تبیان، دستیار زندگی
شهرام ناظری تا ساعتی دیگر راهی فرانسه می‌شود تا بالاترین نشان فرهنگی دولت فرانسه بر سینه‌اش جای گیرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاترین نشان فرهنگی فرانسه بر سینه‌ی بلبل پارسی‌خوان

شهرام ناظری

شهرام ناظری:

جریان هنری در دنیا به‌رغم دعواها كار خود را پیش‌ می‌برد

شهرام ناظری تا ساعتی دیگر راهی فرانسه می‌شود تا بالاترین نشان فرهنگی دولت فرانسه بر سینه‌اش جای گیرد.

نشان شوالیه را دولت فرانسه به‌خاطر یك عمر فعالیت هنرمندانه‌ی این آوازخوان سنتی ایرانی به وی اعطا می‌كند.

ناظری به‌همراه داریوش طلایی - نوازه‌ی تار - و نوید خاورزمینی - نوازنده سازهای كوبه‌یی و پركاشن - صبح روز شنبه 29 سپتامبر تك‌اجرای بداهه‌شان را در تئاتر شهر پاریس عرضه می‌كنند.

وی در آستانه‌ی سفرش به فرانسه به خبرنگار ایسنا گفت، درباره‌ی چگونگی اجرا چیزی نمی‌داند، چراكه می‌خواهد با حس و حال همان لحظه در آن مكان به اجرا بپردازد.

ناظری كه به او لقب پاواروتی ایران را داده‌اند، عنوان كرد كه به وی اطلاع داده‌اند كه شامگاه روز شنبه با حضور مشاور اول رییس‌جمهور فرانسه و رسانه‌های مختلف، نشان یادشده به او اعطا خواهد شد.

او درباره‌ی اظهار نظرهای اخیر ساركوزی و واكنش‌های داخلی و خارجی به سخنان نخست وزیر فرانسه درباره‌ی ایران و از سوی دیگر نوع توجه این كشور اروپایی به هنر ایران در زمینه‌ی سینما، موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی عنوان كرد، جریان هنری و فرهنگی بیشتر ضامن صلح جهان بوده و در دست‌یابی به این روند تاثیرگذار است. همان‌گونه كه شاهدیم اتفاقا طیف فرهنگی دایما دارد كار خود را به‌رغم دعواها انجام داده و پیش‌می‌برد.

ناظری چنین نتیجه‌گیری كرد كه به‌طور كلی ذكاوت پنهانی جهانی به این نكته دست یافته است كه هنر را همچون دیدگاهی كه نسبت به صلح وجود دارد، آزاد بگذارد. طیف فرهنگی و هنری اگر بتوانند نقش مثبتی در صلح جهانی به‌وجود آورد در روابط كشورها هم تاثیر گذاشته و آن‌ها را بیشتر و گسترده‌تر می‌كند.

اعطای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه یك ‌سال پیش به‌تصویب رسید و به‌خاطر نقش سالیانی كه شهرام ناظری در فستیوال‌های خارجی برای آشنا كردن طیف اروپایی با موسیقی شرق و نیز ایجاد تحول در این رشته به‌وجود آورده به او داده می‌شود.

از حدود سه دهه‌ی قبل شعر مولوی را در كارهایش اجرا كرد؛ برای نمونه سال 86 سال مولانا معرفی شد. اما 25 سال پیش روی نوار "گل صد برگ" نوشته شد: تقدیم به هشتصدمین سال تولد مولانا. "یادگار دوست" هم چنین است؛ 10 سال پیش روی كاست "سفر به دیگر سو" نوشته شد: یادواره‌ی شمس.

بنابراین پیش از آن كه سال مولانا به‌صورت نمادین از سوی دنیا دنبال شود، او به‌عنوان پیشرو در این جهت گام برداشت و این برایش امتیازی محسوب می‌شود.

او كه طی دو سال گذشته به‌دعوت انستیتو موسیقی - نیویورك و آسیا سوسایتی - نیویورك، سالن اسكار - كداك تیاتر -، سالن فیلارمونیك، دیزنی هال كنسرت، فستیوال‌های رم، فلورانس، ونیز، مادرید، بارسلون، ژاپن، برزیل، مراكش، وزارت فرهنگ و هنر تركیه و ... برنامه‌هایی را اجرا كرده و قرار است 15 اكتبر - اول آبان‌ماه سال جاری - برای بزرگداشتی دیگر از مولانا، در فستیوال باربیكین انگلستان بخواند.

در فستیوال باربیكین، محسن نفر - نوازنده‌ی تار، سینا جهان‌آبادی - كمانچه و آلتو كمانچه -، حسین رضایی‌نیا - دف -، سهیل امینی - بربط - و نوید افقح - تنبك - می‌نوازند.

"دان هكمن" - منتقد موسیقی - كه می‌گویند فرد بداخلاقی است و برای نشریه‌ی لس‌انجلس تایمز كار می‌كند، شهرام ناظری را ورای پاواروتی خواند كه كارش تعریف علمی دارد و در چارچوب علم موسیقی می‌گنجد و فضای جادویی به‌وجود می‌آورد. بم‌های تاثیرگذاری دارد كه گویی ناگهان دریایی از صدا را بر سر شنونده می‌ریزد.

شهرام ناظری دراین باره گفت، دوستان "دان هكمن" می‌گفتند گویا او عاشق شده است كه این چنین سخن می‌گوید.

ناظری كه "بلبل پارسی زبان" لقب گرفته است، عنوان كرد، خودم را كوچك‌تر از این می‌دانم كه با بزرگ‌ترین خواننده‌ی اپرای جهان -پاواروتی - مقایسه شوم. آن‌ها با این اطلاق به‌طور قطع هدفشان مقایسه‌ی دو فرد نبوده بلكه می‌خواستند دو فرهنگ شرق و غرب را با هم مقایسه كنند. پاواروتی عظمت موسیقایی غرب را نشان می‌دهد. و گویا این فضای پیچیده عمیق و رازآمیزی در موسیقی در شرق است كه ورای عظمت‌ها حركت می‌كند. بنابراین "ورای پاواروتی" یعنی نگاه آن‌ها به شرق كه این‌گونه توصیف شده است.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

كنسرت بزرگ «شهرام ناظری»

شهرام ناظری» از «پاواراتی» بالاتر است