تبیان، دستیار زندگی
مراسم روز خبرنگار از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با حضور جمعی از فعالان مطبوعاتی و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه گذشته در تالار وحدت برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم وعده داد كه تا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قول‌های وزیر ارشاد برای حل مشكلات روزنامه‌نگاران

مراسم روز خبرنگار از سوی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با حضور جمعی از فعالان مطبوعاتی و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم وعده داد كه تا پایان دوره‌ی وزارتش تمام تلاشش را به كار گیرد تاهیچ روزنامه‌نگار بیمه‌نشده‌ای وجود نداشته باشد.

«حسین صفار هرندی» با تبریك این روز به خبرنگاران افزود: حسرت روزهای روزنامه‌نگاری را مكرر می خورم و آرزو دارم روزی باز هم در این كسوت قرار بگیرم.

وی با بیان این‌كه روزنامه‌نگاری مشغله‌ای است كه با عشق و دلدادگی همراه است و این امر یكی از عوامل جذب بسیاری از جوانان به این حرفه است، گفت: از عوامل دیگر این است كه روزنامه‌نگار و خبرنگار خیلی زود حاصل كارشان را می‌بینند؛ به عبارتی فرآیند تولید در این حرفه، زمان كمی می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه‌نگاری را نوعی پاسبانی و پاسداری و آژیر یك جامعه خواند و گفت: این كه كسی در مقام هشدار به جامعه، اثر عمل خود را ببیند و مردم را سپاسگزار خود بیابد، بسیار شوق‌انگیز است.

وی یكی از مشخصات روزنامه‌نگاران را سوژه‌یابی خواند و گفت: روزنامه‌نگار در اطراف خود هزاران سوژه را رصد می‌كند و از این كه به برخی می پردازد، لذت می‌برد، البته من امروز به جای این كه به دنبال كشف سوژه‌های جدید باشم، یكی از شكارشدگان هستم و خودم به سوژه تبدیل شده‌ام، پس حق دارم به حال روزنامه‌نگاران غبطه بخورم، زیرا هنوز هم حال و هوای روزنامه‌نگاری دارم و دلم هنوز با كار روزنامه است.

صفار هرندی در ادامه با بیان این‌كه اگر در این مدت نتوانسته كاری در خور خبرنگاران و روزنامه‌نگاران انجام دهد، پوزش می‌طلبد، افزود: اما این به معنای غفلت و قصور نیست و تعمد و تقصیری هم در كار نبوده است؛ آن‌چه از كاستی‌ها در عمل ما ظاهر شد، محصول نتوانستن‌ها بود نه نخواستن‌ها.

وی نسبت به آینده روزنامه‌نگاری ابراز خوشبینی كرد و گفت: امیدوارم با وجود نسل پرورش‌یافته‌ی روزنامه‌نگاری انقلاب و مكتبی كه به اخلاقیات ملتزم است، حتما روزنامه‌نگاری جایگاه واقعی خود را پیدا كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌چنین به برخی انتقادها به خبرنگاران و اصحاب مطبوعات اشاره كرد و گفت: برخی سوءتفاهم‌ها و انتقادهایی كه به جامعه‌ی خبری می‌شود، به خاطر این است كه حق مطلبی ادا نمی‌شود و یا سطح پایین به آن توجه می‌شود.

وی افزود: معتقدم روزنامه‌نگار مسلمان ایرانی آزاده به لحاظ شرف عمل، سرآمد روزنامه‌نگاران عالم است.

صفار هرندی به مطالبات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز اشاره كرد و گفت: برخی خواسته‌ها به حق است و ما در فرصت باقی‌مانده در جهت برآورده شدن آنها كار می‌كنیم؛ چنان‌كه امیدواریم در سه سال باقی‌مانده هیچ روزنامه‌نگاری نماند كه بیمه نشده باشد. اگر كسی در مقام روزنامه‌نگار و نویسنده و اهل فرهنگ تا چند سال آینده حداقل‌های زندگی‌اش به سرانجام نرسیده بود، معلوم می‌شود از انجام مسوولیت ناتوان بودیم.

وی تعداد روزنامه‌نگاران بیمه‌شده‌ی امسال را بیش از سال گذشته دانست و ابراز امیدواری كرد كه سال آینده از این مقدار هم بیشتر بیمه شوند، تا جایی كه وقتی كاروان دولت، بار خود را به زمین می‌گذارد، از افتخاراتش، برآوردن حداقل‌ها برای روزنامه‌نگاران باشد، هم‌چنین این‌كه طرح تكریم اصحاب هنر و پیشكسوتان و پیشقراولان را انجام داده باشد.

صفار هرندی به نظام‌نامه‌ی مطبوعاتی و رسانه‌ای هم اشاره كرد و گفت: در این زمینه اقدامات ابتدایی آغاز شده و ای كاش به این سادگی بود كه می‌توانستیم تا آخر امسال این كار را انجام دهیم، اما تنوع رشته‌ها در اصحاب رسانه طوری است كه معلوم می‌شود باید همه‌جانبه‌نگری در آن رعایت شود كه زمان بیشتری برای به سرانجام رسیدن می‌برد، اما امیدوارم تا چند سال آینده، نظام جامع مطبوعاتی كشور ارائه شود.

وی در ادامه، به قدر و منزلت والای ایران و ایرانیان اشاره كرد و گفت: قدر و منزلت ایران امروز با دشمنی و كینه‌ورزی دشمنان و ابراز محبت و مهرورزی دوستان بیشتر معلوم می‌شود. باید به خود ببالیم كه در كانونی نشسته‌ایم كه چشم‌های جهانیان متوجه آن است؛ همان‌هایی كه با تیرهای كینه‌ورزی و تهمت، ما را مورد حمله قرار می‌دهند و می‌دانند ایران و ایرانی را نمی‌شود در نظر نگرفت و هم آنهایی كه به استقبال حرف‌های تازه ما نشسته‌اند.

صفار هرندی گفت: با خیزی كه برداشته‌ایم، برای 20 سال آینده و پایان خوش آن كه قرار است ایران بر قله‌ی علم و فن‌آوری و فرهنگ منطقه بنشینند و قدرت برتر شود، باید پرسید چه انتظاری از خبرنگاران و اصحاب رسانه در این پیشرفت و توسعه می رود؟

وزیر ارشاد با بیان این كه اكثر مسوولان بلندپایه‌ی كشور روزنامه‌نگاری را تجربه كرده‌اند، گفت: همه می‌خواهیم مطالبات خبرنگاران برآورده شود، اما مسوولیت روزنامه‌نگاران در شرایطی كه چنین حركت بزرگی آغاز شده، چیست؟

وی گفت: رسانه‌های ما تلاش‌های زیادی كرده‌اند تا آن‌چه را در علم روزنامه‌نگاری از جهان گرفته‌اند، بومی كنند و از خود ابتكار عمل داشته باشند؛ اما هنوز به مكان شایسته نرسیده‌ایم و در شان ما هم نیست كه روزنامه‌نگاری ما اقتباسی باشد.

صفار هرندی با اشاره به این‌كه چشم مستضعفان جهان به ایران است، گفت: از ما می‌پرسند برنامه‌ی بعدی شما برای احقاق حق رنجبران و ستمدیدگان چیست؟. این جا بهترین پیام‌رسان، روزنامه‌نگاران هستند و باید این پیام را منتقل كنند، اما باید دید تا به حال توانسته‌ایم این وظیفه را انجام دهیم؟.

وی بر تناسب رفتارها برای الگوشدن ایران تاكید كرد و گفت: باید رفتارهایمان برای الگوشدن تراز باشد و این امر از طریق اصلاح اجتماعی از سوی روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ امكان‌پذیر است؛ به عبارتی ركن چهارم دموكراسی بودن روزنامه‌نگاران، تنها به خاطر اطلاع‌رسانی‌شان نیست، بلكه به خاطر وظیفه آنها در اصلاح اجتماعی و امر به معروف و نهی از منكر است.

صفار هرندی دولت نهم را دولتی انتقادپذیر توصیف و از روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی كه در قبال این دولت به وظیفه امر به معروف و نهی از منكر خود عمل می‌كنند، تشكر كرد و هم‌چنین از برخی دوستان انتقاد كرد كه با این كه بر انتقاد از دولت تاكید می‌كنند، در عمل نسبت به قدرت‌های جهنمی جهان با چشم‌پوشی روبه‌رو می‌شوند و گریبان قدرت داخلی را می‌گیرند كه در حال مبارزه با قدرت‌های جهنمی جهان است.

وی در پایان از روزنامه‌نگاران خواست كه نقد از خود را هم در خود تقویت كنند و خود را بری از نقد ندانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران هم با بیان این‌كه تحمل دولت در قبال نقد و انتقاد منصفانه مطبوعات هر روز بیشتر می‌شود، گفت: از روزنامه‌نگاران هم خواهش می‌كنیم محیط روزنامه‌نگاری را به محیط خوب نهی از منكر و امر به معروف تبدیل كنند.

« حسین صفارهرندی» افزود: روزنامه‌نگاران نقد از خود را نیز در كار روزنامه‌نگاری بگنجانند.

وی ادامه داد: البته روزنامه‌نگاران ما سرآمد روزنامه‌نگاران جهان هستند؛ چون اخلاق، معنویت و پشتوانه‌ی تاریخی ایرانی مسلمان را دارند كه امیدواریم خداوند به آنها فرصت كار قوی و تاثیرگذارتر نیز عطا كند.

وزیر ارشاد با بیان این‌كه ابتدای نیازهای خبرنگاران «بیمه» است، گفت: ما برای وام و مسكن روزنامه‌نگاران نیز تلاش‌هایی در دست انجام داریم، اما نزدیك‌ترین موضوع بیمه است كه سعی داریم طی سه سال آینده هیچ روزنامه‌نگار بیمه‌نشده‌ای نداشته باشیم.

صفارهرندی درباره‌ی قرار گرفتن خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور نیز گفت: از دید ما قرار گرفتن خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور حل شده و باید به اجرا درمی‌آمد كه باید علت اجرایی نشدن آن را پیدا كرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از دیگر اقدامات ارشاد برداشتن موانع از پیش پای فعالان اطلاع‌رسانی است كه ممكن است نگاه جامعه و یا نگاه كم تحمل برخی مسوولان موجب آن شده باشد، اما بنده از طرف دیگر وزرا می‌توانم قول بدهم كه تحملشان در مقابل انتقادی كه شكل تخریب نداشته باشد، زیاد خواهد بود.

در ادامه دبیر كل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان طی سخنانی با تاكید بر شفافیت قوانین مطبوعاتی، هم‌چنین اتخاذ راهكارهایی را برای بالابردن میزان مخاطبان مطبوعات خواستار شد.

«پرویز اسماعیلی» به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاكید بر نقش رسانه‌ها و مطبوعات اشاره كرد و خطاب به وزیر ارشاد كه در جمع نشسته بود، گفت: آقای وزیر! مخاطب دو و نیم درصدی برای مطبوعات ایران زیبنده نیست و این مطبوعات نمی‌توانند زبان گویای مردم باشند، از شما انتظار می‌رود سهم مخاطبان روزنامه‌ها را بالا ببرید.

وی هم‌چنین از كیفیت روزنامه‌های منتشرشده ابراز نارضایتی كرد و با تاسف‌آورخواندن شاخص‌ها افزود: لازم است روزنامه‌نگاران ما از استادان فن بهره‌گیری كنند و علم و فن ژورنالیسم نیز در جامعه‌ی ما جدی گرفته شود.

اسماعیلی بر پی‌گیری مطالبات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه نیز تاكید كرد و گفت: از شما انتظار می‌رود با توجه به این كه حرفه‌تان روزنامه‌نگاری بوده، خواسته‌های روزنامه‌نگاران را دنبال كنید.

وی هم‌چنین یكی از مشكلات روزنامه‌نگاران را در حوزه‌ی قانون به‌ویژه در اجرا و تفسیر قانون و برخوردهای سلیقه‌ای برشمرد و گفت: ما خواستار سعه‌ی صدر بیشتر دستگاه‌ها در برخورد با مطبوعات و اصحاب رسانه‌ها هستیم، البته این امر به معنای آن نیست كه اعتراض معقول به رسانه‌ها را نپذیریم.

مدیرعامل خبرگزاری مهر در ادامه به نارسایی‌های قوانین فعلی در حوزه‌ی مطبوعات اشاره كرد و گفت: محتاج پالایش قوانین فعلی و تصویب قوانین جدید هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروفسور حمید مولانا نیز كه در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی درباره‌ی اوضاع جهان و روزنامه‌نگاری گفت: من بوی بهبود از اوضاع روزنامه‌نگاری در جهان می‌شنوم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روزنامه‌نگاری از سه قسمت «روز، نامه و نگارش» تشكیل شده است كه مفهوم هر كدام از این قسمت‌ها در غرب و اسلام متفاوت است.

وی گفت: مفهوم «روز» در غرب به معنای زمان رو به جلو تعریف می‌شود؛‌ در حالی كه در اسلام، ما از آخر زمان نیز صحبت می‌كنیم، هم‌چنین لفظ نامه در اصطلاح غرب به معنی كیفیت و ماهیت پیام است؛ اما در اسلام، نامه به معنای پیام و رسالت است، البته نه پیام به معنای عمومی آن؛ این در حالی است كه ما نسبت به پیام بی‌طرف نیستیم و اخلاق را نمی‌توانیم از آن خارج كنیم.

مولانا هم‌چنین اظهار داشت: نگارش در روزنامه‌نگاری غربی با هنر و خلاقیت همراه است و از آن به عنوان ابزار و شیوه‌ی تمدن استفاده می‌شود؛ در حالی كه نگارش در فرهنگ اسلامی، آن چیزی است كه با سوالات مفهومی همراه است؛ زیرا قلم و اندیشه با تكالیف دینی ما همراه است.

وی با طرح این سوال كه الگوی روزنامه‌نگاری اسلامی بر چه اصلی تكیه می‌كند، افزود: در غرب درباره‌ی قدرت روزنامه‌نگاری صحبت می‌كنند و آن را ركن چهارم مشروطیت و مردم‌سالاری می‌دانند، اما در اسلام، نظریه‌ی توحید كه بالاترین قدرت‌هاست، مطرح است. روزنامه‌نگاری غرب بر صحت و بی‌طرفی تاكید می‌كند؛ اما در اسلام، تقوا بالاترین عنصر در روزنامه‌نگاری است و مفهومش جامعه‌شناسی دنیای اسلام است.

مولانا تصریح كرد: مطبوعات اسلامی بدون روزنامه‌نگاری اسلامی تحقق نخواهد یافت؛ همان‌طور كه حكومت اسلامی بدون اجرای احكام اسلامی میسر نمی‌شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه جریان اطلاعات و گزارش‌های رسانه‌یی در جهان به نفع اسلام در حركت است و زیرساخت‌های غرب را به چالش و لرزه درآورده است، سیدحسن نصرالله امروز یك رسانه‌ی جهانی و اسلامی شده، پس معنای رسانه تغییر كرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌كه تا 30 سال قبل رسانه‌های غربی 90 درصد اخبار دنیای اسلام را تحت پوشش قرار می‌دادند، گفت: اما خوشبختانه امروز 60 تا 90 درصد مسلمانان از طریق رسانه‌های ملی كشور خودشان از اخبار جهان مطلع می‌شوند.

به گزارش ایسنا در پایان مراسم بیانیه‌ی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمانان قرائت و طی آن اعلام شد كه این انجمن امسال جوایز خود را به خانواده‌های خبرنگاران شهید می‌دهد.

بر همین اساس جوایزی به رسم یادبود به خانواده‌های شهدای رسانه‌ها از جمله شهید صارمی - خبرنگار شهید ایرنا در افغانستان - ، شهید كاظم اخوان - خبرنگار مفقود شده ایرانی در بیروت - ، شهید محمدحسن قریب و شهید اسماعیل عمرانی ( عكاس و خبرنگار ایسنا كه در حادثه هواپیمای سی 130 شهید شدند) و برخی دیگر از خانوده‌های شهدای هواپیمای سی - 130 اهدا شد.

در حاشیه:

- در این مراسم یك گروه تواشیح و یك گروه اركستر به اجرای برنامه پرداختند.

- مجری در بخشی از این مراسم با ابراز تاسف از این كه روزنامه‌نگاران مانند پزشكان نظامنامه ندارند از برخی تخلفات در میان روزنامه‌نگاران نیز ابراز تاسف كرد و تدوین این نظام‌نامه را خواستار شد.

- در این مراسم چند تن از نمایندگان و معاونان وزیر ارشاد، هم‌چنین برخی اعضای شورای شهر از جمله حسن بیادی شركت كرده بودند.

لینک :

روش پیامبر سرمشق خبرنگاران باشد