تبیان، دستیار زندگی
كاظم معصومی كه آخرین ساخته ی سینمایی‌اش "طبل بزرگ زیر پای چپ" در تعدادی سینما نمایش خود را آغاز كرده است، در تاخیر دوساله در نمایش و اكران این فیلم را كمبود سالن نمایش دانست و گفت: سالن نمایش خیلی كم داریم ، نمی‌توانیم این ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاظم معصومی کارگردان «طبل بزرگ زیر پای چپ»:

فرخ‌نژاد انتخاب خوبی برای شخصیت «حافظ» بود

كاظم معصومی كه آخرین ساخته ی سینمایی‌اش "طبل بزرگ زیر پای چپ" در تعدادی سینما نمایش خود را آغاز كرده است، در تاخیر دوساله در نمایش و اكران این فیلم را كمبود سالن نمایش دانست و گفت: سالن نمایش خیلی كم داریم ، نمی‌توانیم این نوع فیلم ها را به موقع اكران بكنیم و درعین حال ما نمی‌خواستیم در هر شرایطی، برای این فیلم اكران بگیریم.

وی تاكید كرد: مشكل اصلی، سالن سینما است، اگر سالن به اندازه كافی داشته باشیم هر نوع سینما جایگاه خاص خودش را پیدا می‌كند.

وی درباره ی نسخه‌ای كه از این فیلم هم‌اكنون در سینماها به نمایش درآمده است، گفت: نسخه‌ای كه الان به نمایش درآمده همان نسخه‌ای است كه در جشنواره به نمایش درآمده است.

معصومی درباره صحنه پایانی نیز گفت: اگر شخصیت فرمانده را نگاه كنید، عوالم ذهنی دارد و در برخی مواقع به تفكر و تامل می‌پردازد، بنابراین این آدم با توجه به نگاهی كه دارد، طبیعتا به طرف خودكشی نمی‌رود و به یك معرفتی فراتر از جنگ می‌رسد. همان‌طور كه در پلان نهایی، دوربین به طرف آسمان می‌رود و ما می‌خواهیم عروج این آدم را نشان بدهیم.

وی همچنین درباره نمایشی كه برای مسئولین ارتش داشته‌اند گفت: مسولین سینمایی ارتش، طی چند وقت اخیر عوض شدند و این دوستان علاقه‌مند بودند فیلم را ببینند و بعد از نمایش با توضیحات و تبادل نظرهایی كه شد، سوتفاهم‌ها برطرف شد.

وی درباره روند انتخاب بازیگران نیز گفت: حسین محجوب از ابتدا انتخاب شد، اما در خصوص آقای فرخ‌نژاد، از ابتدا افراد دیگری بودند و بعد به این نتیجه رسیدیم و با توجه به خصوصیات كه شخصیت "حافظ" داشت، انتخاب خوبی بود.

معصومی همچنین معتقد است: بازیگر اگر تجربه تئاتری داشته باشد خیلی امكانات و شرایط بهتری برای كارگردانان بوجود می‌آورد و این اتفاق درباره بازیگران این فیلم افتاد.

وی درباره قصه و سه شخصیت فیلم‌نامه "طبل بزرگ زیر پای چپ" گفت: شخصیتهای زیادی همانند مهران و حافظ و فرمانده را در جنگ دیده‌ بودیم و فكر می‌كنم اگر شرایط مساعدی به وجود بیاید، خیلی از بچه‌هایی كه در جبهه بودند و داستانهای كه در مورد جنگ نوشته‌اند اگر بتواند به تصویر درآید،یك شناخت جدید و تازه‌ای از جبهه‌های جنگ به مخاطبین داده می‌شود كه تا به حال به دلیل سانسور داده نشده است.

معصومی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینكه نمی‌توان به تقسیم‌بندی عام و خاص معتقد بود، در ادامه تصریح كرد: در سینمای بدنه فیلمهای داریم كه با شكست تجاری روبرو می‌شوند و در عین‌حال در سینمای روشنفكرانه ما فیلمهایی وجود دارند كه همان‌مقدار می‌فروشند كه فیلمی در 16 سالن سینما می‌فروشد.

"طبل بزرگ زیر پای چپ" كه هم‌اكنون در سینماها به نمایش در آمده است حضور موفق بین‌الملی داشته است از جمله، حمید فرخ نژاد برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی مسكو را دریافت كرد.

در خلاصه داستان آن آمده است: "پس از یك عملیات، نیروهای خسته دو جبهه نبرد از فرط تشنگی در هوای گرم و آفتاب سوزان با مرگ دست بگریبانند. این در حالیست كه حوضچه آبی در بین آنها قرار گرفته است."

بابك حمیدیان و حسین محجوب از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

"طبل بزرگ زیر پای چپ" در سینمافرهنگ،ایران،موزه سینما و دو سالن دیگر و همزمان در اصفهان و مشهد به نمایش درآمده است.

لینک :

نشست خبری "طبل بزرگ زیر پای چپ"

حمید فرخ نژاد بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم مسکو

فرخ نژاد، به سوئد می رود

گزارش تصویری فیلم سینمایی طبل بزرگ زیر پای چپ