تبیان، دستیار زندگی
تابستان امسال فصل بسیار گرمى براى موسیقى ایران بود و تعداد زیادى از موسیقیدانان بزرگ ایرانى به صحنه موسیقى رفتند. انجمن موسیقى ایران و دفتر شعر و موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى سعى دارند كه این روند را در طول سال هم حفظ كنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهى به كنسرت هاى فصل تابستان

كنسرت

بازى بزرگان

تابستان امسال فصل بسیار گرمى براى موسیقى ایران بود و تعداد زیادى از موسیقیدانان بزرگ ایرانى به صحنه موسیقى رفتند. انجمن موسیقى ایران و دفتر شعر و موسیقى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى سعى دارند كه این روند را در طول سال هم حفظ كنند و این كنسرت ها با همین حجم ادامه پیدا كند. جالب اینجاست كه در اغلب این اجراها، سالن هاى موسیقى مملو از جمعیت بودند و مردم علاقه مند به موسیقى ثابت كردند كه پیوسته آماده شنیدن صداى ساز هنرمندان موسیقى ایران هستند. علاوه بر برگزارى كنسرت هاى موسیقى اتفاق بسیار خوبى هم در موسیقى ایران افتاد. با هم مرورى داریم بر این كنسرت ها و اتفاقات موسیقایى.

محمدرضا شجریان

بعد از كنسرتى كه شجریان در طول چندین شب در نیمه هاى تابستان امسال در سالن وزارت كشور به همراه گروه موسیقى «آوا» اجرا كرد و در آن قطعاتى از ساخته هاى مجید درخشانى و سعید فرج پورى را به صحنه برد، حالا در جدیدترین اقدامش، طلسم برگزارى كنسرت در شهرستان ها را شكسته و هفته آینده در اصفهان و بعد از آن در شیراز به اجراى برنامه مى پردازد. او در این برنامه هم به همراه «همایون» قطعات آلبوم «غوغاى عشقبازان» را اجرا خواهد كرد.

همچنین امسال شجریان به عنوان دبیر شوراى عالى موسیقى خانه موسیقى انتخاب شد. ضمناً شجریان دومین دوره مستر كلاس هاى آواز را در فرهنگسراى آسمان شروع كرد و در این دوره ?? نفر را انتخاب كرد.

حسین علیزاده

حسین علیزاده در اوایل شهریور ماه به همراه گروه هم آوایان در كاخ نیاوران تهران به اجراى برنامه پرداخت. در این برنامه علیزاده قطعات جدیدى را به صحنه برد و از «خلج» نوازنده سازهاى كوبه اى به شیوه اى متفاوت در نوازندگى بهره برد.

محمدرضا لطفى

محمدرضا لطفى با محمد قوى حلم در اوایل تابستان امسال در كاخ نیاوران تهران به صحنه رفتند و با اجرایى بداهه در هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد رومى، به اجراى كنسرت پرداختند. بسیارى از مخاطبان از این كنسرت ناراضى بیرون رفتند. لطفى در این برنامه هم به اجراى قطعات آوازى پرداخت و هم به نوازندگى انواع سازها از جمله تار، سه تار، كمانچه و دف پرداخت.

كامكارها

طبق رسمى كه ظاهراً هرساله گروه موسیقى كامكارها دارند، تابستان امسال هم دل هوادارانشان را شاد كردند و برنامه اى چند شبه را در تالار وزارت كشور به صحنه بردند. این برنامه متشكل از دو بخش موسیقى كردى و موسیقى سنتى بود.

جلال ذوالفنون

جلال ذوالفنون نوازنده برجسته سه تار ایران به اجراى برنامه سه تار در كنار برادران خواجه نورى پرداخت. ذوالفنون از آن دست موسیقیدانان سنتى است كه به تلفیق موسیقى سنتى با دیگر آواها، علاقه و البته اشراف دارد.

مجید انتظامى

مجید انتظامى به همراه اركستر سمفونیك تهران و گروه هاى نمایشى و حركات موزون سوئیت سمفونى «این فصل را با من بخوان» را در تالار وحدت به مناسبت هفته دفاع مقدس اجرا كرد. او در این اجرا بسیارى از قطعات ماندگار موسیقى فیلم را كه از ساخته هاى خودش بودند، اجرا كرد. این كنسرت با استقبال چشمگیرى مواجه شد.

لوریس چكناواریان

همزمان با عید مبارك مبعث، سوئیت سمفونیك «رسول عشق و امید» در تهران اجرا شد. این اثر كه ساخته لوریس چكناواریان و سیدمهدى شجاعى است با همكارى مركز هنرهاى نمایشى، دفتر امور موسیقى و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و بنیاد رودكى از ?? مردادماه جارى به مدت ??شب، ساعت ?? در تالار وحدت اجرا و با استقبال بسیار باشكوهى مواجه شد.

كیخسرو پورناظرى

گروه موسیقى شمى به سرپرستى كیخسرو پورناظرى، كنسرتى را به همراه سامع گران ترك در تالار وزارت كشور اجرا كردند. این كنسرت به مناسبت سال مولانا برگزار شد.

على اكبر مرادى

گروه «یارسان» به سرپرستى «على اكبر مرادى»خواننده و نوازنده سه تار و تنبور به مناسبت عید فطر ?? و ?? مهر در تالار اندیشه حوزه هنرى به اجراى برنامه پرداختند. در این كنسرت، گروه «یارسان» كنسرتى سنتى و عرفانى را اجرا كردند. در این كنسرت «اولاش ازدمیر» نوازنده باقلاما از تركیه، «سیدمحسن نهانى»: نى، «فرزاد شهسوارى»: دف، «على اكبر مرادى» را همراهى كردند.

اپراى خسرو و شیرین

بهرام تاج آبادى شنبه ?? مهر اپراى «خسرو و شیرین» را در فرانسه اجرا كرد. این كنسرت به مناسبت سالروز معلولان و ناتوانان جسمى دنیا برگزار شد و در كنار كنسرت او گروه هاى دیگرى چون اركستر یونیورسیتى استراسبورگ و گروه كر گنزالس از اسپانیا نیز اجراهایى داشتند. این خواننده در آبان ماه نیز كنسرتى را در بزرگداشت پاواراتى برگزار خواهد كرد.

گروه هاى موسیقى كودك در روز جهانى كودك

گروه هاى موسیقى كودك پارس روز جهانى كودك ??مهر ماه را در تالار وحدت جشن گرفتند. این برنامه به سرپرستى «ناصر نظر» برگزار شد.

اركستر موسیقى ملى

اركستر موسیقى ملى ایران به رهبرى فرهاد فخرالدینى در طول تابستان برنامه هاى متعددى را با خوانندگانى چون «علیرضا قربانى»، «سالار عقیلى» و «سینا سرلك» برگزار كرد، اما آخرین برنامه این اركستر به اجراى قطعات آذرى به خوانندگى رشید وطن دوست اجرا شد.

گروه موسیقى شرقى

گروه موسیقى شرقى به سرپرستى «سامان احتشامى» قطعاتى از موسیقى سنتى را به خوانندگى «سینا سرلك» در تالار وحدت در اوایل شهریورماه به صحنه بردند كه با استقبال بسیار گسترده تماشاگران مواجه شد.

اپراى عروسكى مكبث

در نبود اپرا در ایران، بهروز غریب پور از آن دست افرادى است كه در آفرینش و رساندن آواهاى اپرا به گوش علاقه مندان ایرانى بسیار زحمت كشیده است. او امسال اپراى «مكبث» را در تالار فردوسى به صحنه برد. این اپرا از روى اپراى ایتالیایى جوزپه وردى اجرا شد و اجراى آن علیرغم تعطیلى تالارهاى نمایش همچنان ادامه دارد.

گروه كر شاگردان محمد نورى

گروه كر محمد نورى با اجراى قطعاتى از هندل، فرانتس شوبرت، موتزارت، كارل اورف و برخى قطعات ایرانى در تالار وحدت به اجراى قطعات موسیقى پرداخت. این گروه كر با رهبرى علیرضا شفقى نژاد به روى صحنه رفتند. «بلال طبیب دردم»، «هاى هاى رشیدخان سردار كل قوچان»، «دختر بویراحمدى»، «یه گلى سیاه چمن» و تصنیف «گیلكى لیلا» از تصنیف هاى فارسى اجرا شده در این كنسرت بودند. همچنین میكائیل شهرستانى، كیهان كلهر، مانى هاشمیان و سهراب رحمتى نیز در این اجرا شركت داشتند.

• اتفاقات خوب در موسیقى ایران

• همكارى رادیو با موسیقى

رادیو فرهنگ و رادیو جوان و همچنین رادیو ایران امسال برنامه هایى را ویژه موسیقى داشتند كه از جمله بهترین آنها كار نویى بود كه در صدا و سیما آغاز شد و آن پخش زنده كنسرت هاى موسیقى از این رسانه ملى بود.

شب هاى موسیقى ایران

یكى از برنامه هاى بسیار خوبى كه تابستان امسال از سوى انجمن موسیقى ایران برگزار شد، برگزارى برنامه شب هاى موسیقى ایران بود كه در آن گروه هاى مختلف موسیقى نواحى و مقامى ایران در طول شب هاى مختلف به تهران آمده و صداى موسیقى شان را به گوش پایتخت نشینان رساندند.

آغاز به كار اركستر سمفونیك اصفهان

اركستر سمفونیك حوزه هنرى اصفهان در ابتداى امسال زیر نظر مجید انتظامى و با اجراى قطعاتى از موسیقى «روز واقعه» این آهنگساز تشكیل شد. اركستر سمفونیك حوزه هنرى استان اصفهان به رهبرى مجید انتظامى ? سمفونى از ساخته هاى این آهنگساز را به یاد رزمندگان دفاع مقدس از ?? تا ?? شهریور در باغ فردوس اصفهان اجرا كرد.

«ایثار»، «حماسه خرمشهر»، «روز واقعه»، «از كرخه تا راین» و «بوى پیراهن یوسف» عناوین سمفونى هایى هستند كه توسط ??? نوازنده سازهاى بادى، زهى، كوبه اى و گروه كر اركستر سمفونیك حوزه هنرى اصفهان اجرا شدند. كنسرت باغ فردوس، نخستین اجراى مستقل این اركستر به شمار مى رود.

آمدن سامى یوسف به تلویزیون ایران

سیامك رادمنش یا همان سامى یوسف ستاره موسیقى راك جهان اسلا م، به شكل تصویرى و از خانه اش در لندن میهمان برنامه كوله پشتى در عید فطر بود. اخبار قبلى حاكى از آن بود كه یوسف به تهران مى آید و حتى دعوتنامه او براى حضور در این برنامه ارسال شده و او هم با این دعوت موافقت كرده، با این حال خبر رسید كه ستاره راك جهان اسلا م از طریق ویدئوكنفرانس میهمان ایرانى ها خواهد بود و او در یكى از برنامه هاى كوله پشتى از شبكه سوم سیما میهمان مردم ایران شد.

• افتخارات موسیقى ایران

• شهرام ناظرى و نشان لژیون دونور

شهرام ناظرى در اواسط مهرماه امسال موفق به دریافت بالاترین نشان فرهنگى، هنرى كشور فرانسه، نشان لژیون دونور(شوالیه) شد.

كیهان كلهر

كیهان كلهر در افتتاحیه بازى هاى پارالیمپیك كه در كشور چین برگزار شد به همراه گروه موسیقى «جاده ابریشم» به اجراى قطعاتى از موسیقى تلفیقى آسیا پرداخت. این برنامه اواسط مهر ماه برگزار شد.

بزرگداشت نادر مشایخى

بزرگداشت رهبر اركستر سمفونیك تهران، مردادماه سال جارى با برپایى فستیوال موسیقى مدرن وین در اتریش برگزار شد. این فستیوال در تالار «كنسرت هاوس» وین برگزار شد و نادر مشایخى با اجراى اینستالیشن یا اجراى چیدمانى در آن حضور پیدا كرد. همزمان با برگزارى این فستیوال، فیلم مستند فیلمساز هلندى درباره زندگى و دیدگاه هاى موسیقایى مشایخى نیز به نمایش درآمد كه در آن، تمركز فیلم «فرانك شفر» بر زندگى نادر مشایخى و اركستر سمفونیك تهران بود.

موسیقى پاپ

كنسرت احسان خواجه امیرى و كره اى ها. گروه موسیقى «آكاپلا»ى كره جنوبى، با حضور جانگ سائیك و با همراهى احسان خواجه امیرى، ?? مهرماه در تهران به صحنه رفتند. گروه یادشده از ? سولیست تشكیل شده و هنرمندانش بدون استفاده از ساز، تنها با آواز و اصواتى كه توسط دهان و دندان و پركاشن ایجاد مى شود، قطعات موسیقى را اجرا كردند و خواجه امیرى برایشان خواند. كنسرت گروه موسیقى آكاپلا به صورت خیریه براى حمایت از كودكان بیمار قلبى ایرانى در دو سئانس برگزار شد. این كنسرت در نوع خود بسیار موفق بود و هنرمندان موسیقى كره هنر این كشور را به خوبى و با آنچه در توان داشتند عرضه كردند.

نیما مسیحا

كنسرت موسیقى «نیما مسیحا» شب بیست ویكم شهریورماه در مجموعه تاریخى - فرهنگى سعدآباد برگزار شد و بسیارى از تماشاگران از اجراى این برنامه ناراضى بودند؛ چرا كه علیرغم كار خوب گروهى و اجراى خوب مسیحا، بى نظمى هاى كنسرت آزارشان داده بود.

عبدالحسین مختاباد

به مناسبت میلاد با سعادت امام زمان(عج) «عبدالحسین مختاباد» در كاخ سعدآباد تهران به اجراى كنسرت پرداخت. او در روزهاى ?? و ?? شهریور ماه به همراه گروه موسیقى شرقى میهمان كاخ سعدآباد بود.

او كه آخرین آلبومش را هم به آهنگسازى سامان احتشامى با نام «ماه مجلس» روانه بازار كرده بود، این بار هم با آهنگسازى او به صحنه رفت.

على لهراسبى

لهراسبى نیز پیش از برگزارى كنسرت مختاباد در روزهاى ?? و ?? شهریورماه به اجراى كنسرتى در كاخ سعدآباد پرداخت.

فرمان فتحعلیان

«فرمان فتحعلیان» به همراه گروهش ?? و ?? مردادماه در تالار بزرگ كشور كنسرت داد. او در این برنامه قطعات منتخبى از آلبوم هاى گذشته به همراه قطعات آلبوم چهارم كه هنوز منتشر نشده را اجرا كرد.

* جشنواره هاى موسیقى

امسال جشنواره بى شمارى در موسیقى ایران برگزار شد كه از جمله آنها مى توان تیتروار به:

جشنواره هاى سرود ارتش، جشنواره دف نوازى رحمت، جشنواره موسیقى عاشیقلار، جشنواره بزرگ تنبورنوازان، جشنواره موسیقى آئینى اردبیل، جشنواره موسیقى پژوهى اردبیل، نخستین جشنواره موسیقى مقامى و محلى زاگرس در بروجن، جشنواره سوز و ساز عاشیقى، همایش عبدالقادر مراغه اى و جشنواره آواى ورشان در گیلان اشاره كرد. اما مهم ترین جشنواره هاى موسیقى:

جشنواره موسیقى جوان

برگزارى ششمین دوره موسیقى جوان، نوید روزهاى خوبى را براى نسل آینده موسیقى ایران داد. این جشنواره در تابستان و با دبیرى داریوش پیرنیاكان برگزار شد.

جشنواره موسیقى نواحى استان كرمان

نخستین جشنواره موسیقى نواحى استان كرمان با حضور ?? گروه موسیقى در شهر كرمان و با دبیرى فؤاد توحیدى ?? و ?? شهریورماه برگزار شد.

جشنواره نواهاى حماسى در خرم آباد

جشنواره نواهاى حماسى در خرم آباد سومین جشنواره منطقه اى موسیقى «نواهاى حماسى» با حضور ??? موسیقیدان، ?? و ?? مهر در شهرستان خرم آباد برگزار شد. در این جشنواره ??? هنرمند در قالب ?? گروه از استان هاى آذربایجان غربى، كردستان، ایلام، كرمانشاه، لرستان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالى، گلستان، گیلان، چهارمحال وبختیارى و لرستان، رقابت كردند. احیاى حماسه هاى میهن اسلامى در طول سالیان گذشته بویژه حماسه هشت سال دفاع مقدس و انتقال نواهاى ماندگار به نسل جوان از هدف هایى بود كه این جشنواره دنبال كرد.

همایش ویلن نوازى در ایران

همایش «بررسى و كنسرت پژوهشى ویلن نوازى در ایران» با حضور استاد «خسرو چناریان» از سوى حوزه هنرى چهارمحال و بختیارى در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامى شهركرد برگزار شد. این موسیقیدان مكتب اصفهان و از نوازندگان ساز ویلن در كشور گفت: در زمان حاضر به ساز ویلن كمتر توجه مى شود و دلیل این پسروى، درگذشت بسیارى از استادان این ساز است. در این همایش كه بیش از یكهزار نفر از علاقه مندان موسیقى سنتى ایران حضور داشتند، استاد چناریان قطعاتى را درمكتب اصفهان اجرا كرد.

همایش نى نوازان نبوى در گنبدكاووس

همایش نى نوازان نبوى به مناسبت عید سعید فطر، ??مهر ماه جارى در شهرستان گنبدكاووس برگزار شد. در این همایش ?? هنرمند نى نواز به اجراى برنامه پرداختند و از پیشكسوتان موسیقى تركمن صحرا نیز تجلیل شد. اهمیت و تأثیر موسیقى در میان قوم تركمن، جنبه اخلاقى و معنوى این موسیقى و استفاده از ساز نى در اجراى قطعات عرفانى مقام هاى تركمن، از جمله دلایل برگزارى این همایش عنوان شده بود.

كنسرت هاى موسیقى بانوان

كنسرت هاى موسیقى بانوان كه اغلب در حال و هواى خیریه برگزار مى شود، امسال گرم بود و در آن «سیمین غانم»، گروه موسیقى «یاوران» به سرپرستى «خاطره پروانه» و گروه موسیقى «خنیا» به سرپرستى «پرى ملكى» به اجراى برنامه پرداختند.

* موسیقى در روزهاى بعد

كنسرت اركستر سمفونیك تهران با رهبر جدید

اركستر سمفونیك تهران كه هم اكنون با رهبر میهمان اداره مى شود، در روزهاى آینده و اواسط آبان ماه به رهبرى «منوچهر صهبایى» به صحنه خواهد رفت.

جشنواره موسیقى از كلاسیك تا معاصر

جشنواره موسیقى از كلاسیك تا معاصر به همت مركز موسیقى حوزه هنرى و با همكارى گروه موسیقى تهران ? تا ? آذر در تالار اندیشه حوزه هنرى برگزار مى شود و كوارتت اكراین در این جشنواره به اجرا خواهد پرداخت و سه سخنران نیز از مسكو، آمریكا و فرانسه در آن شركت مى كنند. یك شب از جشنواره موسیقى كلاسیك تا مدرن به شب «علیرضا مشایخى» آهنگساز و رهبر گروه موسیقى تهران اختصاص دارد كه «احمد احمدى» شاعر، «محمدرضا درویشى» پژوهشگر موسیقى، «جلال ستارى» نویسنده و اسطوره شناس و... به سخنرانى مى پردازند. متقاضیان شركت در این برنامه مى توانند آثار خود را در قالب نوار یا سى دى به همراه كپى نت هاى آن حداكثر تا تاریخ ?? مهر به مركز موسیقى حوزه هنرى ارسال كنند.

كنسرت مشكاتیان

گروه عارف به سرپرستى «پرویز مشكاتیان» به اجراى برنامه در تالار وزارت كشور مى پردازد. هنوز تاریخ برگزارى این كنسرت مشخص نیست اما به احتمال زیاد در آذر ماه خواهد بود.

نى نوازى «حسن كسایى» و «حسن ناهید»

در بزرگداشت مولانا كه ششم آبان در تهران برگزار مى شود، «حسن كسایى» و «حسن ناهید» به نى نوازى و «جلال ذوالفنون» به تك نوازى سه تار مى پردازند. همچنین برنامه هاى هنرى دیگرى براى ادامه بزرگداشت مولانا در شهرهاى تبریز و خوى در همین راستا برگزار مى شود كه از جمله آنها مى توان به اجراى نمایشنامه مربوط به سیر زندگانى مولانا با حركات موزون و موزیكال به كارگردانى حسین مسافر آستانه با نویسندگى محمد رحمانیان اشاره كرد.

همنوایى دولتمند خال با خواجه نورى ها

كنسرت سالانه داریوش خواجه نورى با عنوان «همنوایان صلح» سوم و چهارم آبان ماه سال جارى در تالار بزرگ كشور برگزار مى شود و با همراهى دولتمند خال - خالوف - خواننده تاجیك به پایتخت ? كشور دنیا مى روند. در این كنسرت با دو اجراى تلفیقى و غربى، حدود ?? نوازنده، خواننده سنتى و پاپ، گروه را همراهى مى كنند.

جشنواره موسیقى مقامى در تهران

جشنواره موسیقى حماسى مقامى، آبان ماه در سطح فرهنگسراهاى تهران برگزار مى شود. در این جشنواره كه توسط سازمان فرهنگى، هنرى شهردارى تهران برپا مى شود، گروه هاى موسیقایى برجسته از استان هاى مختلف كشورحضور پیدا مى كنند.

منبع :  روزنامه ایران

مطالب مرتبط :

بزرگان هنر شوالیه‌ی آواز ایران را ستودند 1