تبیان، دستیار زندگی
آیین رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع) به خط استاد میرعلی هروی ‌با حضور جمعی از مسؤولان و بزرگان هنر خوش‌نویسی كشور برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناجات‌نامه مولا علی(ع) رونمایی شد

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

سه نسخه‌ی دیگر در راه است

«هنرمندان، همه‌ی سرمایه‌های این سرزمین هستند»

آیین رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع) به خط استاد میرعلی هروی ‌با حضور جمعی از مسؤولان و بزرگان هنر خوش‌نویسی كشور برگزار شد.

در این مراسم كه عصر روز چهارشنبه - دوم مرداد - در محل موزه‌ی هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد، با اهدای یك نسخه از این اثر به استاد امیرخانی، جعفر یاحقی، و... همراه بود.

غلامحسین امیرخانی كتابت این مناجات‌نامه را برعهده داشته است. او گفت: در هنر خوش‌نویسی در ایران به‌جز جنبه هنری ویژه خط و خوش‌نویسی در جنبه‌های مختلف هم دارای استادان طراز اولی هستیم و هم كارشناسان برجسته‌ای داریم.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

عضو شورای عالی خانه‌ی هنرمندان ایران، هنرمندان را همه سرمایه‌های هنر، فرهنگ و انسانیت این سرزمین دانست و تصریح كرد: انسانیت را از این جهت بكار می‌برم كه اصولا اخلاق در حوزه عملی معنا پیدا می‌كند و آنجایی كه اخلاق نظری تعریف می‌شود وقتی كه به عرصه عملیاتی و جامعه می‌رسد آن زمان معلوم می‌شود كه آن همه مسائل و لطافت چه اندازه نمود در شخصیت، رفتار و صفات انسان و جامعه خوش‌نویسی و هنر ایرانی پیدا كرده است. از این جهت مفتخر است كه سلوك و كسب فضیلت برای این است كه شخصیت همراه هنر رشد پیدا می‌كند.

این استاد و هنرمند نامی ایران اظهار امیدواری كرد كه مركز آفرینش‌های هنر آستان قدس رضوی به سمت معنای خودش و جایگاه ارزشمندی كه ما به‌عنوان مردم ایران داریم رفته و ما در حد وزن خودمان معارف‌مان را معرفی كنیم كه حوزه تجلی شكوه و عظمت را داشته باشد.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

وی درباره مراتب عمیق این دعا و مناجات گفت: ما به‌عنوان شیعه از این بابت دوست داریم همه مطالبی را كه به‌نوعی با معنا متصل می‌شود، منسوب ائمه كنیم و كه به‌نوعی آرمان‌خواهی ما را نشان دهد.

امیرخانی ادامه داد: در اینجا آرزومندی و آرمان‌خواهی ما و حرمتی كه به ساحت مقدس ائمه داریم چگونگی‌اش معلوم می‌شود و امیداوریم این مقدمه‌ای باشد برای آستان قدس رضوی كه نفایس طراز اولی كه در كتاب‌های بی‌نظیری را كه وجود دارد برای استفاده عمومی به بهترین نحو و وجهی و با امكانات فنی به چاپ برساند.

اصالت خط میرعلی هنوز بالاتر از هنرمندانی است كه تا به امروز آمده‌اند و جنس آن یك ركن است كه جاذبه را افزون می‌كند و بال پرواز می‌شود.

او درباره‌ی میرعلی هروی نیز اظهار داشت: میرعلی هروی دوره طلبگی‌اش و عشق آموزی‌اش در زمانی است كه اهل تسنن در كشور ما مسؤولیت و زمامدار هستند و سلطان حسین بایقرا آخرین پادشاه سلسله تیموری محسوب می‌شود و می‌بینیم كه فضا به گونه‌ای است كه چنین استاد گرانقدری می‌تواند دعا و مناجات منسوب به حضرت علی(ع) را بنویسد، چرا این اتفاق افتاده برای اینست كه ارادت به مولا وجود دارد و این تعصبات دوباره به نحوی در تاریخ موجباتی را به وجود آورده كه باید دید.

وی به موضوع تعصب اشاره كرد كه دامن بشریت را گرفته و موقعیت میرعلی هروی را با عبدالمجدی طالقانی قابل بحث دانست و اضافه كرد: عبدالمجید طالقانی كسی است كه خط خوش‌نویسی شكسته ایران را به جایی رسانده كه شاید اگر درست به عرصه‌های جهانی معرفی كنیم،‌ به‌طور حتم كسانی كه صاحب نظر هستند در برابر این هنر زانو خواهند.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

استاد امیرخانی بیان كرد: میرعلی هم همین مقام را دارد و خط نستعلیق را به جایی رسانده كه هنوز با وجود گذشت زمانی طولانی الگو است و نمونه‌هایی كه دیدید آثار درجه 3 او هستند و آثار درجه یك وی در موزه‌ای در تركیه است.

به گفته‌ی او، تاریخ دقیق و صحیح ما از ادبیات و هنرمان مشخص می‌شود و تاریخ رسمی‌ ما، تاریخ بی‌ارزش است و چرایی‌هایی در تاریخ ما جایش خالی است.

وی در پایان خاطر نشان كرد: اصالت خط میرعلی هنوز بالاتر از هنرمندانی است كه تا به امروز آمده‌اند و جنس آن یك ركن است كه جاذبه را افزون می‌كند و بال پرواز می‌شود.

در ادامه‌ی این مراسم محمدجعفر یاحقی -مدرس دانشگاه فردوسی مشهد - كه مقدمه این مناجات نامه را نگاشته، درباره این اثر اظهار داشت: لذتی از نگاه به این نسخه نفیس هنری به انسان دست می‌دهد؛ یقینا اثر ماندگاری است كه به معنویت و روح بلند استوار است و این اثر جلوه‌گاه چندین هنر است.

یاحقی افزود: مولای متقیان امام علی(ع) پدیدآورنده اصلی این مناجات نامه هستند كه كلام مولا در واقع بعد از كلام وحی بالاترین سخن است و به حق حضرت علی(ع) با سخنان و بیاناتی كه داشتند مقام والای هنری و فنی را از این بابت از آن خودشان كرده‌اند.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

به تعبیر او، نخستین هنر در این اثر، هنری است كه به مولا علی (ع) برمی‌گردد و به كلام وحی مرتبط است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هنر شعر، شعری كه از درون مولا برخاسته با هنر دیگری به نام خط درآمیخته است، به‌خصوص نستعلیق كه عروس خط‌های جهان است و ما به آن فخر می‌كنیم و در این میان هنرمندی از میان كار دست به این اقدام زده و هنر را تكمیل كرده كه نام و آوازه او در سراسر جهان اسلام و حتا فراتر از آن جاری است و آن استاد میرعلی هروی است، كسی كه خط نستعلیق را به اوج خود رساند و با انتخاب عالی‌ترین و مرتبط‌ترین سخنان با مبدا وحی در واقع هنر خودش را جاودانه كرد.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

به گفته وی، این اثر به‌عنوان یك اثر نفیس در گنجینه كتاب‌های آستان قدس رضوی محفوظ بوده از سال‌ها پیش كه این هم یك ارتباط و معنویت و این هنری است كه در گذشته‌ها پدید آمده است و حضور و وجود این اثر در كتابخانه آستانه قدس رضوی آن را به قرن 15 هجری مرتبط كرده و باز هنر نفیس دیگری كه در كنارش نشسته، هنر خط استاد امیرخانی است كه می‌توان گفت همه چیز از هنر و معنویت است یا حقی در پایان بیان كرد كه این اثر هنری كه از صدر اسلام تا امروز در اختیار ما بوده و یقینا با این باز تولید هنری كه به‌صورت كتاب می‌تواند در اختیار همه باشد، ‌می‌تواند این هنر را استمرار بخشد و رسالت هنر یعنی همین، رسالت ارزش‌های معنوی‌ای كه در گذشته‌ها بوده و امروز باید از آن استفاده شود.

سید‌حسین عابدی، مدیر عامل مركز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: یكی از تعبیرات مولا كه مورد استفاده بیش‌تر هنرمندان خوش‌نویس قرار گرفته، مناجاتی است كه مروز به چهره‌گشایی نسخه‌ای از آن گرد‌ ‌آمده‌یم، ‌نسخه حاضر یكی از شاهكارهای خط نستعلیق خاصه در قرن دهم هجری قمری است به قلم نخل بند استاد استادان میر علی هروی كه سال‌هاست در سایه خیر فرزند علی (ع) شمس الشموس دودمان ولایت امام هشتم امام رضا(ع) به شایستگی نگهداری می‌شود.

مراسم رونمایی از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علی (ع)

مدیر عامل مركز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خبر داد نسخه‌های دیگری، از جمله دیوان حافظ به خط منسوب به عبدالمجید طالقانی‌ و منتخب 32 صفحه‌ای از خوش‌نویسی‌های قرآن كریم با كتابت ابراهیم سلطان و گزیده‌ای از كتابت‌های قرآن كریم به خط علیرضا عباسی هنرمند برجسته عصر صفوی آماده انتشارند.

منبع : ایسنا