تبیان، دستیار زندگی
کارگردان سریال پایتخت ۴ با اشاره به شرایط سخت کار گفت: تا زمانی که نیاز از سوی مخاطب وجود داشته باشد و مردم خواهان «پایتخت» باشند، تیم پایتخت با قصه های جدید می تواند کنار مردم باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیب ملایم در پایتخت


کارگردان سریال پایتخت ۴ با اشاره به شرایط سخت کار گفت: تا زمانی که نیاز از سوی مخاطب وجود داشته باشد و مردم خواهان «پایتخت» باشند، تیم پایتخت با قصه‌های جدید می‌تواند کنار مردم باشد.

سیروس مقدم

«سیروس مقدم»  به سوالات ما در خصوص برآورده شدن توقعات مخاطب در سریال «پایتخت» 4 و امکان ادامه این مجموعه در فصل‌های بعدی گفت‌وگو کرد که از نظرتان می‌گذرد.
برآوردن نیاز مخاطب برای گروه وظیفه شد
سیروس مقدم در پاسخ به این سوال که نیاز ساخت این سریال از چه زمانی شکل گرفت گفت: پایتخت 4 برگرفته از توقعات، خواست، نیاز جامعه و مردم است . در یکسالی که پایتخت پخش نشد به انحاء مختلف مردم این توقعات و نیاز خودشان را از طرق مختلف ( حضوری، تلفنی، از طریق رسانه ها و...) مطرح کردند.  برآورده کردن نیاز مخاطب به عنوان یک وظیفه برای ما محسوب شد. خوشبختانه مدیران فرهنگی سازمان صدا و سیما هم به نیاز و خواسته مردم لبیک گفتند با این که ساخت پایتخت در دستور کار نبود اما کار تولید این پروژه را تسریع کردندکه برای ماه مبارک آماده شود
تیم پایتخت باید حرف های تازه برای گفتن داشته باشند
مقدم درباره پتانسیل ادامه پایتخت توضیح داد: تا زمانی که این نیاز از سوی مخاطب وجود داشته باشد و مردم خواهان «پایتخت» باشند و احساس کنند که سیر و اشباع نشدند و تا زمانی که مدیران فرهنگی سازمان دوست داشته باشند تیم پایتخت با قصه های جدید کنار مردم باشد و از همه مهمتر این تیم سازنده پایتخت حرف تازه ای برای ارایه داشته باشد و احساس شود سوژه‌های جدید وجود دارد و فضاهای جدیدی که بتواند قصه های جدید را در آن مطرح کند به نظرم می تواند فصل های دیگر ادامه پیدا کندو ما شاهد ساخت فصل  های بعدی باشیم. پتانسیل فراوانی در پایتخت وجود دارد که می تواند کار را دنباله دار کند.
ماجراهای پایتخت برای مخاطب قابل لمس است
کارگردان سریال «میکائیل» درباره راز موفقیت سریال و اقبال مخاطب گفت: راز موفقیت پایتخت و برگ برنده این سریال در واقعی بودن و رئال و طبیعی بودن آن است. مردم احساس نمی کنند با یک قصه روبرو هستند و یک کار نمایشی را می‌بینند، احساس می‌کنند ماجراها در خانه همسایه یا سر کوچه و محله شان رخ می دهد همه چیز برایشان قابل لمس است و درکش می‌کنند.

از ابتدا توافقی که بین من و آقای تنابنده و آقای معقولی (فیلمبردار) وجود داشت این بود که پایتخت 4 با یک شیب ملایم قصه‌اش را تعریف کند و مثل پایتخت‌های قبل یک قصه دنباله‌دار و منسجم ندارد بلکه بچه قصه هایی است که برای افراد خانواده اتفاق می‌افتد طبیعتا فرم کارگردانی و تصویر و نورپردازی آن هم بدون التهاب، آرام، با نرمش قصه را روایت کند. این دقیقا علتش این است که این فرم کار این بار به این شکل قصه روایت شود که  این تفاوت را در شکل فیلمبرداری و کارگردانی هم خودش را نشان داد.

تدبیر برای شروع خوب و تکه کلام‌های جدید
وی درباره شروع سریال پایتخت 4 و تدبیر برای شروع خوب با گریم‌های متفاوت شخصیت‌های اصلی گفت: وقتی قرار شد پایتخت 4 را کار کنیم به این نتیجه رسیدیم که شکل جدیدتری برای کار در نظر بگیریم که مردم با فضاها و داستان‌های جدید و تکه کلام های جدیدتر روبرو شوند و احساس نشود یک سوژه در قسمت های مختلف تکرار می شود به همین خاطر است که رویا ها و کابوس های ارسطو به شکل انیمیشن به کار اضافه شد یا در 6 قسمت اول فرم گریم و آرایش بازیگران با ریش و موی بلند یک تصویر تازه از شخصیت‌ها به مخاطب داد و برای مردم این گریم سوال ایجاد کرد.
شیب ملایم در تغییر فرم کارگردانی و دکوپاژ پایتخت 4
مقدم درباره تغییر لحن کارگردانی در پایتخت 4 نسبت به دیگر فصل های این سریال توضیح داد:نوع قصه گویی در پایتخت 4 فرم  جدیدتری نسبت به کارهای قبلی دارد. درباره لحن هم همین طور است وقتی با قصه ای حادثه ای و اکشن روبرو هستیم فرم کارگردانی با قصه‌ای رئال باید متفاوت باشد. وقتی قصه ساده تعریف می شود دوربین هم باید به این سادگی و واقع گرایی پایبند باشد و دقیقا باید در خدمت این جنس قصه گویی باشد به همین دلیل هم پایتخت شیب ملایمش در فرم کارگردانی، دکوپاژ و میزانسن هم نهفته است و همه درخدمت  این است که این قصه به درستی ارایه شود.

پایتخت 4 قصه دنباله دار و منسجم ندارد
کارگردان فصل های مختلف پایتخت درباره تغییر لحن کارگردانی در این سری از مجموعه توضیح داد:  از ابتدا توافقی که بین من و آقای تنابنده و آقای معقولی (فیلمبردار) وجود داشت این بود که پایتخت 4 با یک شیب ملایم قصه‌اش را تعریف کند و مثل پایتخت‌های قبل یک قصه دنباله‌دار و منسجم ندارد بلکه بچه قصه هایی است که برای افراد خانواده اتفاق می‌افتد طبیعتا فرم کارگردانی و تصویر و نورپردازی آن هم بدون التهاب، آرام، با نرمش قصه را روایت کند. این دقیقا علتش این است که این فرم کار این بار به این شکل قصه روایت شود که  این تفاوت را در شکل فیلمبرداری و کارگردانی هم خودش را نشان داد.

پایتخت

با پنج قسمت فیلمنامه آماده کار کلید خورد/ با فشردگی کار از شتابزدگی پرهیز کردیم
وی در پاسخ به این سوال که چقدر از فیلمنامه آماده بود  که کار تصویربرداری آغاز شد گفت: پایتخت را خیلی دیر شروع کردیم قراربود تیم پایتخت سریالی به نام «علی البدل» را شروع کنیم که به دلایلی آن را کنار گذاشتیم و پایتخت را شروع کردیم یک ماه قبل از عید پایتخت جدی شد و به سرعت دوستان روی سوژه، ایده‌ها  و قصه ها متمرکز شدند و اتفاقی که رخ داد این بود که با پنج قسمت فیلمنامه آماده شد و تایید شد و به مرور در طول کار بقیه قصه‌ها به ما برسد اما با همه مسایلی که وجود دارد از جمله این که زمان کم داریم، فشردگی وجود دارد تعداد قسمت ها نسبت به کار نوروز بیشتر شده اما از دقت و ظرافت و کیفیت کار نگذشتیم. فیلمنمامه هایی داریم که رویش  نوشته شده بازنویسی ششم و هفتم یعنی بارها فیلمنامه ها ورز خورده، رفته برگشته بازنویسی شده تا آنچیزی شکل گرفته که  مطلوب تیم برای کار بوده است. در همین ضیق وقت با دقت به فیلمنامه توجه شده است نتیجه کار را هم می بینید هیچ شتابزدگی در کار وجود ندارد زیرا همه این انگیزه دارند که پایتخت 4 را با کیفیت بهتر به مردم ارایه دهند. به مخاطب مسایلی از جمله ضیق وقت یا مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم ارتباطی ندارد مخاطب علاقه دارد که کار خوب از گروه را شاهد باشد.
خانواده پایتخت دچار اختلاف می شود
مقدم در پاسخ به این پرسش که چه پایانی برای پایتخت در نظر گرفتید آیا پایانی است که بتواند سرآغاز فصل های بعدی باشد گفت: پایتخت 4 پایانی دارد که برگرفته از پایتخت‌های دیگر است، بنا به دلایلی خانواده کمی دچار اختلاف می شود اما همین خانواده با تعقل، درایت و مدیریت بزرگترها اختلافات را کنار می گذارند و پیوسته می شوند و تصمیم می گیرندکه با اتحاد وهمدلی خانواده حفظ شود و متلاشی نشود با این وحدت و همدلی خانواده می توان شاهد پایتخت های دیگر بود.
پایتخت ریاضت دلچسبی است
وی درباره سریال ساخت «علی البدل» هم تاکید کرد: سریال پایتخت 4کار بسیار سختی است دوربین فصل های مختلف این مجموعه از آپارتمان، خانه و کافی شاپ و... خارج شده و به مناطق مختلف رفته و در شهرستان و درمیان کوچه و بازار رفته است. پایتخت 4تغییر و جابجایی زیادی داشتیم یک ساختمان از صفر شروع می شود تا به خانه ای کامل تبدیل می شود و همین امر کار تولید را بسیار سخت می کند اما این ریاضیت دلچسبی است داشته باشد اما همه این ها خستگی به دو ماه استراحت نیاز دارد بعد تصمیم بگیریم این تیم علی البدل را جلوی دوربین ببریم یا پایتخت 5.

بخش  سینما وتلویزیون تبیان


منبع: فارس