تبیان، دستیار زندگی
در سومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر گروه ذوالفنون به سرپرستی جلال ذوالفنون در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرای برنامه پرداخت . پیش از اجرای برنامه ، جلال ذوالفنون طبق روال همیشگی خود دق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش سومین روز جشنواره موسیقی فجر


ذوالفنون و همراهان جوان

در سومین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر گروه ذوالفنون به سرپرستی جلال ذوالفنون در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرای برنامه پرداخت .

پیش از اجرای برنامه ، جلال ذوالفنون طبق روال همیشگی خود دقایقی را با مخاطبین به صحبت پرداخت و در سخنان خود از اهداف مکتب ذوالفنون و سختی هایی که در راه رسیدن به آرمانهایشان وجود دارد سخن گفت . وی در ادامه برنامه های پیش روی گروه را تشریح نمود و پس از معرفی اعضای گروه چهار نفره خود ، به اجرای برنامه پرداخت. در این برنامه سه تن از جوانانی که به گفته جلال ذوالفنون پرورش یافته مکتب ذوالفنون بودند وی را در اجرای برنامه همراهی میکردند.

نکته ای که در اجرای برنامه کاملا به چشم می آمد سعی در ارائه حالات متفاوت در اجرای یک برنامه کلاسیک ایرانی بود تا مخاطبین بتوانند ارتباط بهتری با اجرای گروه برقرار نمایند.

در همین راستا بود که حاضران در سالن تئاتر شهر با اجرای دکلمه در حین تک نوازی سه تار ذوالفنون ، تشویق حضار به همخوانی قطعات معروفتر و همچنین درخواست از حاضران برای همراهی با کف زدن روبرو شدند. در حالی که کمتر کسی گمان می برد که در زمان اجرای قطعه معروف " مرده بدم ، زنده شدم ..." با شعرمولانا ، اعضای گروه از حاضران صدای دست بخواهند.

قطعات معروفی چون ای دل اگر عاشقی ، مرده بدم زنده شدم ، ای مردمان ای مردمان و ... از قطعات اجرا شده توسط این گروه بود که بعضا با تغییر لحن های ناگهانی گوشه هایی از جذابیتهای نهان موسیقی سنتی ایران را به حاضران هدیه می کرد.

در این برنامه استقبال نسبتا مناسبی از اجرای گروه وجود داشت و ضمنا اکثر صندلیهای سالن پر شده بود.

***


ارکستر موسیقی ملی نخستین نوای جشنواره ای خود را نواخت

در سومین روز از برپایی بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارکستر موسیقی ملی نخستین اجرای جشنواره ای خود را با گروه کامل ، به رهبری فرهادفخرالدینی و با صدای علیرضا قربانی ، به اجرا درآورد.

تالار وحدت دوشنبه شب ( 11 دی) در قالب برنامه های جشنواره فجر امسال دو برنامه داشت. در نخستین برنامه این تالار، ارکستر مجلسی اکراین به رهبری یوسیپ فرانتس ساعت 30/18 نواهای خود را به اجرا درآوردند. در برنامه دیگر که ساعت 21 بر صحنه این تالار اجرا شد، ارکستر موسیقی ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی به اجرا نواهای ایرانی پرداختند.

گروه اکراین با حدود 20 نوازنده که بیشتر آنها سازهای زهی ( ویلون، ویلن سل و آلتو) می نواختند به اجرای برنامه پرداختند و در مدت زمانی حدود یک ساعت و نیم قطعاتی را به اجرا در آوردند. در این برنامه که فاقد پارتیتور بود، قطعاتی از برامس و چایکوفسکی نواخته شد و در بخشی از این اجرا نیز آهنگهای ساخته شده به وسیله خود گروه ارایه گردید.

بخش دوم برنامه سومین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به اجرای ارکستر ملی اختصاص داشت که با 63 نوازنده به اجرا درآمد. در این برنامه در بخش اول آهنگ "گیسو" ساخته فریدون حافظی با تنظیم فخرالدین، "توشه عمر" ساخته مهدی مفتاح با تنظیم شهرام توکلی و شعر رحیم معینی کرمانشاهی، "کبوتر" ساخته حسام السلطنه با تنظیم بهرنگ آزاده و شعر ملک الشعرا بهار، "شور افکن" ساخته علی اکبر قربانی، "جدایی" ساخته علی تجویدی با تنظیم بهرنگ آزاده و شعر رحیم معینی کرمانشاهی، "پرتو شمع" ساخته میلاد عمرانلو و شعر فریدون مشیری به اجرا درآمدند.

در بخش دوم اجرای ارکستر ملی، رنگ چهارگاه ساخته فرهاد فخرالدینی، "حق ناشناس" ساخته و تنظیم علی تجویدی با شعری از بیژن ترقی، "با صفا شو" ساخته مرتضی محجوبی با تنظیم مازیار حیدری و شعری از نواب صفا و "عجب می گذرد" ساخته شهرام توکلی با شعری از حکیم عمر خیام نواخته شدند.

در حاشیه

- گروه اکراین با حضور تعداد کمی از تماشاگران به اجرا درآمد و کمتر از یک چهارم سالن پر شده بود. در حالی که استقبال خوبی از اجرای ارکستر سمفونیک ملی به عمل آمد. هر چند تعدادی صندلی خالی نیز دیده می شد، در صورتی که گیشه فروش از ساعتها قبل اعلام کرده بود بلیتهای این اجرا به پایان رسیده است.

- تعداد زیادی از علاقمندان پشت درهای سالن ماندند و موفق به ورود نشدند. اما بازار سیاه فروش بلیت داغ داغ بود. چنان که بلیتهای اجرای ارکستر سمفونیک ملی تا 15 هزار تومان نیز خرید و فروش شد.

- در میان اجرا به خصوص هنگام اجرای برنامه اول تالار وحدت در سومین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر، تماشاگران به سالن رفت و آمد داشتند و این مساله تقریبا تا پایان اجرا طول کشید.

- برای هیچ کدام از اجراها بروشور و پارتی تور ارایه نشد . البته در قالب دفترچه ای گروههای موسیقی ارکسترال شرکت کننده در جشنواره امسال معرفی شده اند و برنامه برخی از آنها آورده شده است. اما در هنگام اجرا برنامه دوم و هجوم علاقمندان این دفترچه ها نیز کمیاب شدند.

- در میان تماشاگران از مخاطبان واقعی جشنواره فجر یعنی دانشجویان، اساتید، هنرمندان و اصحاب رسانه ها کمتر دیده می شد. بیشتر افراد همان علاقمندان به موسیقی بودند که در طول سال به خاطر برخورداری از تمکن مالی اقدام به تهیه بلیت این گونه اجراها می کنند. تمهید مدیران جشنواره در خصوص پایین آوردن بلیت با توجه به قیمت 5 هزار تومانی اجراهای ارکسترال به هیچ وجه در جلب مخاطبان واقعی جشنواره کارساز نشده است.

- نشریه روزانه جشنواره موسیقی فجر نیز کمک چندانی به معرفی آثار نکرده است. زیرا بیشتر مطالب این نشریه گفتگو و ارایه گزارشهایی در معرفی آهنگسازان و نوازندگان شرکت کننده در جشنواره بود و کمکی در جهت اطلاع رسانی گسترده به مخاطبان نمی کرد.

- نکته ای که در اجراهای سالن تئاتر شهر تاکنون به چشم آمده ، محدودیت زمانی می باشد که به دلایلی از جمله اجرای تئاتر دنیای دیوانه توسط بهزاد فراهانی در همین سالن ، پس از اجرای کنسرتها میتواند باشد. به خصوص که اکثر اجراها با دقایقی تاخیر آغاز می شوند و معمولا زمان اجرای برنامه محدود به حدود یکساعت می گردد.

منبع: مهر - تبیان


لینک:

اخباری از جشنواره موسیقی فجر- 1

اخباری از جشنواره موسیقی فجر-2

اخباری از جشنواره موسیقی فجر3

کجایید ای شهیدان خدایی در...

کنسرت پورناظری ها با ارکستر فیلارمونیک اوکراین

برنامه روز اول جشنواره موسیقی فجر.

دکلمه سمفونی پیامبر توسط مهتاب کرامتی

برنامه روزهای دوم و سوم جشنواره موسیقی فجر

در اولین روز بیشتر صندلیها خالی بود

موسیقی گوش دادن آداب دارد

برنامه روز چهارم جشنواره موسیقی...