تبیان، دستیار زندگی
شب‌های موسیقی ایران، اجرای ذوالفنون، اركستر ملی در گردش، اكسپوی موسیقی و احتمالات برنامه‌های امسال و سال آینده‌ی موسیقی ایران توسط مدیرعامل انجمن موسیقی ایران تشریح شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های 87- 1386 موسیقی ایران اعلام شد

برنامه‌های 87- 1386 موسیقی ایران اعلام شد

شب‌های موسیقی ایران، اجرای ذوالفنون، اركستر ملی در گردش، اكسپوی موسیقی و احتمالات

برنامه‌های امسال و سال آینده‌ی موسیقی ایران توسط مدیرعامل انجمن موسیقی ایران تشریح شد.

به گزارش تبیان، بابك رضایی، در نشست خبری كه صبح امروز در محل انجمن یادشده برگزار شد، برنامه‌های پیش روی انجمن موسیقی را برشمرد.

افتخار برنامه‌های برگزارشده

رضایی گام‌های بلند انجمن موسیقی ایران در تیرماه جاری را اجرای اركستر ملی در كاخ موزه نیاوران با صدای علیرضا قربانی،‌ تجلیل از بانوان هنرمند موسیقی در شب ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و اجرای كنسرت استاد محمدرضا لطفی با همكاری موسسه‌ی آوای شیدا عنوان و برنامه‌های آتی انجمن را اعلام كرد.

عندلیبی برای پیامبر اعظم (ص) می‌نوازد

او با یادآوری اینكه روزهای ‌20 تا 22 تیر ماه جاری كنسرت سیداعظم در تالار وحدت با آهنگسازی و رهبری محمدجلیل عندلیبی برگزار می‌شود، گفت، این كار از سال پیامبر اعظم (ص) آغاز شده بود و در مدح پیامبر اكرم (ص) است كه با همكاری گروه موسیقی دستگاهی دفتر موسیقی و شعر برگزار می‌شود.

برنامه‌های دیگر ...

به‌گفته‌ی او، روزهای 21 و 22 تیر ماه گروه موسیقی ردیف دستگاهی سپهر به رهبری احمدرضا خواه در تالار رودكی برنامه‌ای را اجرا می‌كنند. همچنین 22 تیرماه موسسه‌ی آوای مهربانی ساعت 16 در همین تالار برنامه‌ای با عنوان مروری بر آثار ضبط شده‌ی بازیگری و نمایش ایرانی برگزار می‌كند. در تاریخ 23 و 24 تیرماه جاری، گروه سازهای ایرانی خروش با بداهه‌نوازی مجید درخشانی برنامه اجرا می‌كنند.

28بنا بر اعلام رییس انجمن موسیقی، 29 تیرماه جاری گروه موسیقی نور با همكاری موسسه‌ی هرمس و 31 تیر تا دوم مردادماه سال جاری هم اركستر گروه كودكان ایران زمین به رهبری سودابه سالم در تالار وحدت برنامه‌هایی را تدارك دیده‌اند.

رضایی فعالیت‌های كنونی در حوزه‌ی موسیقی كودك را بسیار محدود ارزیابی كرد و گفت: ما فعالیت در حوزه‌ی كودكان را كه زیر ساخت موسیقی محسوب می‌شود را جزو رسالت‌های خود می‌دانیم.

این نشست با اعلام زمان‌ برنامه‌های دیگر موسیقی در تهران ادامه پیدا كرد.

مردادماه و اجرای ذوالفنون

رضایی گفت، روزهای 11 و 12 مرداد ماه گروه ذوالفنون با همكاری هادی منتظری در تالار وحدت اجرای برنامه می‌كنند.

19 و 20 مرداد ماه گروهی جوان سازهای بادی برنامه‌ای دیگر دارند. او اظهار امیدواری كرد كه این چنین گروه‌ها بتواند ضعف‌های ساز بادی در اركستر سمفونیك را بپوشانند.

اجرای طرح شب‌های موسیقی در ایران

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران همچنین از برگزاری برنامه "شب‌های موسیقی ایران" در حد فاصل مرداد و شهریور خبر داد و گفت: در این برنامه كه به مناسبت‌ سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی برگزار می‌شود در حد فاصل مرداد و شهریور تلاش می‌شود كه هر شب به موسیقی یك استان اختصاص داده و همه‌ی ژانرهای موسیقی فعال در آن شهرها عرضه شود.

او احتمال داد كه دو استان خوزستان و تهران همه‌ی ژانرهای فعال خود را در اوایل مرداد عرضه كنند.

تجلیل از بزرگان

وی این برنامه را هم شامل موسیقی قومی، دستگاهی و هم موسیقی كلاسیك هر استان دانست و گفت:‌ همچنین در این برنامه از بزرگان و پژوهشگران عرصه‌ی موسیقی تجلیل می‌شود.

به‌گفته‌ی او، این برنامه را در راستای توجه دولت نهم به عرصه‌ی عمومی دولت جمهوری اسلامی است.

رضایی همچنین از تلاش برای اجرای اركستر موسیقی ملی در مراكز استان خبر داد و اظهار كرد: قرار بود كه این برنامه به‌زودی در تبریز برگزار شود كه به علت مصادف شدن با نمایشگاهی در این استان به تعویق افتاده است و به احتمال زیاد 10 و 9 شهریور ماه این برنامه در تبریز اجرا می‌شود.

او همچنین افزود: روزهای 15 و 16 شهریورماه سال جاری، اركستر موسیقی ملی در یكی از شهرهای گرگان یا شهركرد اجرای برنامه خواهد كرد.

فراخوانی برای موسیقی پاپ

وی گفت كه بعد از ماه رمضان اجرای اركستر موسیقی ملی در سایر استان‌ها برگزار می‌شود. فراخوان موسیقی پاپ هم در سال جاری منتشر و سال آینده اجرا خواهد شد.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اجرای موسیقی پاپ را با توجه به حساسیت‌های آن منوط به برنامه‌ریزی‌های بسیاری دانست و فعالیت‌های این انجمن در ایام محرم و صفر را برگزاری برنامه‌ای با عنوان اولین سوگواری نغمه‌های عاشورایی معرفی كرد و گفت: در این برنامه تلاش می‌شود كه تمام موسیقی مذهبی و عاشورایی سراسر ایران گردآوری شود.

پركردن خاموشی موسیقی و تعطیلات بی‌موقع!

او افزود: این برنامه برای پركردن خاموشی موسیقی در این روزهاست.

رضایی برنامه‌های انجمن موسیقی ایران را نیازمند نقد مطبوعات و رسانه‌ها دانست و درخواست كرد كه رسانه‌ها با نقد سازنده‌ی خود فضا را برای بینش روشنگری دست‌اندركاران موسیقی ایجاد كنند تا بتوانند خود را بهتری ارزیابی كنند.

رضایی برگزاری اكسپوی موسیقی یا نخستین نمایشگاه بزرگ عرضه محصولات موسیقی كشور را منوط به برنامه‌ریزی خانه‌ی موسیقی با دفتر موسیقی و شعر و معاونت هنری وزارت ارشاد دانست و خاطرنشان كرد، خانه‌ی موسیقی هماهنگ‌كننده این برنامه است و احتمال دارد كه در پاییز برگزار شود.

او همچنین در پاسخ انتقاد خبرنگاران به تعطیلات تابستانی اركستر ملی خود را نیز منتقد این تعطیلات خواند و گفت: باتوجه به اینكه تعطیلات دفتر موسیقی با جدول اروپا تنظیم شده است این تعطیلات تابستانی به وجود آمده است.

وی افزود: در كشور ما با توجه به اینكه در برخی مناسبت‌های مذهبی امكان برگزاری موسیقی نیست، مسوولان می‌توانند برنامه‌ها را به گونه‌یی هماهنگ كنند كه تعطیلات در مواقعی قرار بگیرد كه این مناسبت‌ها وجود دارند.