تبیان، دستیار زندگی
شیراز درست مثل یک تقویم زنده است که هر جایش را نگاه کنید، یک اثر تاریخی برایتان قصه قرن ها قبل را می گوید. حتی اگر به موزه نروید هم خیابان های شیراز برایتان حرف ها و درس های زیادی از گذشته دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجایب تاریخ در بزرگترین موزه شیراز
موزه پارس


شیراز درست مثل یک تقویم زنده است که هر جایش را نگاه کنید، یک اثر تاریخی برایتان قصه قرن ها قبل را می گوید. حتی اگر به موزه نروید هم خیابان های شیراز برایتان حرف ها و درس های زیادی از گذشته دارند.



اما می خواهیم به شما یکی از دیدنی ترین موزه های شیراز را پیشنهاد کنیم. موزه ای که همه چیزش از ساختمان آن گرفته تا اشیایش از اجزای تاریخ و فرهنگ ایران به حساب می آیند. از موزه پارس صحبت می کنیم که در شیراز، خیابان زند، باغ نظر، نزدیک ارگ کریمخان قرار گرفته است.

موزه پارس

موزه پارس که در باغ نظر یا (باغ حکومتی) شیراز برپاست، اشیایی از دوران پیش و پس از اسلام را به نمایش می گذارد. این موزه در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه پارس

مهم ترین بخش موزه پارس، آرامگاه کریم خان زند است که پر رفت و آمد ترین قسمت موزه به حساب می آید. پس از مرگ کریم خان، شاه زندیه در این بنا به خاک سپرده شد اما آغا محمد خان قاجار که به جای او قدرت را در دست گرفته بود در سال ۱۲۰۶ شمسی به دلیل کینه‌توزی دستور نبش قبر کریم خان را داد و استخوان‌های او را به کاخ گلستان منتقل کردند. اما بعدتر، یعنی در زمان رضا شاه پهلوی دوباره استخوان‌ها نبش قبر شدند و به این مکان برگشتند.

موزه پارس که به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته می شود، پر از آثار تاریخی ارزشمندی است که یا فلزی هستند، یا سفالی و یا در دسته سکه‌ها و مهرها قرار می گیرند

این موزه یک عمارت کلاه فرنگی هشت ضلعی است که روزگاری محل پذیرایی از میهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده است. نمای بیرونی عمارت کاشی نگاره‌های گل و مرغی زیبایی دارد که حتما چشم تان را خیره می کند.

موزه پارس

در بالای عمارت لچکی هایی وجود دارد که روی کاشی های آنها منظره شکارگاه و روایت بر تخت نشستن حضرت سلیمان ترسیم شده است. چهار آب نما در چهار سوی ساختمان وجود داشته که آب نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفته و تخریب شده است.
موزه پارس که به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته می شود، پر از آثار تاریخی ارزشمندی است که یا فلزی هستند، یا سفالی و یا در دسته سکه‌ها و مهرها قرار می گیرند. عمر این آثار از هزاره چهارم پیش از میلاد شروع می شود و تا دوره معاصر می رسد.

موزه پارس

یکی از دیدنی ترین اشیای این موزه، مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط یحیی الجمالی الصوفی که در قرن ۸ هجری قمری در زمان شاه ابواسحاق اینجو و به دستور خاتون نوشته شده است. یک قرآن هفده منی معروف هم در اوایل سده نهم هجری قمری به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به خط محقق نوشته شده و در این موزه نگهداری می شود.

موزه پارس

این قرآن، همان قرآنی است که ابتدا بر سردر دروازه قرآن در محل تنگ الله اکبر شیراز نگهداری می‌شد و در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به موزه پارس منتقل شد. در حواشی برگ‌های این قرآن مهر و یادگارهایی از شخصیت‌هایی در دوره‌های مختلف به چشم می خورد.

موزه پارس

به جز این ها، در موزه پارس شیراز می توانید مجموعه‌ای از نقاشی‌های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی در را ببینید. تابلوی معروف کریم خان در حال کشیدن قلیان هم که اثر جعفر نقاش دوره زنده است در این موزه قرار دارد. در بازدید از موزه پارس فراموش نکنید از شمشیر کریم خان زند و لوح تاریخی که سنگی با سه کتیبه به خط ثلث نسخ پهلوی و  نستعلیق است دیدن کنید. این کتیبه ها مربوط به سه دوره تاریخی سلجوقی، صفوی و قاجاریه هستند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


مطالب مرتبط:
شهر باغ های رویایی
راهنمای شعر گردی در شیراز
خوشا شیراز و طعم بی‌مثالش!