تبیان، دستیار زندگی
«ایرج راد» در گفت‌وگو با فارس: ناصرالدین‌شاه «سال‌های مشروطه» با «امیركبیر» قابل مقایسه نیست خبرگزاری فارس: «ایرج راد» گفت: «ناصر‌الدین شاه»‌ سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «امیركبیر» اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند و فكر نمی‌كنم قیاس آنها با هم كار درستی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سال‌های مشروطه» با «امیركبیر» قابل مقایسه نیست

«سال‌های مشروطه» با «امیركبیر» قابل مقایسه نیست

«ایرج راد» گفت: «ناصر‌الدین شاه»‌ سریال‌های «سال‌های مشروطه» و «امیركبیر» اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند و فكر نمی‌كنم قیاس آنها با هم كار درستی باشد ضمن آن كه من هر دوی این نقش‌ها را می‌پسندم و نزد خودم بین آنها فرقی نمی‌گذارم.

«ایرج راد» بازیگر نقش میانسالی و پیری «ناصرالدین‌شاه» در سریال «سال‌های مشروطه» در گفت‌وگو با فارس، در ارزیابی نقش خود (ناصرالدین شاه) در این سریال، در مقایسه با نقشی مشابه در سریال «امیركبیر» گفت: این دو نقش اصلاً با هم قابل مقایسه نیستند و فكر نمی‌كنم قیاس آنها با هم كار درستی باشد. آن نقش در سریال «امیركبیر»، بخشی از زندگی و مسائل پیرامون «ناصرالدین شاه» را به تصویر كشیده بود و نقش جدیدم (در سریال «سال‌های مشروطه») از زاویه و منظر دیگری به این مسائل می‌پردازد.

ایرج راد كه سال 64 در سریال امیركبیر نقش ناصرالدین شاه را بازی كرده بود با اشاره به این كه من هر دوی این نقش‌ها را می‌پسندم و بین آنها فرقی نمی‌گذارم، درباره تفاوت نقشش در این دو سریال گفت:در سریال «امیركبیر» من نقش جوانی ناصرالدین شاه را بازی كردم،از زمان آغاز سلطنتش تا قتل امیركبیر كه سه سال و هفت ماه طول كشید و در «سال‌های مشروطه» دوران پیری و میانسالی ناصرالدین شاه را تا زمان ترور او بازی می‌كنم كه این دو بخش كاملا از هم مجزاهستند. یعنی اگر قرار بود دوباره نقش جوانی ناصرالدین شاه را بازی كنم این كار را نمی‌كردم چون تكراری بود.

وی افزود: در سریال امیركبیر نیز شرایط سریال و نوع متن فرق می‌كرد و به جریانات تاریخی خاص می‌پرداخت و زبان آن نیز به گویش قجری نزدیك بود. «سال‌های مشروطه» از زمان سلطنت ناصرالدین شاه تا مشروطه را پوشش می‌دهد ضمن اینكه قصه‌ای دراماتیك محور اصلی سریال است كه ربطی به مسائل تاریخی ندارد.

«سال‌های مشروطه» با «امیركبیر» قابل مقایسه نیست

راد در مورد تفاوت شخصیت امیر كبیر در جوانی و میانسالی گفت:در دوران صدارت امیركبیر، ناصرالدین شاه جوانی است كه شاه می‌شود و دست پرورده امیركبیر است كه جریانات سیاسی و درباریان او را به گونه‌ای احاطه می‌كنند كه دستور مرگ امیر را با وجود علاقه‌ای كه به او دارد می‌دهد. مرگ امیر هم تأثیر غریبی بر ناصرالدین شاه می‌گذارد و او می‌خواهد جای خالی او را با سرگرمی‌هایی مثل ملیجك یا گربه‌اش ببری خان پر كند ولی در این كار موفق نمی‌شود. خلوص جوانی او نیز با دیدن مسائل سیاسی و دسیسه‌های مختلف كم رنگ می‌شود و شخصیت او كاملا دگرگون می‌شود. وقایعی هم كه اتفاق می‌افتد و رفتارهای شخصی و خصوصی او نیز با شناخت او از جهان و مسائل مختلف كشور تغییرات اساسی می‌كند.

وی درمورد كارگردانی ورزی در «سال‌های مشروطه» گفت: به نظرم كار با ایشان خوب بود. من این همكاری را خیلی پسندیدم و برایم تجربه تازه‌ای بود.

وی درباره تولید این سریال نیز گفت: «سال‌های مشروطه» پروژه زمان بر و وقت گیری بود و نمی‌شد كار را تعطیل كرد و استراحت داد و هر چند كه استراحتی در كار نبود ولی تجربه‌ای تازه و شیرین به شمار می‌رفت.