تبیان، دستیار زندگی
رضا جاودانی از جمله مجریانی است که برنامه های مختلف ورزشی را اجرا کرده . تازه ترین تجربه او به اجرای ویژه برنامه جام جهانی بر می گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذوب در عادل نیستم


رضا جاودانی از جمله مجریانی است که برنامه های مختلف ورزشی را اجرا کرده . تازه ترین تجربه او به اجرای ویژه برنامه جام جهانی بر می گردد.

رضا جاودانی

رضا جاودانی در این گفت و گو از برنامه 2014 ، حواشی آن، ابهامات موجود و ... می گوید.

لذت دوباره همکاری با عادل فردوسی پور

رضا جاودانی بارها با عادل فردوسی پور تجربه همکاری داشته:«پیش از این من و عادل فردوسی پور چندین تجربه مشترک داشته ایم؛ دو بار با هم المپیك بودیم و الان نزدیک 19 سال است رفیق هستیم. بنابراین می دانستم چه سلیقه ای دارد.» او درباره همکاری دوباره اش می گوید:« وقتی عادل تهیه كننده 2014 شد محبت كرد و تماس گرفت و گفت قرار است برنامه را با هم اجرا كنیم. من چند دوره تجربه اجرا داشتم و دوست داشتم این تجربه یك بار دیگر تكرار شود. خدا را شكر برنامه 2014 از همه جهت تجربه خوبی بود. »

راز موفقیت برنامه 2014

به زعم بسیاری از مخاطبان و منتقدان برنامه 2014 بهترین ویژه برنامه جام جهانی تلویزیون تا الان بوده. جاودانی راز موفقیت آن را توجه به جزئیات می داند: « شما هر چه روی جزئیات متخصص باشید،موفق ترید؛ كلیات را كه همه بلدند این جزئیات است كه بین آدم ها تفاوت ایجاد می كند.آقای فردوسی پور به جزئیات اهمیت می دهد و همین مهم ترین برگ برنده 2014 بود. ضمن این که در پشت صحنه برنامه یك سری بچه های با استعداد و باطروات بودند كه حقیقتا همه سرمایه اند . روزی هم كه با عادل صحبت می كردیم نگران خیلی مسائل بودیم.گفتم به هر حال این برنامه اعتبار وآبروی تو است. 90 برنامه هفتگی است؛‌یك هفته وقت است تا با توجه به اتفاقات پیش آمده برنامه ریزی كنی ولی اتفاقات ویژه برنامه جام جهانی خلق الساعه است . خدا را شكر اعتماد به این جوان ها بجا و منطقی بود و برای همه شان آرزوی موفقیت می كنم.»

ذوب در عادل نیستم

آقای فردوسی پور یا عادل؟

یکی از انتقادهایی که متوجه رضا جاودانی است خطاب کردن عادل فردوسی پور با اسم کوچک است:« اتفاقا حواسم بود که همه چیز در کمال ادب باشد.عمدا خیلی وقت ها می گفتم عادل و خیلی وقت ها او را آقای فردوسی پورخطاب می کردم. عادل فردوسی پور هم همین گونه بود گاهی به من رضا می گفت و گاهی آقای جاودانی. این ها اتفاقا نشان از احترام و صمیمیت توامان مجریان دارد. به هر حال این صمیمیت باید باشد و البته نباید به لودگی بكشد. با توجه به شناختی كه من و عادل از همدیگر داریم خوب می داند كه شوخی های من صرفا شوخی بوده نه چیز دیگری. آقای فردوسی پور هیچ وقت از شوخی های من دلگیر نشد چون حد و مرز شوخی ها مشخص بود.

عادل ذوب در من است نه من ذوب در عادل!

گاهی هم شنیده و دیده شده که «رضا جاودانی ذوب در عادل است» او با خنده و مطایبه می گوید: « ذوب شدن خیلی هم بد نیست ولی این كه من كلا ذوب باشم ، نه این جور نیست؛ احساس می كنم عادل فردوسی پور ذوب در من است .راستش وقتی عادل فردوسی پور به من زنگ زد و برای این برنامه دعوت به همكاری كرد اولین چیزی كه گفتم این بود كه آیا كسی من را سفارش كرده؟ جوابش خیلی برایم مهم بود. می دانید عادل چه گفت؟ گفت ببین من خودم می خواهم ت باشی. این برای من بسیار بسیار ارزشمند بوده و هست. »

رضا جاودانی از جمله منتقدان جدی سفر هنرمندان به برزیل است. تا جایی که روی آنتن چند باری به آن ها کنایه زد. او معتقد است: همه دوستان هنرمند می دانند چه جایگاهی در قلب و ذهن مردم دارند ولی وقتی حضورشان بی فایده است چرا باید جای كسی دیگری را تنگ كنند.

هم طراوت داشتم هم انگیزه

برخی منتقدان معتقدند جاودانی نه انگیزه فردوسی پور را دارد و نه طراوت میثاقی. او پاسخ می دهد:« خدا را شکر در طول اجرای برنامه و این چند روز که از پایان آن می گذرد، حجم لطف و محبت دوستان به قدری زیاد بوده که نشان می دهد هم طراوت داشته ام هم انگیزه.(با خنده) سلیقه و ذائقه ها متفاوت است مثلا اگر من تهیه كننده برنامه بودم چه بسا اصلا تركیب آن فرق می كرد. این ها سلیقه است. فقط همین قدر بگویم که بعد از چندین سال كار در تلویزیون هنوز برای 5 دقیقه پلاتو باید سه - چهار ساعت مطالعه کنم . برای من همه نظرها محترم اند.من تلاش كردم اجرایم در چارچوب و قالب برنامه بنشیند.ضمن این که باید چاچوب كلی برنامه را دید. از آقای میثاقی خواسته می شود كه این جور با انرژی صحبت كند.» او حرفش را این گونه پی می گیرد: «من سعی می كردم آرامش برقرار كنم. بعضی ها این را می پسندند برخی نه. این دیگر سلیقه است. من سعی كردم سوالات حاشیه ای نباشد و تعادل برگزار شود.ببینید در این برنامه بیشتر تعامل مهم بود وقتی تعامل باشد من وظیفه ام را می شناسم خود عادل در قالب مجری وظیفه اش را می شناسد، محمد حسین میثاقی هم همنطور. ما تمام تلاش مان این بود كه فضایی صمیمانه بوجود بیاید تا مردم از دیدن فوتبال حتی در ساعت 5 صبح لذت ببرند. »

ذوب در عادل نیستم

اجرا با زبان بدن

برنامه هر چه جلوتر آمد، هماهنگی منطقی میان فردوسی پور ، جاودانی و البته میثاقی شکل گرفت تا جایی که خیلی از حرف ها با ایهام و اشاره بیان می شد؛ نمونه اش طعنه به حضور هنرمندان در برزیل. تمرین خاصی داشتید؟ « عرض کردم ما آشنایی کامل از همدیگر داشتیم و این در همانگی اجرا کمک بزرگی به هر سه نفرمان می کرد. این طور نبود که همه چیز تمرین شده باشد فقط کلیات را چک می کردیم. به هر حال بادی لنگویج هم یك شكل از بیان مقصود است. البته قصد ما هرگز توهین یا تحقیر و خدای نكرده تمسخر کسی نبوده. به هر حال خیلی از چیزها را نمی شود گفت و با یك سری حركات شما می توانید منظورتان را منتقل کنید. من یك چیز یاد گرفته ام و آن این كه دلیل ندارد به مشكلات چاقو بزنیم و زشتی هایش را بیرون بریزیم. همین كه شما متوجه شدید در ذهن من چه می گذرد برای من كافی است. یعنی شما به عنوان یك بیننده متوجه شدید چرا یك سری آدم باید بیخود به برزیل بروند. همه دوستان هنرمند می دانند چه جایگاهی در قلب و ذهن مردم دارند ولی وقتی حضورشان بی فایده است چرا باید جای كسی دیگری را تنگ كنند. »

راه های کسب اطلاعات فوتبال

رضا جاودانی از جمله مجریانی است که در کنار فوتبال تجربه اجرای دیگر برنامه های ورزشی را هم داشته. با این حال در جام بیستم نشان داد اطلاعاتش کم از دو همکارش نیست:«من از عید نوروز كه به دلیل وضعیت درسی پسرم ترجیح دادیم مسافرت نرویم ، شروع به جمع آوری اطلاعات جام جهانی کردم. البته آن موقع اصلا نمی دانستم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از روی علاقه شخصی مطالبم را جمع كردم و گفتم شاید یك روز به من گفتند مجری شو. این اطلاعات حاصل آن یادداشت برداری و مطالعاتی است كه از عید شروع كردم. با خودم گفتم اگر نباشم چیزی را از دست نداده ام اگر هم باشم باعث بهتر شدن برنامه می شود. خدا را شكر از این نظر هم تعادلی میان هر سه مجری وجود داشت و بازخوردهای خوبی گرفتیم.»

مصاحبه: احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان