تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایرانی گفت: ساز "استاد شهناز" همانند آبشاری خروشان در لحظه فرو می‌زند و در ذهنیت شنونده تصویری بوجود می آورد كه من آرزو داشتم، ای كاش دستی در فیلمبرداری داشتم و كلیپی از آن می‌ساختم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجریان نگذارند موسیقی اصیل و سنتی منسوخ شود

محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایرانی گفت: ساز "استاد شهناز" همانند آبشاری خروشان در لحظه فرو می‌زند و در ذهنیت شنونده تصویری بوجود می آورد كه من آرزو داشتم، ای كاش دستی در فیلمبرداری داشتم و كلیپی از آن می‌ساختم.

شجریان كه در مراسم نکوداشت استاد جلیل شهناز و زنده یاد درویش خان در فرهنگسرای هنر سخن می گفت؛ درعین حال تاكید كرد: مطمئن هستم كسی نمی تواند كلیپی بسازد كه نمایشگر حال وهوای معنوی ساز شهناز باشد.

محمدرضا شجریان با اشاره به اینکه درباره ساز شهناز نمی توان صحبت کرد در ادامه تصریح كرد: من با ساز "شهناز" زندگی می کنم و صدای ساز او در من جاری است . فکر من یک فکر آوازی است و تنها سازی که خاصیت آوازی دارد ساز "جلیل شهناز" است . شهناز برای من دنیای دیگری است و دوست دارم ساز او را به تنهایی بشنوم.

وی همچنین مطرح كرد: استاد شهناز به بیان واقعی در ساز رسیده است و تنها حسن کسایی است که در کنار شهناز یگانه است.

او اشاره كرد كه در سالهای جوانی‌اش در سالهای 37 و‌38 به دلیل اینكه درخانه شان، بودن رادیو حرام بوده است در محیط دانشسرا می‌توانسته به ساز شهناز گوش دهد و از سال ‌45 كه به تهران آمده با ضبط صوت فیلیپس‌اش هر روز بعد ازظهر منتظر شنیدن ساز شهناز از رادیو بوده است.

شجریان همچنین مطرح كرد: سالهاست كه با ساز شهناز زندگی می كنم و در ماشینم جز ساز شهناز چیز دیگری ندارم تا از آن لذت ببرم. ساز شهناز عطر و پیامی دارد كه آدم را به فضایی می برد كه دیگران نمی توانند. شهناز در ما زندگی می كند و ما با شهناز زندگی می كنیم.

شجریان با تاکید بر اینکه پیشنوند "استاد" برای او کم است،خاطرنشان کرد: او در گیرودار تقلید از دیگران نماند و من تنها خواننده‌ای هستم كه خودم را شاگرد شهناز می‌دانم.

در ادامه این مراسم فیلمی از استاد شهناز به نمایش در آمد كه وی در این فیلم با انتقاد از رواج برخی موسیقی‌های سبك مطرح كرد: این موسیقی اگرچه جای خود را دارد ولی در كشوری كه هنرش عالمگیر است چرا باید موسیقی اصیل را ترك كرده و به سمت چنین موسیقی برویم.

وی ادامه داد: مجریان موسیقی نباید بگذارند موسیقی اصیل و سنتی ایران، منسوخ شود.

به گزارش ایسنا، داریوش پیرنیاکان نیز در این مراسم ، نوآوری را نقطه اشتراک نوازنده‌های برجسته‌ی موسیقی ایرانی دانست و در ادامه سخنان خود با تاكید براهمیت ردیف در موسیقی ایرانی گفت: امروزه عده ای بر طبل ردیف می کوبند و عده‌ای به طبل نبودن ردیف که هر دو راه غلط است . ردیف شیوه آموزش موسیقی ایرانی است و هرکس بخواهد نوازنده شود باید آن را بیاموزد . در نوازندگی استاد شهناز و درویش خان می توان به خوبی احاطه ایشان به ردیف را متوجه شد.

وی درادامه تاكید كرد: آوازهای شهناز از شاهکارهای آواز در موسیقی ایرانی است . من با ساز ایشان به تارنوازی علاقمند شدم .

در ادامه این جلسه پیام صوتی استاد حسن کسایی پخش شد و او به تمجید از این استاد موسیقی ایرانی پرداخت.

محمد حقوقی شاعر و منتقد ادبی نیز به ذکر خاطراتی از استاد جلیل شهناز و حسن کسایی پرداخت.

در پایان این مراسم از دکتر محمد سریر(نماینده خانه موسیقی)، یوسف پوریا(تارساز)، علی رستمیان(ناشرآثار استاد شهناز) ، حسن عسگری(صدابردار موسیقی) ، جهانگیر نصری اشرفی( پژوهشگر و نویسنده) و استاد جلیل شهناز تجلیل به عمل آمد . در همین بخش از امین عطایی نیز تقدیر شد.

در حاشیه مراسم

در این مراسم كه عصر روز چهارشنبه گذشته در فرهنگسرای هنر برگزار شد، استاد شهناز علی‌رغم وضعیت جسمی نامناسب، در مراسم حاضر شد و زمانیكه كیوان ساكت به استقبال او رفت خود را معرفی كرد و گفت:استاد، من "ساكت" هستم. استاد شهناز هم با شوخ طبعی خاصی گفت: اینجا كه اینقدر شلوغ است تو چرا ساكت هستی!

همچنین همانند هفته‌های گذشته برای ورود برخی خبرنگاران به مراسم مشكلاتی وجود داشت هنگامی كه خبرنگاران می خواست وارد سالن شوند عباس سجادی عنوان كرد: خبرنگاران با كارت می توانند وارد شوند اما برخی خبرنگاران را علی رغم نشان دادن كارت باز هم راه ندادند و بالاخره به شكل خیلی تصادفی وارد سالن شدند !

در مراسم قبلی نكوداشت اساتید موسیقی در فرهنگسرای هنر نیز زمانیكه داریوش پیرنیاكان قصد ورود به سالن داشت نگهبان از او كارت دعوت خواست! وعلی رغم یادآوری اطرافیان كه پیرنیاكان هنرمند مطرحی است از ورود او به سوال ممانعت كردند و پیرنیاكان نیز گفت: وقتی شما من را نمی شناسید چطور مراسم، بزرگداشت برگزار می كنید!

لینک :

جذب جوانان به وسیله ریتم موسیقی ایرانی

سومین همایش «چهره های ماندگار» برگزار شد