تبیان، دستیار زندگی
ی برگزار شد مراسم بزرگداشت پرویز مشكاتیان، آهنگساز و زنده‌یاد ایرج بسطامی، خواننده چهارشنبه گذشته با حضور علاقه‌مندان و هنرمندان در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم ابتدا فیلمی كه توسط موسسه نغمه شهر تهیه شده بود، به نمایش د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت پرویز مشكاتیان و یادمان ایرج بسطامی برگزار شد

مراسم بزرگداشت پرویز مشكاتیان، آهنگساز و زنده‌یاد ایرج بسطامی، خواننده چهارشنبه گذشته با حضور علاقه‌مندان و هنرمندان در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم ابتدا فیلمی كه توسط موسسه نغمه شهر تهیه شده بود، به نمایش درآمد، در این فیلم محمد‌رضا شجریان استاد آواز بسطامی درباره بسطامی می‌گوید: صدای بسطامی جزو صداهای استثنایی بود و از لحاظ وسعت و تكنیك در جایگاه عالی قرار داشت.

پس از پخش این فیلم، گروه موسیقی به سرپرستی ابراهیم نقدیان از اساتید نوازنده كمانچه و خوانندگی هادی حسینی به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در سخنانی با ابزار تاسف از فقدان وجود ایرج بسطامی گفت: ایرج بسطامی صدایی منحصر به فرد و ماندگار داشت همان گونه كه استاد وی، محمدرضا شجریان و همه هنرمندان دیگر چنین نظریه‌ی درباره‌ی او دارند.

وی همچنین در مورد پرویز مشكاتیان گفت: استاد پرویز مشكاتیان كه واژه استادی واقعا برازنده اوست، نیاز به معرفی ندارند.

نوربخش افزود: به عنوان مثال پرویز مشكاتیان را می‌شود از حیث جایگاهش در جامعه روشنفكری تحولاتی كه در جریان ساز سنتور ایجاد كرده، سبكی كه در " آواز" بنیان گذاشته ویژگی‌های آهنگ‌های بی‌كلام و با كلام وی و نقش منحصر به فرد و ممتازش در تصنیف‌سازی بررسی كرد.

وی با اظهار اینكه پرویز مشكاتیان به گونه‌ای موسیقی یك شعر را كشف می‌كند كه دیگر هیچ كس جرات نمی‌كند برای آن شعر آهنگ‌ بسازد، وی را بهترین تصنیف‌ساز معاصر ایران دانست و گفت: او از نادر موسیقیدانانی است كه در حد یك ادیب و شاعر است و تمامی ظرایف شعر را به خوبی می‌فهمد.

سپس گروه موسیقی آبیدر، به سرپرستی بهرام ساعدی و خوانندگی معتمدی به اجرای قطعات دشتی و سماع صوفی از ساخته‌های بهرام ساعدی، امان از هجر رخ یار، ساخته امیر جاهد، قلندرانه ساخته بهرام ساعدی، الا یا ایها الساقی ساخته پرویز مشكاتیان پرداختند.

این گروه قطعه قلندرانه ساخته بهرام سادی را به پرویز مشكاتیان تقدیم كردند.

دربخشی از این مراسم علیرضا مقدمی، شاعر بمی، پس از دكلمه دو بیتی و تقدیم آن به پرویز مشكاتیان شعری در روایت ویرانی‌های بم، و در آخر مرثیه‌ای برای از دست رفتن ایرج بسطامی خواند. سپس فیلمی از زندگی و آثار پرویز مشكاتیان به نمایش درآمد و در ادامه سید عباس سجادی مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی با بیان اینكه به دلیل بی‌كفایتی گذشتگان بسیاری از دانشمندان و موسیقیدانان بزرگ ایران به عنوان، عرب، ترك و غیر ایرانی در طول تاریخ قلمداد شده‌اند. وی افزود: چرا ما در حفظ و معرفی میراث فرهنگی و هنری خود آن قدر نسنجیده عمل می‌كنیم كه دیگران آن را به مصالح خود مصادره می‌كنند.

وی افزود: سوال اینجاست كه در معرفی چهره واقعی هنر اصیل موسیقی خودمان چه تلاشی كرده‌ایم؟

سجادی گفت: بی‌تردید یكی از جدی‌ترین راهكار‌ها جهت حفظ آثار موسیقی و هنری در وهله‌ی اول شناسایی و احیاء آن و سپس معرفی و ثبت آن است و این مهم نیازمند ایجاد یك پژوهشگاه جدی با كارشناسان خبره و بودجه‌ای كافی است.

بنا بر این گزارش، در این مراسم یكی از شاگردان مكتب پرویز مشكاتیان به تكنوازی سنتور پرداخت كه مورد تشویق بسیار زیاد حاضرین و همچنین پرویز مشكاتیان قرار گرفت.

صادق طباطبایی نیز گفت: خرسندیم كه نكوداشت بزرگی در قید حیات او انجام شده است. شان آثار پرویز مشكاتیان آنقدر بالا بود كه مرحوم احمد عبادی با شنیدن كنسرت وی در آلمان گفت: این همه خلاقیت و نوآوری از هر كسی ساخته نیست و باید پهلوانی برای آن باشد.

طباطبایی در ادامه برای ارایه بیشتر آثار پرویز مشكاتیان در آینده ابراز امیدواری كرد و از وی خواست كار‌های بیشتری ارایه كند كه خواسته وی با تشویق حاضرین مورد تایید قرار گرفت.

همچنین فیلم گزارشی كه BBC از اجرای گروه عارف به سرپرستی پرویز مشكاتیان و خوانندگی ایرج بسطامی در لندن تهیه كرده بود پخش شد.

در ادامه توسط احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو كنونی شورای شهر تهران، هوشنگ ظریف، محمد مهدی عسگر‌پور، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمیدرضا نوربخش، سید عباس سجادی، بر محمد علی و فاطمه بسطامی، برادر و خواهر ایرج بسطامی تندیس و تاج گلی اهدا شد.

رحیم بقایی صدابردار آثار هنرمندانی نظیر پرویز مشكاتیان، عبد الوهاب شهیدی، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و ...، محمد علی چاووشی، شاعر، روزنامه‌نگار و تهیه‌كننده بسیاری از برنامه‌های دیداری و شنیداری،‌ فریدون حامی صاحب لقب سلطان تنبك ایران از استاد ابراهیم قنبری مهر، فرهنگ جولایی تهیه‌كننده برنامه‌های رادیویی و نخستین تهیه‌كننده رادیویی كه نگاه جدی به موسیقی ایرانی داشت و ساسان فاطمی محقق در زمینه موسیقی ایرانی سپاسنامه و تندیس دریافت كردند.

همچنین از جانب نماینده مردم نیشابور در مجلس لوح سپاسی به پیرویز مشكاتیان تقدیم شد.

پس از آن احمد مسجد جامعی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی پرویز مشكاتیان را زنده كننده اشعار كهن ایرانی داشت.

وی با اشاره به كار‌هایی از پرویز مشكاتیان نظیر ارایه تصنیف‌های دوران مشروطه در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پرویز مشكاتیان با این آثار اعتراض خود را به روند گسترش موسیقی نامناسب زمانه اعلام كرد و با انجام دیگری فعالیت خود را آغاز كرد.

وی همچنین از ایرج بسطامی و قدر و منزلت وی یاد كرد و ابراز امیدواری كرد: امیدواریم طرحی كه برای ایجاد خانه هنر در بم توسط همه هنرمندان و به ویژه محمدرضا شجریان پایه‌گذاری و طراحی شده است هر چه زودتر به نتیجه برسد.

از جمله اجرا‌های گروه‌های موسیقی در این مراسم اجرای گروه بهداد به سرپرستی بهداد بابایی نوازنده سه‌تار، خوانندگی حمید‌رضا نوربخش و تنبك آیین مشكاتیان فرزند پرویز مشكاتیان بود.

این گروه یكی از تصنیف‌های ساخته پرویز مشكاتیان كه بر گرفته از اشعار خراسانی ملك الشعراء بهار بود را اجرا كردند.

در پایان این مراسم پرویز مشكاتیان با ابراز امیدواری از مورد پسند قرار گرفتن برنامه‌های اجرا شده و تشكر از حاضرین در مراسم اظهار كرد: امیدوارم واقعا در جایگاهی كه به من دادید قرار گرفته باشم و بتوانم باز هم عشق، نفرت، غم و شادی‌های شما را در آثارم ارائه كنم.

منبع : ایسنا

لینک:

تجلیل از مشکاتیان و فرهنگ شریف