تبیان، دستیار زندگی
تجلیل از عزت‌الله انتظامی در مقر یونسكو هم‌زمان با هفته‌ فرهنگ‌های خارجی و به همت رایزنی ایرانی در فرانسه قرار است مراسم تجلیل از عزت‌اله انتظامی روز ششم مهر ماه در مقر دایمی سازمان یونسكو در پاریس برگزار ‌شود. بنا به همین گز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخباری کوتاه از دنیای هنر و هنرمندان

تجلیل از عزت‌الله انتظامی در مقر یونسكو

هم‌زمان با هفته‌ فرهنگ‌های خارجی و به همت رایزنی ایرانی در فرانسه قرار است مراسم تجلیل از عزت‌اله انتظامی روز ششم مهر ماه در مقر دایمی سازمان یونسكو در پاریس برگزار ‌شود. بنا به همین گزارش در تاریخ پنج مهر ماه مراسم افتتاح نمایشگاه عكس‌ها، پوسترها و وسایل شخصی انتظامی توسط وی در محل خانه فرهنگ ایران برپا می‌شود. پوسترهای فیلم‌هایی كه انتظامی در آن‌ها بازی كرده، همراه با آرشیو‌ عكس‌های شخصی وی و همچنین لوح تقدیر فیلم "گاو" به‌نمایش درمی‌آید و روز بعد مراسم تجلیل وی برگزار می‌شود. نویسندگان و سینماگران فرانسوی و ایرانی‌های مقیم فرانسه در این مراسم اهدای یادبود حضور دارند.

فیلم "ستاره‌ها" ( فریدون جیرانی) در این برنامه تجلیل به‌نمایش درمی‌آید و در ابتدای این مراسم هم مستندی از زندگی انتظامی پخش خواهد شد. در آخرین روز از این برنامه، فیلم‌های "گاو"،"ناصرالدین شاه آكتور سینما" و "گاو خونی" در سه سانس متوالی در سالن نمایش فیلم یونسكو به‌نمایش درمی‌آ‌یند. در برپایی این مراسم مهدی سلیمی رییس موزه سینما ، سفارت فرانسه در تهران، حمید اعتباریان و فریدون جیرانی، جلالی نماینده ایران در یونسكو و اسفندیاری و تشكری‌نیا از بنیاد سینمایی فارابی، رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه را همراهی خواهند كرد و گروه موسیقی به سرپرستی علیرضا قربانی هم در این مراسم به اجرای برنامه می‌پردازد.

***


محمد رضا شریفی‌ نیا :مهرجویی استاد مسلم سینماست

فیلم هایی كه امسال تاكنون ارائه شده، مخاطب پسند بوده و موقعیت های خوبی را برای فروش چه در تهران و چه در شهرستان ها و حتی خارج از كشور به ‌دست آورده است. محمد رضا شریفی نیا در با اشاره به فروش خوب سینما در سال 85 گفت: امسال اوضاع فروش بسیار خوب بوده و حتی این موقعیت خوب به خارج از كشور هم رسیده است. به گونه‌ای كه شنیده ام فیلم «مكس» در خارج از كشور فروش بی سابقه‌ای بدست آورده و این برای سینمای ایران افتخار بزرگی است. نه تنها «مكس» بلكه «ازدواج به سبك ایرانی» هم فروش خوبی داشته است. «آتش بس» هم كه از مرز یك میلیارد تومان گذشت و بدون شك این اتفاق های خوب باعث خوشحالی همه بچه‌های سینما می شود چون آن وقت زحمات 60 نفر كه برای یك فیلم تلاش می كنند دیده می شود.

شریفی نیا با اشاره به فیلم های «سنتوری» ، «گیس بریده» و«در شهر خبری نیست، هست» كه امسال با حضور او در جشنواره فیلم فجر شركت می كنند درباره «سنتوری»، گفت : «سنتوری» یكی از كارهای خوب آقای مهرجویی است. مثل همه كارهای ایشان فیلم بسیار موفقی است و اتفاقا در موقعیت و شرایط بسیار مناسب هم كار شد سنتوری هم به لحاظ فنی و داستان و محتوا از ارزش بسیاری برخوردار است و به خصوص پیامش برای جوانان مفید است و به نظر جزو فیلم های مطرح امسال خواهد بود.

وی در ادامه درباره همكاریش با مهرجویی گفت: من در اكثر كارهایی كه آقای مهرجویی ساخته اند حضور داشته ام . نگاه ایشان به زندگی را دوست دارم . شما هر بخش از كارهای ایشان را كه می بینید، یك برش از زندگی با تمام جزئیات آن را می بینید. نوع كارهایی هم كه می سازند، به زیبایی، نقاط قوت و ضعف جامعه را نمایان می كند.

شریفی نیا افزود: مهرحویی بدون اینكه بخواهد موقعیت را تحقیر یا غلو كند و یا شعاری بدهد به راحتی زندگی روزمره را نشان می دهد این جذابیت فیلم های ایشان است. به همان سادگی فیلم هایشان فیلم‌برداری می شود . ایشان استاد مسلم سینماست و تبدیل زندگی به تصویر را بسیار خوب می شناسند. من آ‌ن‌قدر به كارهای ایشان علاقه‌مند هستم .كه اگر سر هر كاری باشم خودم را می رسانم تا دركارشان حضور داشته باشم و لذت ببرم.

شریفی نیا كه در كنار بازیگری فعالیت هایی چون مجری طرح و دستیاركارگردان انتخاب بازیگر و ... را انجام می دهد درباره فاصله كاری‌اش با بازیگری به خبرنگار سینمای ما گفت: بازیگری برای من، زیاد حرف اول را نمی زند. راه اندازی یك فیلم بیشتر از بازی كردن در یك فیلم دغدغه من است. بازیگری برای من، بخشی‌اش بخاطر رفاقت با تهیه كننده و كارگردان است، بخشی‌اش هم بخاطر نوع نقشی كه پیشنهاد می شود.

شریفی نیا در حال حاضر مشغول بازی در فیلم "اخراجی ها" است و مسئولیت انتخاب بازیگر این پروژه را نیز بر عهده دارد.

***


خبرگزاری رویترز گزارش داد: رشد صد در صدی فروش در سینمای ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی جالب از فروش فیلمها درسینمای ایران نوشت: فروش فیلمهای سینمای ایران از رشد صد درصدی نسبت به تابستان سال گذشته برخورداربوده است .

رویترز دراین گزارش به فروش فیلم‌های ایرانی در تابستان 85 پرداخته و از تفاوت سلیقه تماشاگران داخلی با مخاطبان خارجی سینمای ایران خبر داده است.نویسنده گزارش می‌نویسد: مخاطبان جهانی سینمای ایران را به عنوان یک ژانر شاعرانه و با ریتم کند می‌شناسند؛ جایی که اسب‌ها کوه‌های برفی کردستان را با سختی می‌پیمایند و بچه‌ها برای یافتن یک اسکناس دو ساعت وقت صرف می‌کنند. این فیلم‌های فرهنگی شاید در جشنواره‌هایی مانند کن برنده شوند، اما فیلم‌هایی نیستند که رکورد گیشه در تهران را بشکنند.

در ادامه گزارش، آتش بس به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تابستان وپرفروش ترین فیلم تاریخ سینما یک «کمدی شیرین» توصیف شده که بیش از یک میلیون دلار فروش داشته است.

رویترز سپس با نقل قولی از یک پسر 21ساله می‌نویسد: مردمی که برای سینما پول و وقت صرف می‌کنند، ترجیح می‌دهند به جای حل مسائل فلسفی در سالن‌های تاریک، خوشی و رهایی و خنده داشته باشند.تماشاگر دیگری می گوید: بیشتر مردم فیلم‌های کمدی را دوست دارند، چون این روزها دلیل زیادی برای خندیدن وجود ندارد. فیلم‌های هنری می‌توانند مخاطب خارجی را جذب کنند، اما مردم عادی را نه.

این گزارش در آخرین بخش خود به سینمای دفاع مقدس و سهم اندک آن در تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پردازد و از قول کمال تبریزی به مشکلات ساخت فیلم جنگی در ایران اشاره می‌کند.

تبریزی می‌گوید: مردم به راحتی به فیلم‌های هالیوود دسترسی دارند و فیلم‌های ایرانی را با آنها مقایسه می‌کنند. آنها درمی‌یابند که تولیدات ایران به لحاظ ساخت ضعیف هستند.

گزارش سپس از فیلم دوئل به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی یاد می‌کند که از موفقیت بزرگ در گیشه ناکام ماند.

همچنین از خوابگاه دختران به عنوان فیلم ترسناکی که موفقیت فراوان در جذب تماشاگر نداشته یاد می‌شود و این جمله از تبریزی نقل می‌شود که یک فیلم ترسناک ضعیف ایرانی تنها می‌تواند مردم را به خنده بیاندازد.

گزارش رویترز در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که سینمای ایران به پشتوانه رمانس‌های ساده رشد می‌کند.


لینک :

اخبار و گزارش