15 فروردين ماه) هفته‌اي سه بار پخش خواهد شد.

مهدی هاشمی

پس از اعلام اين خبر، اسماعيل عفيفه، تهيه‌كننده سريال «اشك‌ها و لبخندها» در گفت‌وگويي با ايسنا اعلام كرد كه تصويربرداري اين سريال طي دو، سه روز آينده به پايان مي‌رسد و تعويق در پخش، باعث شد كه فينال را با دقت بيشتري تصويربرداري كنند.

او در عين حال متذكر شد: پس از اين كه پخش سريال در ايام نوروز منتفي شد، گروه كمي با كندي كار مي‌كردند؛ چراكه به لحاظ روحي آسيب ديده بودند؛ اما با تصميم شبكه مبني بر پخش «اشكها و لبخندها» بلافاصله پس از عيد نوروز، وضعيت به حال سابق برگشت.

يكي از دلايل اصلي پخش نشدن سريال «اشك‌ها و لبخندها» اين بود كه ديديم تلويزيون در ايام نوروز به اندازه‌اي سريال و برنامه نمايشي دارد كه مردم از ساعت 8 شب تا آخرين ساعات روز بتوانند سريال ببينند. بنابراين صلاح ديديم سريال «اشك‌ها و لبخندها» را ذخيره كنيم تا با پخش آن پس از تعطيلات نوروز، بينندگان تلويزيون بتوانند شاهد تماشاي آن باشند.

و اما كامبيز اخوان صفا، مدير تامين برنامه شبكه اول نيز در گفت‌وگويي با ايسنا در خصوص اين تصميم شبكه توضيح داد.

وي خاطرنشان كرد: يكي از دلايل اصلي پخش نشدن سريال «اشك‌ها و لبخندها» اين بود كه ديديم تلويزيون در ايام نوروز به اندازه‌اي سريال و برنامه نمايشي دارد كه مردم از ساعت 8 شب تا آخرين ساعات روز بتوانند سريال ببينند. بنابراين صلاح ديديم سريال «اشك‌ها و لبخندها» را ذخيره كنيم تا با پخش آن پس از تعطيلات نوروز، بينندگان تلويزيون بتوانند شاهد تماشاي آن باشند.

اشك‌ها و لبخندها

اخوان صفا سپس در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ي عدم اطلاع‌رساني در خصوص پخش نكردن سريال حسن فتحي، گفت: تا آن جا كه من مي‌دانم از طريق زيرنويس به مردم اطلاع دادند كه اين سريال در ايام نوروز پخش نمي‌شود.

مدير تامين برنامه شبكه اول، سپس در پاسخ به پرسشي درباره‌ي رويكرد دوباره‌ي شبكه اول به پخش سه روز در هفته سريال‌ها، اظهار كرد: اين تصميم نشان مي‌دهد كه سريال «اشك‌ها و لبخندها» با مشكلي مبني بر عدم رسيدن به پخش در ايام نوروز مواجه نبوده و تنها به دليل حجم بالاي برنامه‌هاي نمايشي در ايام نوروز، به روي آنتن نرفته‌است.

وي ادامه داد: از آن جا كه «اشك‌ها و لبخندها» از فضايي شاد و مفرح برخوردار است، تصميم گرفتيم اين سريال را بلافاصله پس از نوروز پخش كنيم تا فضاي شاد تلويزيون تا حدودي حفظ شود و به يكباره تمامي شبكه‌ها از برنامه‌هاي شاد خالي نشوند.

تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی