تبیان، دستیار زندگی
دکتر زهرا احمدی پور در جلسه هم اندیشی جشن جهانی نوروز تأکید کرد که باید با تعریف برنامه مشخص، بخش خصوصی را در این زمینه درگیر کنیم زیرا بخش خصوصی آمادگی همکاری با سازمان میراث فرهنگی را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی مدون برای جشن جهانی نوروز

دکتر زهرا احمدی‌پور در جلسه هم‌اندیشی جشن جهانی نوروز تأکید کرد که باید با تعریف برنامه مشخص، بخش خصوصی را در این زمینه درگیر کنیم زیرا بخش خصوصی آمادگی همکاری با سازمان میراث فرهنگی را دارد.

بخش گردشگری تبیان

برنامه ریزی مدون برای جشن جهانی نوروز

به گزارش تبیان از میراث آریا، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه هم‌اندیشی جشن جهانی نوروز که عصر امروز در دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد گفت: «باید برای نوروز 96 برنامه مدونی داشته باشیم زیرا حال که نوروز به‌عنوان یک میراث معنوی و با همراهی 12 کشور ثبت جهانی یونسکو شده، حوزه نوروز گسترش جغرافیایی بیشتری پیدا کرده است. دولت نیز در بحث جشن جهانی نوروز حمایت‌های لازم را دارد زیرا نوروز یک پیام اعتدال است و پیام اعتدال می‌تواند در منطقه در راستای کاهش ایران و اسلام‌هراسی گام بردارد.»

احمدی‌پور ضمن اشاره به این نکته که با در نظر گرفتن شرایط، بررسی و جمع‌بندی دیدگاه‌ها می‌توان محورهایی را از نوع برنامه گرفته تا هماهنگی‌های بین دستگاهی برای بحث جشن جهانی نوروز مشخص کنیم گفت: «حتی باید توزیع نوروز را به صورت کشوری در نظر گرفت و نوروزگاه‌ها را با هم مرتبط کرد. به‌علاوه می‌توان نشست‌هایی را به صورت منطقه‌ای در این 12 کشور تحت عنوان پیوست‌های فرهنگی نوروز برگزار کرد. البته با توجه به زمان کمی که تا نوروز داریم باید با مدیریت زمان برنامه‌ریزی کرد.»

او افزود: «در زمینه برنامه‌ریزی برای جشن جهانی نوروز در کارگروه نوروز 96 منشور حقوق شهروندی و سفر امن مد نظر قرار گرفت و بر اساس آن برنامه‌ریزی شد».

معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «ما بخش خصوصی قدری در حوزه گردشگری داریم اما برای آن‌ها برنامه نداریم. باید با تعریف برنامه مشخص بخش خصوصی را در این زمینه درگیر کنیم زیرا بخش خصوصی آمادگی همکاری در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری را دارد.»

او افزود: «می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، این مسئله برای بخش خصوصی نیز خلق منفعت می‌کند. باید بتوانیم این ایده‌ها را به برنامه تبدیل کنیم و همزمان با تقسیم کار بین بخش‌ها و نهادهای مختلف دولتی، سمن‌ها و بخش خصوصی را در مسئله مداخله دهیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.»

صدا و سیما به عنوان یک رسانه جریان‌ساز کمک کند

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جسله هم‌اندیشی جشن جهانی نوروز گفت: «موضوع اصلی در بحث جشن جهانی نوروز، اشتراکات میراث ناملموس است و میراث ناملموس بیشتر به بحث آیین‌ها می‌پردازد؛ در نتیجه می‌توان با کار پژوهشی در این حوزه و بررسی مشترکات فرهنگی کشورهای مختلف برای موضوع نوروز جریان‌سازی کرد.»

او با تأکید بر این نکته که اگر این مشترکات بررسی شوند قطعا به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنیم افزود: «چون ایران دبیرخانه جهانی نوروز است باید اساس کار را بر مشترکات فرهنگی قرار دهیم و با استفاده از همه همه پژوهشگران منطقه برنامه‌هایی تعریف و هر کدام از کشورهای درگیر در مسئله نوروز را متولی یکی از این برنامه‌ها کنیم و مجموعه‌ای از وظایف مشخص و بین کشورها تقسیم کرد.»

مرادخانی نوروز را محل و جریانی برای وقایع منطقه دانست و گفت: «در حوزه فرهنگ می‌توان راه‌هایی پیدا کرد که وفاق بیشتری بین کشورها ایجاد شود.»

او افزود: «باید در بحث نوروز صدا و سیما به عنوان یک رسانه جریان‌ساز کمک کند تا این موضوع در سطح ملی بررسی شود.»

از ظرفیت‌های بی‌شمار نوروز استفاده نشده است

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: «می‌توان نوروز را به نحوی برگزار کرد که تعارضات کشورهای همراه با مسئله نوروز منطقه به حداقل برسد. رئیس‌جمهوری نیز بارها از استفاده ظرفیت‌های نوروز و برنامه‌ریزی برای آن‌ها استقبال کرده اما متاسفانه تا کنون از ظرفیت‌های بی‌شماری که در این حوزه داریم استفاده نشده است.»

او افزود: «باید امسال بحث جشن جهانی نوروز را گسترده‌تر دنبال کنیم، زیرا توریسم نوروز می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی بیشماری را فراهم آورد.»

رحیم‌پور پیشنهاد کرد که جایزه‌ای به نام جایزه نوروز ترتیب داده شود و در آن به بهترین کتاب، رساله یا کار پژوهشی در بحث نوروز و آئین‌ها و میراث معنوی شبیه به نوروز جایزه اهدا شود.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: «می‌توان با درگیر کردن مردم، بخش خصوصی، افراد فعال در حوزه‌های مختلف، برگزاری نشست‌های مشترک و دخیل کردن آموزش و تقسیم کار بین کشورهایی که در بحث نوروز همراه هستند از ظرفیت‌های ویژه ثبت جهانی نوروز بهره ببریم.»

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: «نوروز که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های میراث ناملموس جهان در یونسکو با همراهی 12 کشور ثبت شد، ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد و در تمامی این 12 کشور به‌جز هند و پاکستان یک جشن ملی است. در نتیجه می‌توان از ظرفیت ثبت جهانی نوروز استفاده و زمینه‌ای برای توسعه گردشگری نوروز ایجاد کرد.»

نفر نیز در این جلسه گفت: «باید یک دبیرخانه مرکزی در یکی از این 12 کشور دایر و در آن بحث‌های پژوهشی، برنامه‌ها و... دنبال شود. اگر این آیین پاس داشته نشود سایر کشورهای منطقه متولی برگزاری آن می‌شوند.»


منبع : میراث آریا