تبیان، دستیار زندگی
گیتی خامنه نامی نوستالژیک برای همه بچه های دهه شصت است. هنوز هم بعد از سالها چهره مجری مشهور و محبوب برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون دهه 60 برای بچه هایی که با ذوق و شوق فراوان پای برنامه های کودک می نشستند آشناست و دوست داشتنی. او می خواهد برای کودکان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیتی خامنه ؛آبی تر از رویا


گیتی خامنه نامی نوستالژیک برای همه بچه های دهه شصت است. هنوز هم بعد از سالها چهره مجری مشهور و محبوب برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون دهه 60 برای بچه هایی که با ذوق و شوق فراوان پای برنامه های کودک می نشستند آشناست و دوست داشتنی. او می خواهد برای کودکان برنامه بسازد.

گیتی خامنه

گیتی خامنه سال 1373 از ایران رفت و سال 89 دوباره به ایران بازگشت. این مجری محبوب از سال 1358 تا اواسط دهه 70، برای بچه ها برنامه اجرا کرد و همچنان هم در اوج ماند. بدون شک خامنه یکی از حرفه ای ترین مجریان زنی با است با دو دهه فعالیت کماکان طرفداران بسیاری دارد و خیلی ها دوست دارند با بازگشت مجدد او به عرصه اجرا خاطرات گذشته شان دوباره زنده شود. خامنه بعد از بازگشتش به ایران تنها در برنامه ای با نام «بچه های دیروز» به عنوان مجری حضور پیدا کرد و حالا بعد از سالها قرار است برنامه ای جدید برای بچه بسازد. او می گوید: دغدغه های دیگری هم دارم اما کماکان اولویت من کودکان هستند.

مجری قدیمی برنامه‌های کودک تلویزیون - از حضور در شبکه پویا خبر داد و گفت: به‌زودی با قصه‌های «آبی تر از رویا» به شبکه پویا می‌آیم؛ خوشحالم که دوباره با بچه‌ها همراه می‌شوم. خامنه از آمدنش به تلویزیون و فعالیت در ژانر کودک اظهار خوشحالی کرد و گفت: «آبی‌تراز رویا» یک کار تلفیقی برای کودکان است که در 26 قسمت 13 دقیقه‌ای طراحی شده است. مراحل دکوپاژ این برنامه انجام شد‌ه و بخش تصویر سازی آن نیز در حال انجام است که فکر می‌کنم تا اول فروردین ماه سال 94 در عید نوروز بتوانیم با بچه‌ها همراه شویم. وی خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که برای شبکه پویا و بچه‌ها برنامه می‌سازم و مشتاقم که نتیجه کارم را ببینم‌. امیدوارم بچه‌ها از من راضی باشند. اصولا کار کردن با بچه‌ها لذت‌بخش است و من خیلی خوشحالم که دوباره با آنها همراه می‌شوم.

خامنه درخصوص طرح اصلی «آبی‌تر از رویا» توضیح داد: یک سال و نیم است که متن این کار را در دست دارم و چندین بار بازنویسی شده است. ابتدا قرار بود 50 درصد از این کار انیمیشن باشد اما به خاطر مقوله‌ی بودجه و زمان‌بر بودن کار، در نهایت تصمیم گرفتیم 30 درصد آن به شکل انیمیشن طراحی شود و مابقی به شکل قصه بیان شود. امیدوارم با بهبود شرایط مالی تا اول فروردین سال جدید به شبکه پویا بیاییم.

«آبی‌تر از رویا» تلفیقی از انیمیشن و قصه است که مسئولیت بخش انیمیشن آن را مهرداد شیخان و تهیه‌کنندگی آن را افسانه مهربانی برعهده دارد. مهران آزاده از کارگردانان با سابقه تلویزیون کارگردانی تلویزیونی «آبی تر از رویا» را عهده‌دار است.او اضافه کرد: برای طرح «آبی‌تر از رویا» ماه‌ها فکر کردم و با روانشناسان مختلف صحبت کردم تا در نهایت این برنامه را در دوبخش مهارت‌های فردی و اجتماعی برای بچه‌ها آماده کردیم که بیشتر جنبه آموزشی دارد.این مجری قدیمی اظهار کرد: امیدوارم بچه‌ها از جدیدترین اجرایم در تلویزیون لذت ببرند و مثل سابق با من همراه شوند. همچنین جا دارد از شبکه پویا تشکر کنم؛ چراکه این شبکه علیرغم داشتن مشکلات مالی از ما حمایت کرد و امیدوارم که کار در نهایت نتیجه خوبی داشته باشد.

گیتی خامنه از حضور در شبکه پویا خبر داد و گفت: به‌زودی با قصه‌های «آبی تر از رویا» به شبکه پویا می‌آیم؛ این برنامه یک کار تلفیقی برای کودکان است که در 26 قسمت 13 دقیقه‌ای طراحی شده که فکر می‌کنم تا اول فروردین ماه سال 94 در عید نوروز بتوانیم با بچه‌ها همراه شویم.

چطور شد که بعد از سالها تصمیم به ساخت این برنامه گرفتید؟

علت اینکه من این کار را به این شکل و شمایل انتخاب کردم این است که بخشی از آن قرار است منعکس کننده ی رویاها، آرزوها و عالم خاص بچه ها باشد. بنابراین من فکر کردم بهترین قالبی که می تواند این ساختار را نشان بدهد و به تصویر بکشد انیمیشن است. نوع کار به این شکل است که در قابل قصه گویی، هر آنجا که نیاز است به تجسم فضا برای بچه ها از انیمشین کمک گرفته می شود. اما باید این نکته را هم بگویم که در بیشتر موارد کودک خودش باید تخیل کند و ما به او خط نمی دهیم. در واقع می توانم بگویم "آبی تر از رویا" کاری تلفیقی از قصه گویی شبانه و انیمیشن که تداعی کننده فانتزی است، می باشد. من این ذهنیت را از مدتها پیش داشتم و راستش می خواستم آن را به شکل مجموعه ای طولانی که قصه هایی بر هر شب بچه ها باشد کار کنم. البته ممکن است در نوع پخش آن تغییراتی به وجود بیاید.

شما تحصیلات مرتبط با زمینه کاری تان دارید، فکر می کنید این موضوع چقدر می تواند در موفقیت یک برنامه ساز تاثیر داشته باشد؟

تحصیلات من روانشناسی و تهیه کنندگی انیمیشن است، زمانی که آمریکا بودم فوق لیسانس تئاتر هم گرفتم. طبیعتا این موضوعی که شما به آن اشاره کردید بی تاثیر نیست، اما نمی توان منکر اطلاعات قوی و تجربه نیز در این زمینه شد. یک برنامه ساز نباید شعور کودک را به بازی بگیرد و این شاید خیلی به تحصیلاتش ربطی نداشته باشد. برنامه ساز و مجری نباید برای کودک نقش بازی کنند و بخواهند در لفافه چیزی را به او بگویند. باید از درک کودک شناخت پیدا کرد و بر اساس توانایی ادراک او آموزه هایی را به او یاد داد.

فکر می کنید با وجود اینکه بچه ها الان غرق در دنیای بازی های کامپیوتری هستند و بیشتر وقتشان را هم صرف این بازی ها می کنند، چنین برنامه هایی می تواند آنها را جذب کند؟

این اتفاق باید بیفتد چون سرگرم شدن بچه ها با بازی های کامپیوتری باید محدوده و زمان مشخصی داشته باشد و نباید آنها را از دنیای کودکانه شان دور کند. به همین خاطر من قصدم این است که با این برنامه یک پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای خیالی بزنم تا بچه ها نرم نرمک با دنیای آرامش از طریق قصه پیوند بخورند تا بتوانند یک خواب راحت را تجربه کنند.

در این سالهایی که برگشتید قطعا برنامه های زیادی چه برای اجرا و یا تولید بهتان پیشنهاد شده، ولی به جز برنامه «بچه های دیروز» شما را در کار دیگری ندیدیم. چرا؟

راستش را بخواهید، زمانی که من به ایران برگشتم، بر این باور بودم کارهایی ساخته می شود که من بتوانم خودم را در آن قالب جا بدهم، کارهایی که مطلوب من باشند و احساس کنم از عهده من بر می آید و هم برای انجام آنها شوق داشته باشم. اما صادقانه بگویم کمتر با چنین کارهایی مواجه شدم. در واقع دوستان بیشتر کارهایی را پیشنهاد می کنند که به نوعی خودشان باور دارند که من می توانم در آن قالب کار کنم ولی خودم می دانم که قابلیت ها و دغدغه هایم متفاوت است. بنابراین احساس کردم که باید خودم دست به کار شوم و حالا هم این اتفاق افتاده.

شاید این روزها یکی از دلایل عدم جذابیت برنامه های کودک سوژه هایی است که به تصویر کشیده می شود و برای بچه ها دلنشین نیست، شما سوژه هایتان را چطور انتخاب می کردید؟

در برنامه ای که قرار است بسازم نیز بیشترموضوعاتی را انتخاب کردم که به روز و رئال باشند. موضوعاتی که به مهارت‌های زندگی، اجتماعی و مقوله ارتباطات و در مجموع آنچه بچه‌ها نیاز دارند می‌پردازد. من معمولا دوست دارم در برنامه ای که اجرا می کنم سوژه هایم به روز باشد مخصوصا در برنامه های زنده. در گذشته هم این اتفاق می افتاد و من سوژه‌های برنامه‌ها را از ارتباط با مردم الهام می گرفتم. خیلی اوقات پیش می آمد قبل از رسیدن به استودیو اتفاقی می افتاد و من از همان موضوع برای سوژه برنامه همان روزم استفاده می کردم. شاید همین ملموس بودن بود که بیشتر به دل مخاطبان می نشست و آنها بیشتر با برنامه ارتباط برقرار می کردند.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: صبا / ایسنا