تبیان، دستیار زندگی
در آستانه ماه مبارك رمضان هستیم و شبكه‌های مختلف سیما سعی دارند تا بر اساس عرفی كه چند سالی است در صدا و سیما پدید آمده سریال‌های مختلفی برای پخش در این ماه آماده كنند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته شبكه های صدا و سیما سریال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر سریالهای ماه مبارک رمضان

در آستانه ماه مبارك رمضان هستیم و شبكه‌های مختلف سیما سعی دارند تا بر اساس عرفی كه چند سالی است در صدا و سیما پدید آمده سریال‌های مختلفی برای پخش در این ماه آماده كنند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته شبكه های صدا و سیما سریال‌های مختلفی تدارك دیده‌اند، سریال‌هایی كه شبكه‌های تلویزیونی در چند سال اخیر ذائقه مخاطبان خود را به تماشای آنها عادت داده‌اند.

ساخت سریال‌های امسال ماه مبارك رمضان امسال زودتر از سال‌های گذشته آغاز شد و گروه‌های سازنده با فراغ بال بیشتری به ساخت برنامه‌های خود پرداختند و این نكته خود می‌تواند بیانگر این باشد كه شاید امسال شاهد مجموعه‌هایی باشیم كه شتاب‌زدگی باعث افت كیفیتشان نشده است.

در این گزارش به معرفی سریال‌هایی می‌پردازیم كه از سوی شبكه‌های مختلف برای این ایام تولید شده‌اند:


شبكه یك: «صاحبدلان»

محمد حسین لطیفی در سال‌های گذشته طی همكاری با شبكه سه سیما سریال‌های مختلفی چون: سفر سبز، كت جاودیی، وفا، همسایه‌ها و.... را ساخته است.وی این سریال رابر اساس فیلم نامه‌ای از «علیرضا طالب‌زاده» كارگردانی كرده است.

قصه سریال صاحبدلان قصه‌‌ای شهری است و تمام ماجرای آن در تهران و اطراف آن تصویربرداری شده است. داستان هم از جایی آغاز می شود كه صحاف پیر و متدینی به اسم «سیدخلیل صحاف‌زاده» به دلیل كهولت سن، كار صحافی را رها می‌كند و مشغول خرید و فروش كتاب‌های قدیمی و خطی می شود. او با نوه اش «دنیا» كه دانشجوی رشته فیزیك است، اختلافاتی دارد و پسرش «محمود» هم بر سر سهم‌الارثش با پدر و دنیا كشمكش دارد.

در این ماجرا محمود از نامادری‌اش انتظار دارد برای رسیدن به هدفش به او كمك كند. یكی دیگر از شخصیت های اصلی داستان، سیدجلیل برادر بزرگ خلیل است كه شركت ساختمانی بزرگی را با دو پسر و دامادش اداره می كند و قصد دارد برای توسعه فعالیت‌ هایش ، با شخصی به اسم حشمتیان كه مجری طرحهای نفتی است، به سرمایه‌گذاری و ساختمان‌سازی در امارات بپردازد و...

صاحبدلان مانند دیگر ساخته‌های لطیفی از گروه بازیگران حرفه‌ای زیادی سود برده است. محمد كاسبی، حسین محجوب، ثریا قاسمی، باران كوثری، مهرانه مهین ترابی، سیروس گرجستانی ، محسن قاضی مرادی، پوریا پورسرخ، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، مهران رجبی، لیدا عباسی و... بازیگرانی هستند كه در این سریال ایفای نقش كرده‌اند.


شبكه دو:«آخرین گناه»

سریال «آخرین گناه» به كارگردانی «حسین سهیلی‌زاده» ساخته شده و داستان این سریال در یك شهر اتفاق می‌افتد و ماجرا از این قرار است كه در این شهر افرادی كه به گناه شهرت دارند، به قتل می‌رسند و.....داستان این سریال از زمانی آغاز می‌شود كه چشم فردی را به فردی دیگر پیوند می‌زنند و این مسئله دیدگاهی به فرد دوم می‌دهد كه او حالا می‌تواند خیلی چیزها را به چشم ببیند. شاید دیگر نیاز به توضیح نباشد كه داستان این سریال داستانی ماورایی است و یكی از جذابیت‌های داستان، جلوه‌های ویژه‌ای است كه شما در این داستان خواهید دید.

سهیلی‌زاده هم برای این سریال به سراغ یك فرمول شناخته‌ شده سریال‌های پر مخاطب یعنی بازیگران شناخته شده رفته است. علی دهكردی، آتیلا پسیانی، جمشید مشایخی، منوچهر آذر، حمید رضا پگاه، مینا لاكانی، لیلا اوتادی، اشكان خطیبی، محمدعمرانی، احمد ساعتچیان، ندا مقصودی و... برخی از این بازیگران این مجموعه هستند.

مسئله قابل توجه درباره این سریال نگارش فیلمنامه آن به صورت همزمان توسط امید سهرابی و رحمان سیفی آزاد است. البته با توجه به حساسیت‌های فیلمنامه گروهی از كارشناسان مذهبی در نگارش و تكمیل فیلمنامه با نویسندگان همكاری داشته‌اند.

این سریال به تهیه كنندگی مهرام رسام تهیه می‌شود.

تصویربرداری مجموعه‌ «آخرین گناه»‌ تیرماه با حضور جمشید مشایخی آغاز شده است و همزمان با پخش آن تا اواخر ماه رمضان ادامه دارد.

این سریال در40 لوكیشن در تهران و یك لوكیشن در روستای كردان تصویربرداری می‌شود.سهیلی‌زاده، محرم سال گذشته سریال (روزهای اعتراض) را برای شبكه 2 سیما كارگردانی كرد و «آخرین گناه» اولین سریال مناسبتی ماه رمضان اوست.


شبكه سه: «زیرزمین»

علیرضا افخمی اولین كارگردانی است كه امسال ساخت سریال ماه رمضان را برای شبكه سه آغاز كرده است.(خوب، بد، زشت) نام قبلی این سریال داستانی بود كه یادآور فیلم سینمایی وسترنی از سینمای هالیوود است.

ساخت این سریال از اواخر خرداد ماه آغاز شده است و شاید كار افخمی را بتوان تنها سریال طنز ماه رمضان دانست. مجموعه تلویزیونی "خوب، بد، زشت" مضمونی مذهبی دارد در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

داستان این مجموعه درباره سه شریك است كه با یك برنامه‌ریزی كاملاً حرفه ای موفق به كلاهبرداری چندمیلیاردی می شوند، اما در ادامه مسیر قصه به شكلی كه آنها پیش بینی كرده بودند، پیش نمی‌رود و ماجراهای عجیبی در انتظار آنهاست، هر كدام از شخصیت‌ها نماد یكی از صفات خوب، بد و زشت هستند و درگیر موقعیت‌های پیچیده و جالب می‌شوند.

فتحعلی اویسی، ابوالفضل پورعرب، رضا توكلی، بهاره رهنما، سروش صحت، مرجانه گلچین، بهمن دان، مهران رجبی، پرستو مقدم، مریم كاویانی، فرناز رهنما، صدرالدین حجازی، معصومه اسكندری، منوچهر صفرخانی، داریوش سلیمی، روناك فرهنگ، مینو زاهدی و پیمان یزدان پناه به ایفای نقش می‌پردازند.

علیرضا بذرافشان نویسنده، مصطفی احمدیان مدیر تصویربرداری، آیدین ظریف طراح صحنه و لباس، بهمن گودرزی مدیر تولید و برنامه‌ریزی، احمد پولی بابایی صدابردار و شهنام اسدی طراح گریم با این پروژه همكاری می‌كنند.


شبكه پنج: «بوی خوش زندگی»

سریال (بوی خوش زندگی) كه كارگردان آن شاه‌حاتمی است، ابتدا با نام «همبرگر» به شبكه یك سیما ارائه شد كه در نهایت مسئولان شبكه تصمیم گرفتند فیلمنامه «علیرضا طالب‌زاده» را در اولویت تولید قرار دهند. بوی خوش زندگی كه نویسندگی آن را شاه حاتمی انجام داده است به تهیه كنندگی «حسین صابری»تهیه شده است.

علی شاه حاتمی از 31 تیرماه در خانه‌ای در حوالی خیابان بهار تهران كار فیلم‌برداری خود را آغاز كرده است.در این سریال بازیگران مختلفی همچون مجید صالحی،پویا امینی،یوسف مرادیان،مجید حاجی زاده،خشایار راد،رضا ناجی،پوراندخت مهیمن، كاوه سماك باشی، ماریا خبازی،آتوسا گودرزی،عباس بیگدلی و... به ایفای نقش می‌پردازند.

این سریال طنز درشب‌های ماه مبارك رمضان از شبكه تهران پخش می شود ودانشگاه شهید بهشتی، سینما، بیمارستان، كشتارگاه، ایستگاه اتوبوس، چند خانه، كلانتری، اداره آگاهی،زندان، فرودگاه ، دفاتر هواپیمایی،دادگاه،رستوران و... برخی از لوكیشن‌های این سریال هستند كه بازیگری انگلستانی نیز در آن به ایفای نقش می پردازد.

داستان این مجموعه از این قرار است: مجتبی، رضا و سیامك در این خانه به همراه عمو رستم زندگی می‌كنند. مجتبی دانشجوی رشته زبان انگلیسی است كه در كنار تحصیل به عنوان پیك در یك پیتزا فروشی كار می‌كند. رضا هم كه دانشجوی رشته پزشكی است، بعد از ظهرها در یك كارواش كار می‌كند. سیامك هم كه دانشجوی رشته ادبیات فارسی است، گاهی مسافر كشی می‌كند. این سه شخصیت هر یك داستان خود را دارند. در مقطعی از داستان سرقت موتور مجتبی باعث می‌شود كه همه برای حل مشكل او به فكر بیفتند...