تبیان، دستیار زندگی
ن و ناشران انگلیسی، در جریان اهدای جوایز سالانه اسکاپ، یوسف اسلام را به عنوان آهنگساز سال معرفی کرد یوسف اسلام، جایزه ویژه این انجمن را به خاطر ترانه "اولین زخم، عمیقترین است" به خودش اختصاص داد. این آهنگ تاکنون توسط هنرمندان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من مسلمانم


دو هفته پیش انجمن آهنگسازان، نویسندگان و ناشران انگلیسی، در جریان اهدای جوایز سالانه اسکاپ، یوسف اسلام را به عنوان آهنگساز سال معرفی کرد یوسف اسلام، جایزه ویژه این انجمن را به خاطر ترانه "اولین زخم، عمیقترین است" به خودش اختصاص داد. این آهنگ تاکنون توسط هنرمندان زیادی از جمله "راد استوارت" و اخیرا نیز توسط "شرلی کرو" باز خوانی شده است.

استیفن دیمتری گئورگی. این نخستین نام کت استیونس بود، نخستین نام یوسف اسلام، استیفن دیمتری گئورگی وقتی در موسیقی انگلستان و جهان به آواز و آوازه ای منحصر به فرد دست پیدا کرد. نامش را عوض کرد و کت استیونس را به عنوان نام هنریش برگزید. اما این نام هم آخرین انتخاب او نبود. او که در جوانی بیش از 25 میلیون نسخه از آلبومهایش در جهان به فروش رفته بود و از محبوبیتی کم نظیر در موسیقی برخوردار شده بود، در سال 1977 به دین اسلام مشرف شد و نام یوسف اسلام را برای خود برگزید، نامی که از آن پس بر تمام آلبومهای او نقش بست.

یوسف اسلام در سال 1948 از پدر یونانی و مادری سوئدی در لندن به دنیا آمد تحصیلات مقدماتی اش را در سوئد به پایان برد و در دهه60 به انگلستان برگشت. چند صباحی را به کار در رستوران پدرش مشغول شد و سپس وارد کالج همراسمیت شد از همان موقع بود که تنظیم و اجرای قطعات موسیقی محلی فولک با گیتار را شروع کرد و کم کم برای خودش شهرتی دست و پا کرد. در سال 1967 اولین کارش را با نام "متی و پسرش" ضبط کرد که استقبال خوبی از آن به عمل آمد، به نحوی که دو ترانه از این آلبوم در جدول 10 ترانه برتر انگلستان قرار گرفت. به دنبال موفقیت بزرگی که انتشار آلبوم نخستین به همراه داشت، یک سال بعد دومین آلبومش را هم به بازار داد و باز هم با استقبال خوبی رو به رو شد کت استیونس در سال 1969 دچار بیماری سل شد و وضع جسمی او چنان رو به وخامت گذاشت که پزشکان از او قطع امید کردند. نزدیک به یک سال در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت تا این که پس از کسب بهبودی، دچار یک تحول درونی شد و با علاقه ای مثال زدنی شروع کرد و به مطالعه در زمینه ادیان و مذاهب شرقی. از آن تاریخ به بعد، حتی ترانه های کت استیونس همه همگی سویه های درون گرا پیدا کردند. دو آلبوم بعدی او برایش موفقیتی خیره کننده به همراه داشت تا آنجا که دو ترانه از آلبوم "زارع" با نامهای "دنیای وحشی" و "پدر و پسر"، او را تبدیل به چهره اول موسیقی محلی امریکا کرد و برایش جایزه مجسمه طلایی را به ارمغان آورد.

موفقیت های کت استیونس در آلبومهای بعدی هم ادامه داشت تا این که در سال 1973 برادرش دیوید که می دانست او چقدر شیفته مطالعه پیرامون ادیان است، در بازگشت از سفری که به خاورمیانه داشت، یک نسخه از ترجمه قرآن کریم به زبان انگلیسی را برایش هدیه آورد او از مطالعه قرآن چنان مبهوت شد که تحقیقی همه جانبه را در باره دین اسلام شروع کرد و بالاخره در ماه دسامبر 1977 در یکی از مساجد شهر لندن رسما به دین اسلام مشرف شد و نام یوسف اسلام را برای خود برگزید. یوسف اسلام در دهه 80 یکی از فعالترین چهره های جامعه اسلامی انگلستان بود و در همان سالها اقدام به تاسیس و راه اندازی یک مدرسه اسلامی کرد که هنوز هم یکی از معتبرترین مدراس اسلامی انگلستان است. در سال 1989 و به دنبال صدور فتوای حضرت امام (ره) در مورد سلمان رشدی، یوسف اسلام حمایت خود را از فتوای امام خمینی به صراحت عنوان کرد و همین باعث شد تا تحریم هنری او به پایه ای برسد که ایستگاههای رادیویی امریکا پخش ترانه های او را ممنون کردند و یکی از همین ایستگاههای رادیویی اعلام کرد به کلیه کسانی که آلبومهای کت استیونس خودشان را تحویل بدهند، نسخه ای رایگان از کتاب موهن آیات شیطانی اهدا خواهد کرد. یوسف اسلام در سال 1995 آلبومی را با نام "زندگانی آخرین پیامبر" منتشر کرد که هر چند در غرب مورد بی مهری قرار گرفت اما در کشورهای مسلمان نشین با استقبال خوبی روبه رو شد و از جمله در کشور ترکیه به عنوان برترین آلبوم سال انتخاب شد او در سال 1997 هم به تولید آلبومی مشغول شد که کشتار کودکان مسلمان بوسنیایی در بالکان را سرزنش می کرد: آلبوم "من توپی ندارم که بغرد".

آلبوم بعدی او (در ستایش آخرین پیامبر) هم ابتکار جالبی داشت. لوح فشرده این آلبوم، معطر به بوی گل سرخ بود به نحوی که با باز کردن قاب آن، بوی خوشی به مشام می رسید. یوسف اسلام در پاسخ به این سوال که چرا لوح این آلبوم به چنین رایحه ای آغشته شده بود، می گوید: "گل سرخ، نماد وجود مقدس حضرت پیامبر(ص) است و رایحه گل سرخ، عطر حضور اوست."

اگرچه این خواننده در سالهای اخیر، کمتر در زمینه موسیقی فعالیت داشته و بیشتر وقت خود را به امور خیریه و بشر دوستانه اختصاص داده اما هنوز هم چهره ای سرشناس به حساب می آید. شهریور سال گذشته، حین مسافرتش به امریکا، اتفاق عجیبی رخ داد که تا مدتها بحث روز رسانه ها بود. هواپیمای حامل و که 280 خدمه و سرنشین داشت، تازه وارد آسمان امریکا شده بود که طی تماسی رادیویی به خلبان دستور داده شده تا تغییر مسیر بدهد و در نزدیکترین فرودگاه محلی، در شهر بانگور، به زمین بنشیند. بلافاصله پس از فرود غیر منتظره هواپیما، مأموران اف بی آی وارد هواپیما شدند و یوسف اسلام را دستگیر کردند و با خود بردند. هواپیما و مسافران بهت زده اش نیز پس از تأخیری 6 ساعته عازم مقصد خود، واشنگتن، شدند. اما یوسف اسلام، یا همان کت استیونس، محبوبتر و سرشناس تر از آن بود که به اشتباه یا بر حسب تشابه اسمی بازداشت و بازجویی شده باشد. به همین دلیل لمقامات امنیتی امریکا مجبور شدند خیلی سریع، دلیلی برای این اقدام بی سابقه خود در فرود آوردن هواپیما ارائه کنند. دلیل آنها این بود: نام یوسف اسلام در فهرست مبارزه با تروریست قرار دارد و به همین علت او اجازه ورود به امریکا را ندارد. یوسف اسلام فردای آن روز و پس از اینکه مورد بازجویی قرار گرفت. آزاد شد و به لندن برگشت اما به دنبال فشار افکار عمومی، مقامات بلند پایه امریکا نیز مجبور به پاسخگویی رسمی شدند. آنها اعلام کردند که نام یوسف اسلام را اخیراً به فهرست مبارزه با تروریست اضافه کرده اند و اگر چه او را مشخصاً یک تروریست نمی دانند اما معتقدند که وی در راستای کمک مالی به سازمان هایی فعالیت می کند که آن سازمان ها از حامیان تروریست به شمار می آیند. این اظهار نظر رسمی در حالی صورت گرفت که در تمام دنیا از این خواننده مسلمان به عنوان سفیر صلح یاد می شود. یوسف اسلام از اولین شخصیت های هنری بود که بلافاصله پس از حادثه یازدهم سپتامبر نیز آن را محکوم کرده و گفته بود که: «قرآن به ما مسلمانان آموخته است که اگر یک نفر کشته شود انگار همه مردم دنیا کشته شده اند. چطور ممکن است پیروان واقعی اسلام با چنین اقداماتی جان افراد بی گناه را به خطر بیندازند؟»

خبر دستگیری یوسف اسلام، موجی از خشم و عصبانیت را در جامعه مسلمانان امریکا و بریتانیا بوجود آورد. اعتراضات مردم و بخصوص مسلمانان در لندن تا آنجا بالا گرفت که وزیر خارجه انگلیس، جک استراو در امریکا و بصورت حضوری با همتای امریکایی خود، کالین پاول، در این رابطه گفتگو کرد. یوسف اسلام دو روز بعد از بازگشت به لندن، رسماً از مقامات امریکایی شکایت کرد و خواستار حذف نام خود از فهرست کذایی مبارزه با تروریست شد. این خواننده و ترانه سرای نام آشنا در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: «به من هیچ توضیح رسمی ای ارائه نشده تا بدانم اتهامم چیست و چرا فکر می کنند حضور من در امریکا برای امنیت آن کشور خطرساز است.» او اضافه کرد: «یک تیم حقوقی را مأمور رسیدگی قانونی به این مسئله کرده ام و مصمم که هر اقدام لازمی را که در توان دارم انجام دهم تا مقابل این بی عدالتی از خود دفاع کرده باشم.» او همچنین اظهارات مقامات امنیتی امریکا را بی اساس دانست و گفت: «شرم آور است! همه دنیا مرا به عنوان پیام آور صلح می شناسند آن وقت دولتمردان امریکا بر چسبی به من می زنند که دقیقاً عکس واقعیت موجود است. اما من به همه آنها می گویم که من یک مسلمانم و تا پایان عمرم نیز به این مسلمان بودنم افتخار خواهم کرد.»

منبع : جام جم