تبیان، دستیار زندگی
«دردسرهای عظیم » نخستین تجربه سریال سازی برزو نیک نژاد است که تا پیش از این با کارگردانانی همچون محمدحسین لطیفی، سعید سلطانی، سیروس مقدم و ابراهیم فروزش در مقام دستیار و فیلمنامه نویس همکاری داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای عظیم


«دردسرهای عظیم » نخستین تجربه سریال سازی برزو نیک‌نژاد است که تا پیش از این با کارگردانانی همچون محمدحسین لطیفی، سعید سلطانی، سیروس مقدم و ابراهیم فروزش در مقام دستیار و فیلمنامه نویس همکاری داشته است.

دردسرهای عظیم

این بار او پشت دوربین ایستاده و علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی فیلمنامه «دردسرهای عظیم » را نوشته اند. برزو نیک نژاد و علیرضا کاظمی پور از «درسرهای عظیم » گفته اند.

نیک نژاد : همیشه از ساخت سریال می‌ترسم

- به هر حال سریال‌سازی کار راحتی نیست و شما باید کاری بسازید که همه مخاطبان ایران از دیدنش لذت ببرند و با تماشای آن برای لحظاتی سرگرم شوند، اما حضور دو تهیه‌کننده حرفهای و دو نویسنده خوب باعث شد سختی کار برایم هموارتر شود. ضمن این‌که خیلی خوشحالم بودم دوستان به من اعتماد کردند و من را برای کارگردانی سریال دردسرهای عظیم انتخاب کردند. علاوه بر آن یک گروه حرفه‌ای چه جلو و چه پشت دوربین من را همراهی می‌کنند و می‌دانستم با این گروه حرفه‌ای می‌توان یک کار خوب و مخاطب‌پسند برای مخاطب فهیم ایران ساخت. علاقه‌مند بودم سریالی بسازیم که مخاطبان اقصی نقاط ایران بیننده آن سریال باشند و از دیدنش لذت ببرند و صرفا برای مخاطب خاصی نباشد. یکی از ویژگی مخاطبان ایران این است که با دقت به جزییات کار توجه دارد، به همین دلیل نباید به هیچ وجه تماشاگر ایرانی را دست‌کم بگیریم. می‌خواستیم سریال دردسرهای عظیم به‌گونه‌ای باشد که مخاطب با تک تک شخصیت‌های قصه ارتباط برقرار کند و نه‌تنها با آن همذات‌پنداری کند، بلکه برایش قابل باور بوده و آن را دور از خودش نبیند، به همین دلیل سراغ ماجرایی رفتیم که دیدن آن برای مردم جالب باشد.سعی کردم تا حد امکان در اجرا این سریال را برای مردم بامزه، شیرین و بانمک دربیاورم. اتفاقا این مساله با انتخاب بازیگرانی که به قول معروف گوشتشان شیرین است، رخ داد و همه چیز دست‌به‌دست هم داد تا سریال دردسرهای عظیم تولید شود.

-  حضور یک گروه حرفه‌ای این اطمینان را به کارگردان می‌دهد که درست انتخاب کرده و می‌تواند با اعتماد بیشتر کار کند، چون قرار نیست فقط پشت فرمان ماشین بنشینیم و گاز بدهیم. مسلما یک راننده باید خیالش از همه چیز راحت باشد تا در جاده حرکت و مسیر را طی کند. کافی است یک جای کار لنگ بزند، آن وقت است که همه چیز به‌هم می‌ریزد، حتی اگر شما یک راننده بزرگ هم باشید، زمانی که یک جای کار مشکل داشته باشد، حتما با مشکلات روبه‌رو می‌شوید، اما سریال دردسرهای عظیم از همان نقطه صفر نشان داد که همه چیز درست و بجا انتخاب شده است.

کاظمی پور: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها به عنوان نویسنده این سریال، این شخصیت‌های فرعی و در واقع تعدد شخصیت‌ها و قصه‌های فرعی است. واقعیت این است که چیدن و طراحی این همه شخصیت و داستان، بسیار برای نویسنده سخت است.

- در کل اگر بخواهیم نگاهی به سریال داشته باشیم، ممکن است عده‌ای به برخی از صحنه‌ها بخندند و تعدادی دیگر نخندند. ما نمی‌توانیم یک اثر نمایشی بسازیم که صددرصد مردم آن را دوست داشته باشند و از دیدن همه صحنه‌های سریال لذت ببرند. با این‌که ما از این سریال بازتاب خوبی می‌گیریم و مخاطبان مرتب پیامک‌هایی مبنی بر رضایت از سریال برایمان ارسال می‌کنند، ممکن است مخاطبی مثل شما از برخی صحنه‌های این سریال راضی نباشد و نتوانسته باشیم رضایت او را جلب کنیم.به هر حال فضای فیلمنامه این‌گونه بود و من سعی کردم در روایت فیلمنامه دردسرهای عظیم برخی صحنه‌ها را بانمک و شیرین اجرا کنم. فیلمنامه سریال دودکش را خودم نوشته بودم و مسیر را خودم مشخص کرده بودم، اما مسیر و نقشه راه سریال دردسرهای عظیم به عهده علیرضا کاظمی‌پور و سعید جلالی بود که به نظرم درام‌نویسان خوبی هستند و نسبت به قصه شناخت خوبی دارند.معتقدم سریال دردسرهای عظیم یک تجربه جدید است و خستگی روزانه مخاطب را در زمان تماشای سریال برطرف می‌کند و ما یک درام خوب را با روایت طناز، شیرین و نمکین برای مخاطب تعریف می‌کنیم. هر نویسنده‌ای نگاه خودش را در نگارش فیلمنامه دارد و نویسندگان سریال هم این مسیر را مشخص کردند و من هم به فیلمنامه وفادار هستم.با توجه به این‌که خودم نویسنده هستم، به همین دلیل خیلی به فیلمنامه‌نویسان احترام می‌گذارم و در حد 25 درصد که هر کارگردانی در هر جای دنیا حق دخالت در متن را دارد، این کار را انجام دادم و در این 25 درصد سعی کردم روایت مفرح و شاد را به قصه تزریق کنم تا آن را به ادبیات خودم نزدیک کنم.

دردسرهای عظیم

- قبل از این‌که من به این سریال ملحق شوم، تهیه‌کنندگان با آقای هاشمی برای بازی در این سریال صحبت کرده بودند. ضمن این‌که ایشان قبل از بازی در سریال دردسرهای عظیم در دو اثر این تهیه‌کنندگان بازی کرده بود. رفاقت من و آقای هاشمی هم به سال 74 برمی‌گردد که ایشان یک فیلم سینمایی کار می‌کردند که من دستیار دوم بودم و از همان زمان با او و خانواده‌اش آشنا بودم. تا این‌که ایشان وقتی فیلم ناخواسته را در جشنواره فیلم فجر دید، رضایت داد که در سریال دردسرهای عظیم بازی کند. خوشحالم که این اتفاق افتاد و به من اعتماد کرد.من قبل از این که با جواد عزتی کار کنم‌، با او رفیق بودم. عزتی در سریال دودکش هم بازی می‌کرد. جنس بازی او را خیلی دوست دارم. اگر این جمله من را مبنی بر خودستایی نگذارید، همیشه سعی کرده‌ام از توانایی بازیگران بیش از آنچه که خودشان فکر می‌کنند به نحو مطلوب استفاده کنم. به همین دلیل می‌دانستم توانایی او خیلی بیشتر از چیزی است که تاکنون دیده‌ایم. خوشبختانه بازتاب خوب مردم هم نشان داد که انتخاب‌ها درست بوده است. به نظرم جواد عزتی بازیگر بسیار باهوشی است و اگر شرایط برایش مهیا شود توانایی‌هایش را خیلی خوب نشان می‌دهد.

علیرضا کاظمی‌پور : هم اشک داریم هم لبخند

- من و سعید جلالی قبل از این‌که باز نویسی را شروع کنیم چندین جلسه گذاشتیم و راجع به کاراکتر‌ها و سکانس‌های مختلف صحبت کردیم. پیشنهادهایی داده شد و در فیلمنامه هم از آن‌ها استفاده شد، از جمله، پیشنهاد درباره ارتباط بین لطیف و بهار و خط قصه که ما خوشمان آمد و از آن استفاده کردیم. تا آخر کار هم با هم در تعامل بودیم و اگر پیشنهادی داشتند با ما در میان می‌گذاشتند و استفاده می‌کردیم.

- سریال در کل متکی به موقعیت است، اما در ‌‌نهایت می‌توان گفت «دردسرهای عظیم» یک کمدی درام است. ما در این سریال قسمت‌هایی داریم که احتمالاً اشک بیننده در می‌آید. از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که اگر بخواهیم در صحنه‌ای اشک تماشاگر را هم در بیاوریم این کار را انجام دهیم، بنابراین شخصیت‌ها را طوری طراحی کردیم که همه این کار‌ها از آن‌ها باورپذیر شود. در واقع سعی کردیم شخصیت‌ها را رئال بنویسیم و اجرایشان کنیم.

دردسرهای عظیم

- یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها به عنوان نویسنده این سریال، این شخصیت‌های فرعی و در واقع تعدد شخصیت‌ها و قصه‌های فرعی است. واقعیت این است که چیدن و طراحی این همه شخصیت و داستان، بسیار برای نویسنده سخت است. این شخصیت‌ها باید طوری چیده شوند که در امتداد خط قصه اصلی سریال باشند و مانعی برای حرکت شخصیت اصلی به حساب نیایند. امیدوارم این اتفاقی که شما می‌گویید نیفتاده باشد و شخصیت‌ها یا داستان‌های فرعی باعث سردرگمی مخاطب نشوند و بتوانند داستان اصلی را در کنار این قصه‌های فرعی برای بیننده جذاب کنند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: جام جم/صبا

مطالب مرتبط:

این بازیگر مسافرکشی را دوست دارد

انقلاب زیبا یک تلنگر است