تبیان، دستیار زندگی
هومن برق نورد از فعال ترین بازیگران در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون است. او در حال حاضر مشغول بازی در سریال «دور دست ها» است. وی همچنین بازیگر نقش سرهنگ تیموری در سریال در حال پخش «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی از شبکه نمایش خانگی است. او پیش از این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت برق نورد از شهرزاد

هومن برق نورد از فعال ترین بازیگران در هر سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون است. او در حال حاضر مشغول بازی در سریال «دور دست ها» است. وی همچنین بازیگر نقش سرهنگ تیموری در سریال در حال پخش «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی از شبکه نمایش خانگی است. او پیش از این در سریال های «دزدوپلیس»،«زمانه»،«در مسیر زاینده رود» حضور داشته است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
هومن برق نورد

حضور او در سریال «شهرزاد» به عنوان یکی از نقش های اصلی دیده نمی شود ، اما بازی او همچنان برای مخاطب گیرایی دارد. بیشتر نقش آفرینی وی تا کنون در مقابل علی نصیریان بوده است.

نقش شما در سریال «شهرزاد» به نظر کوتاه و غیراصلی است. آیا در ادامه پر رنگ می ىشود؟

-  نقش من در عین اینکه جدا از قصه اصلی است ، اما در ادامه پر رنگ تر خواهد شد. این نقش تقریبا تا آخر قصه حضور دارد و در آخر بنا به دلایلی کشته می شود و اگر فاز دوم سریال کار شود ، شاید دوباره سرهنگ تیموری را ببینیم که جان سالم از ماجرای قصه به در برده است.

درباره چگونگی حضورتان در این سریال توضیح دهید.

- آقای فتحی لطف دارند و همیشه برای هر یک از کارهایی که می سازند، به یاد من هستند. از طرف دیگر من هم به شدت آثار او را دوست دارم. وقتی برای حضور در«شهرزاد» با من تماس گرفتند  و نقش را توضیح دادند ، پیش از خواندن فیلمنامه به دلیل اعتمادی که به آقای فتحی داشتم، کار را پذیرفتم.

درباره شخصیت پردازی این نقش و ظرافت های حضور در این کار بگوئید.

- سرهنگ تیموری در صدد نزدیک شدن و چسباندن خود به بزرگ آقاست. تیموری سنگ خودش را به سینه می زند و بزرگ آقا چندان میدانی به او نمی دهد. این شخصیت فردی منفی است که بنا به منفعت خود سعی به نزدیکی با بزرگ آقا دارد. نقش تیموری شخصیتی رئال دارد و چندان بازی سختی ندارد. برای من حضور در پروژه ها در چند روز اول کار سختی است، اما در ادامه راه موتورم روشن می شود و دیگر متن را در خانه حفظ نمی کنم و به مطالعه در اتاق گریم بسنده می کنم.

طی همکاری هایتان با حسن فتحی تا چه حد از نظرهایتان درباره نقش خودتان استفاده شده است؟

- حسن فتحی همیشه به نظرم توجه می کند و معمولا نظرات من را پذیرفته است. فتحی کلا دست بازیگر را باز می گذارد. به طور مثال یک صحنه تیر اندازی داریم و پس از آن تیموری می میرد. در این صحنه نظراتی درباره چگونگی مرگ سرهنگ تیموری دادم و خوشبختانه پذیرفته شد.

تا کنون بیشتر بازی شما در مقابل علی نصیریان دیده شده است. از تجربه بازی در کنار وی بگوئید. آیا در حین بازی با او راحت بوده اید؟

- بازی آقای نصیریان واقعا حیرت آور است. من به خاطر سن بالای این پیشکسوت توقع چنین انرژی و نظمی در بازی نداشتم. از همه منظم تر بودند. من وقتی در حین بیان دیالوگ در برابر او تپق می زدم واقعا خجالت می کشیدم.اولین سکانس بازی من در این سریال همان سکانس دور میز بیلیارد است. همان سکانس با خودم گفتم که علی نصیریان چه بازی عجیب و حیرت انگیزی دارد.نصیریان واقعا بازیگر دوربین است.او کاملا دقت میکند که کادر الان لانگ شات است و یا نیست و هزاران مورد ظریف دیگر.

درباره حضور تان در سریال«دور دست ها» که در حال حاضر مشغول بازی در آن کار هستید ، توضیح دهید.

-  نقش من در این سریال طوری طراحی شده که اگر زیاد توضیح دهم ، کل قصه آشکار می شود. توطئه ای علیه فردی نوجوان به نام عماد صورت می گیرد و مجبور می شود خانه و زندگی را رها کند. در واقع رعیت بوده و سن کمی داشته است. این حس انتقام تا بزرگسالی در او جاریست. من نقش بزرگسالی عماد را بازی می کنم. برای حضور در این سریال باید حدود یکماه از 5 آذر تا 10 دی تصویر برداری در شمال باشیم.

به نظر حضور کم رنگ تری در سینما دارید ، علت آن چیست؟

سرهنگ تیموری در صدد نزدیک شدن و چسباندن خود به بزرگ آقاست. تیموری سنگ خودش را به سینه می زند و بزرگ آقا چندان میدانی به او نمی دهد. این شخصیت فردی منفی است که بنا به منفعت خود سعی به نزدیکی با بزرگ آقا دارد. نقش تیموری شخصیتی رئال دارد و چندان بازی سختی ندارد. برای من حضور در پروژه ها در چند روز اول کار سختی است، اما در ادامه راه موتورم روشن می شود و دیگر متن را در خانه حفظ نمی کنم و به مطالعه در اتاق گریم بسنده می کنم

اتفاقا پیشنهاد های زیادی برای حضور در کارهای سینمایی دارم. همانطور که می دانید شش ماه دوم سال ماراتن سینماست. متاسفانه من انقدر در گیر سریال ها بوده ام که بعضی از  پیشنهاد های سینمایی خوب را از دست دادم ، اما نا گفته نماند که  از بین پیشنهاد های سینمایی متن 80 درصد آن ها و یا نقش ها را نپسندیده ام. از نظر زمانی به طور مثال سال گذشته سر سریال «پرده نشین» بودم و امکان حضور در فیلم بهرام توکلی برایم میسر نشد. از طرفی کارهای سینمایی را با وسواس بیشتری انتخاب می کنم. در حال حاضر فیلم سینمایی«گذر موقت» به کارگردانی افشین هاشمی را برای جشنواره فجر امسال آماده اکران دارم.

بسیاری از بازیگرانی که مثل شما پیشنهاد و امکان حضور در آثار سه حوزه تئاتر ، سینما و تلویزیون را دارند ، سعی به حضور در آثار سینمایی دارند و از تلویزیون گریزانند. اما درباره شما ماجرا بر عکس است؟

- خیلی ها به من می گویند چقدر در تلویزیون فعالیت داری..! ببینید این داستان را همیشه گفته ام که من به دلیل عدم تسویه حساب یک سریال از کار تلویزیونی دلسرد بودم. یک روز که خیلی عصبانی از این ماجرا در خیابان قدم می ىزدم و به فکر کار نکردن با تلویزیون بودم ، آقایی من را صدا زد و سلام کرد. این فرد در حالیکه چشمانش پر از اشک بود به من گفت: مادرم از گردن به پایین فلج است و هیچ وقت خنده بر لب او نمی بینیم ، مگر اینکه تو را در تلویزیون ببیند. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و با خود گفتم تنها خنده این مادر برای من کافیست. از حق نگذریم بسیاری از دوستان تلویزیونی به درستی کار می کنند.

به طور کلی نحوه تسویه حساب ها و دیگر شرایط کدام یک از حوزه ها را برای حضورتان مناسب تر می بینید.

-  به طور کلی چه در سینما و چه در تلویزیون تسویه حساب های تلویزیونی به فرهیختگی و درستی تهیه کننده بر می گردد. خیلی در مدیوم فرقی نمی کند. معتقدم در هر کاری از آبدارچی می توان شخصیت تهیه کننده را حدس زد ، یعنی همه چیز به تهیه کننده بر می گردد.اگر نظم در کار نیست دلیلش تهیه کننده است و اگر هم نظم حاکم است باز دلیلش تهیه کننده است.

چه پیشنهادی برای رفع این شرایط ارائه می دهید؟

-  به نظرم تلویزیون باید برگه هایی برای قرار داد با بازیگران ایجاد کند که مانند هر قرار داد تجاری یک برگه برای طرفین قرار داد و برگه ای برای خود تلویزیون نیز وجود داشته باشد. یعنی من به عنوان بازیگر مطمئن باشم طرف حسابم کسی جز تلویزیون نیست. ایجاد چنین برگه های قانونی و یا چیزی شبیه به این کار سختی نیست ، اما کار به این راحتی انجام نمی شود.

درباره حضورتان در تئاتر و اینکه چرا حضور پر رنگی در نمایش ها ندارید ، هم توضیح دهید.

- اتفاقا تا جایی که کارها با هم تداخل پیدا نکند در هر سه حوزه و به خصوص تئاتر فعالیت می کنم. باید هماهنگی بین کارها ایجاد شود. بستگی دارد تا چه حد زمان های استراحت برای یک پروژه با زمان کاری پروژه دیگر هماهنگ باشد. برای تئاتر نمی توان ریسک کرد. برای نمایش هایی مثل «هامون بازها» به کارگردانی محمد رحمانیان به دلیل وجود کارگردانی مثل او امکان هماهنگی وجود دارد. درباره فیلم سینمایی «گذر موقت» نیز زمان کاری من خورد به 15 روزی که برای سریال کار نداشتم ، در نتیجه برای بازی در فیلم افشین هاشمی فرصت ایجاد شد. به هر حال کار تئاتر سختی های بیشتری دارد و هماهنگی سخت تر است.

آیا این میزان حضور و فعالیت بنا به اجبار خاصی است و یا اینکه علاقه و انرژی آن را در خود می بینید؟

-  نه خدا را شکر اجباری ندارم. در اوایل دوران کاری ام ، 15 سال پیش به دلیل اینکه هر کاری پیشنهاد می شد مجبور به انجام آن بودم، در نتیجه خیلی وقت ها کار ها برایم خسته کننده بود. در حال حاضر امکان انتخاب دارم. امروز در کارهایی که دوست دارم بازی می کنم و برای همین انرژی کم نمی آورم. من با علاقه و انرژی در همه این کارها حاضر می شوم. اگر از روی رو در بایستی مجبور به حضور در بعضی از کارها شوم ، در نتیجه احساس خستگی خواهم کرد.


منبع: بانی فیلم /شهرزاد رویائی