تبیان، دستیار زندگی
یزی بلد نیست سیروس نیرو معتقد است: ترانه امروز پشتوانه چندانی ندارد و به این دلیل هر چیز دم دستی در آن می‌آید. این شاعر گفت: ما در گذشته شاعران قوی داشتم، به این دلیل ترانه‌هایی كه در گذشته سروده می‌شدند،‌ بیشترشان ماندگار ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیروس نیرو:

ترانه‌سرای امروز از نظر شعری چیزی بلد نیست


سیروس نیرو معتقد است: ترانه امروز پشتوانه چندانی ندارد و به این دلیل هر چیز دم دستی در آن می‌آید.

این شاعر گفت: ما در گذشته شاعران قوی داشتم، به این دلیل ترانه‌هایی كه در گذشته سروده می‌شدند،‌ بیشترشان ماندگار شدند و خوانندگان زیادی نیز در آن زمان مطرح بودند، ولی امروز كسانی كه به ترانه‌سرایی رو می‌آورند، از نظر شعری چیزی بلد نیستند و حتا وزن و قافیه را به درستی نمی‌شناسند.

وی گفت: ترانه‌سرایان جوان امروز بدون توجه به اصول شعری، ترانه‌هایی را می‌سازند كه هیچ‌كدام ماندگار نخواهند بود؛ تنها مدتی كوتاه زمزمه و بعد به فراموشی سپرده می‌شوند.

نیرو ادامه داد: ‌جوانان امروز جوانانی مأیوس هستند؛ چگونه از آن‌ها می‌توان انتظار داشت ترانه‌ای شاد بسازند؟ طبیعی است كه آن‌ها غم و اندوه و شرایط نامناسب اجتماعی را در ترانه‌هایشان انعكاس دهند.

وی اعتقاد دارد: اگر ترانه‌های گذشته گویای غم و اندوهی بود، لااقل از نظر اصول شعری، درست بود و در پایان نیز در آن‌ها نوعی امید وجود داشت، ولی ترانه‌های امروز فاقد این ویژگی‌ها هستند.

او همچنین گفت: بسیاری از ترانه‌های گذشته هنوز در ذهن بسیاری از ما ماندگار شده و زمزمه می‌شوند، ترانه‌های رهی معیری، ملك‌الشعرای بهار و ...؛ ولی شما كدام ترانه را كه امروز سروده شده، حتا بعد از چند سال می‌توانید به خاطر آورید؟

نیرو افزود: خیلی از ترانه‌ها در قدیم بر سر هر كوی و برزن خوانده می‌شدند، چرا كه ترانه‌سرا در آن زمان به فكر سرودن ترانه و زمزمه شدن آن بود، نه این‌كه پولی بخواهد كسب كند.


لینک:

ادبیات