تبیان، دستیار زندگی
بالاترین نشان فرهنگی فرانسه (مدال شوالیه ادب و هنر) پاسداشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه ای در اعتلای فرهنگ و هنر انجام می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آواز ناظری پلی است بین ایران و فرانسه

شهرام ناظری و ژرارد ویولت، رئیس تئاتر شهر پاریس

بالاترین نشان فرهنگی فرانسه (مدال شوالیه ادب و هنر) پاسداشتی است از طرف دولت فرانسه به هنرمندانی که تلاش ویژه ای در اعتلای فرهنگ و هنر انجام می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر،هفته گذشته نشان شوالیه طی مراسمی به شهرام ناظری اعطا شد. در این مراسم که با حضور هنرمندان، ایرانیان فرهنگدوست ساکن فرانسه و برخی مسئولان فرهنگی فرانسه برگزار شد پس از اجرای کنسرت به نوازندگیِ داریوش طلایی ( تار و سه تار) و پدرام خاورزمینی ( تمبک ) در سالن تئاتر شهر پاریس، نشان شوالیه از طرف ژرارد ویولت، رئیس تئاتر شهر پاریس در سالن سارا برنارد به شهرام ناظری اهدا شد.

این جایزه که سال گذشته به تایید دوندیو دو وبروزیر فرهنگ سابق فرانسه رسیده بود در این مراسم با حضور خانم والری ترانووا، مشاور فرهنگی ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه به شهرام ناظری اعطا شد. برنارد پولتی سفیر کنونی فرانسه در ایران نیز اعطا کننده دیپلم افتخار از طرف وزیر فرهنگ سابق به هنرمند اثرگذار ایرانی بود.

ژان ـ پی یر گینوت، سفیر سابق فرانسه در افغانستان،جمعی از هنرمندان و خبرنگاران ایرانی و فرانسوی، شرق شناسان و ایران شناسان فرانسوی به همراه ایرانیان مقیم پاریس در سالنِ هزار نفری تئاتر شهر، تحسین کنندگان صدای گرم شهرام ناظری بودند و این در حالی بود که برخی از ایرانیان به دلیل فروش بلیت موفق به خرید و ورود به سالن تئاتر نشده بودند.

با پایان کنسرت سالن دیگری در انتظار حضور دوباره شهرام ناظری روی سن سالن سارا برنارد بود. ژرارد ویولت رئیس تئاترشهر پاریس گفت : « ما عاشق ایران هستیم و با وجود اختلاف نظر میان دولت ها، به اشاعه فرهنگ و هنر ایران ادامه  خواهیم داد. سال 1969 کنسرت حسین تهرانی را برای اولین بار معرفی کردیم. سپس با هنر شهرام ناطری آشنا شدیم و شیفته صدایش، که بی شک پلی میان ایران و فرانسه  است. در تمام سالهایی که در تئاتر شهر از هنرمندان مختلف دعوت به همکاری کرده ایم تاثیرگذارترین و زیباترین صدایی که شنیده ایم صدای ناظزی بوده است. در آواز شهرام ناظری گرما و صمیمیت بی همتایی وجود دارد که فراتر از زبان می رود . صدای ناظری ورای فرهنگ و زبان است.

وی افزود : سه سال پیش در سوگ یکی از مسئولان رده بالای سابق تئاتر شهر پاریس که عاشق ایران و هنر ایران بود شهرام قطعه ای به نام « تنها مرو» را اجرا کرد که تمام شنوندگان با صدایش منقلب شدند. هرگاه آن برنامه به خاطرم می آید دگرگون می شوم. آن روز آن صدا درس  بردباری به ما داد و شهرام ناظری با فرهنگ و آواز غنی اش ما را از هنر سرشار کرد .

رئیس تئاتر شهر در ادامه سخنانش می گوید: « من عاشق ایران هستم و شیفته شهرام ناظری. اعطای شوالیه ادب و هنر به او موجب افتخار ماست. واژگانی چون شوالیه، ادب، هنر در ظاهر شاید کلماتی  دور از هم و متفاوت از هم باشند ولی همنشینی آنها در کنار هم ترکیبی  بس زیبا و در خور تعمق می آفریند ».

در انتها، ژرارد ویولت، در حین اعطای نشان جمله رسمی و همیشگی مراسم را به زبان می آورد: « به نام دولت جمهوری فرانسه من، شما شهرام ناظری را شوالیه ادب و هنر معرفی می کنم ».

شهرام ناظری پس از دریافت نشان، و شریک کردن مردم با احساس اش می گوید: « از خداوند سپاسگزارم و از هموطنانم که با شرایط سخت در این سی سال همواره  مرا تشویق کرده اند و از مادرم که همیشه مشوقم می بود. و خوشحالم که این صدا پل میان شرق و غرب  و معرفی کننده فرهنگ ایران به غرب است».

ژرارد ویولت اضافه می کند: « کنسرتی مانند برنامه امشب نقطه اتکا و اطمینان بشریت است و ما را برای لحظه ای به فکر وامی دارد که انسانها می توانند یکدیگر را ورای اختلافهای فرهنگی و قومی دوست بدارند و به یکدیگر عشق بورزند. عمیقا به این موضوع باور دارم. و بی تردید سبک کار هنرمندانی چون ناطری و طلایی است که این احساس و باور را در ما بیدارمی کند».

منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط :

بالاترین نشان فرهنگی فرانسه بر سینه‌ی بلبل پارسی‌خوان

بنال ای بلبل دستان ...