تبیان، دستیار زندگی
نگارش فیلمنامه «تردید» توسط واروژ كریم مسیحی آغاز شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فیلمنامه با حال و هوایی پلیسی و با مضمونی شبیه به نمایشنامه «هملت» شاهكار نویسنده شهیر انگلیسی ویلیام شكسپیر نوشته می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تردید از واروژ کریم مسیحی پس از 15 سال


نگارش فیلمنامه «تردید» توسط واروژ كریم مسیحی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فیلمنامه با حال و هوایی پلیسی و با مضمونی شبیه به نمایشنامه «هملت» شاهكار نویسنده شهیر انگلیسی ویلیام شكسپیر نوشته می شود.

واروژ كریم مسیحی از فیلمسازان مطرح كشوراست كه سال های پیش فیلم ماندگار «پرده آخر» را ساخت و در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مورد تحسین قرار گرفت .

وی سال ها است كه فیلمی را جلوی دوربین نبرده در صورت ساخت فیلم «تردید» این فیلم دومین تجربه كارگردانی وی در عرصه سینما خواهد بود.

این فیلمساز و تدوینگر سینمای ایران چندی پیش نیز در پاسخ به پرسش ایسنا گفته بود که از یك سال گذشته مشغول نگارش فیلم‌نامه‌ای است كه قرار است پس از دریافت پروانه ساخت، آن را به تهیه‌كنندگی مهمدمهدی دادگو جلوی دوربین ببرد. آن زمان مطرح شده بود نگارش این فیلم‌نامه خرداد ماه به پایان خواهد رساند. همچنین بعد از نگارش نهایی فیلم‌نامه‌، مراحل مختلف برای ساخت این فیلم كه هنوز نامی برای آن مشخص نشده است‌ آغازخواهد شد.

به گزارش ایسنا، كریم‌مسیحی متولد 1321 اراك، پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در سال1348 به آلمان رفت، دوستی با یك بازیگر آلمانی تئاتر موجب علاقه او به هنر نمایش گردید. در بازگشت به ایران درسالهای آغازین دهه پنجاه به فعالیت هنری گرایش پیدا كرد و به عنوان دستیار كارگردان درفیلم«رگبار» بیضایی به تجربه اندوزی پرداخت و به عنوان یكی از همراهان همیشگی بیضایی در سالهای بعد به عنوان دستیاردر«غریبه‌ومه»،«شایدوقتی‌دیگر»،«مرگ‌یزگرد»،«چریكه‌تارا» و در«مسافران» به عنوان مشاوربا بیضایی همراه شد.

«واروژ» در كنار دستیاری در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ابتدا به كارگردانی و نوشتن فیلمنامه برای آثار كوتاه پرداخت و با پیوستن به كانون پرورش در سال 1345 نخستین تجربه خود «فاخته» را نوشت و كارگردانی كرد ودر سال 56 كوچ را به عنوان دومین فیلم كوتاهش ساخت و در سال 59 نیز فیلم کوتاه«سلندر» را كه در آن پرویزپورحسینی یكی از درخشانترین بازیهایش را به نمایش گذاشت، خلق کرد.

وی پیش از انقلاب با كامران‌شیردل در «صبح‌روز چهارم»، امیر نادری در «تنگنا» و بهمن‌فرمان‌آرا در «شازده احتجاب» به‌عنوان دستیار همكاری كرد و و بالاخر حاصل سالها مطالعه و تجارب عملی خود را در قالب نخستین اثر حرفه‌اش در سال 1369 با فیلم بحث‌انگیز و زیبای «پرده آخر» بر اساس فیلمنامه‌ای از خودش كارگردانی كرد و با همین یك فیلم در ردیف فیلمسازان مطرح سینمای ایران قرار گرفت.

در كتاب كارگردانان سینمای ایران آمده است: «واروژ كریم‌مسیحی» یكی از با استعدادترین فیلمسازان عصرپس از انقلاب اسلامی است، با وجودی كه تنها یك فیلم بلند سینمایی در پرونده كارگردانی خود دارد، اما به دلیل ارزشهای ساختاری - مضمونی - همین یك فیلم جایگاه ویژه‌ای در جمع فیلمسازان ایرانی یافت.

كریم‌مسیحی در یكی از حساس‌ترین مراحل گذر تاریخی صنعت سینمای ایران، (پانزده سال قبل) نخستین تجربه كارگردانی‌اش را براساس فیلمنامه‌ای نوشته خود جلوی دوربین برد.

«رده آخر» با بهره جستن از یك درونمایه متكی به طنز سیاه روایتگر توطئه‌ای در نمایش و نمایشی در توطئه است. بازمانده خبیث یك خاندان اشراف به بهانه دست یافتن به میراث هنگفت خانوادگی، طرح توطئه‌ای را می‌ریزد كه در جریان آن قصد به جنون كشاندن وارث اصلی این ثروت را دارد، از عوامل و بازیگران نمایش‌های سنتی به هوای ابراز توطئه سود می‌برد». به گزارش ایسنا، در «پرده آخر» كه در سال 1370 به نمایش در آمد فریماه‌فرجامی،داریوش‌ارجمند،نیكو خردمند،سعید پور صمیمی و تعدادی دیگر ازهنرمندان شاخص به ایفا نقش پرداختند و این فیلم در آن سال هشت میلیون تومان فروخت.

كریم‌مسیحی هفت سال بعد مستند «گورستان ارامنه» را ساخت و طی سالهای گذشته بیشتر وقت خود را صرف تدوین كرد:بازی‌بزرگان،دوخواهر،نه‌نه‌لالا و فرزندانش،سارای،عشق‌گمشده،كمیته مجازات،طهران روزگارنو،دختری‌به‌نام تندر، دو خواهر، مریم‌جزیره‌هنگام و سال گذشته «ماهی‌ها عاشق‌می‌شوند» ساخته دكتر رفیعی ،بخشی از كارهای تدوین این‌فیلمسازاست.

لینک:

"واروژ كریم مسیحی" دومین فیلم‌ خود را می سازد