تبیان، دستیار زندگی
در شمس‌العماره سعی کردم از ادبیات کلاسیک به نحو مطلوب بهره ببرم. دیالوگ‌نویسی با حرف‌های روزمره تفاوت دارد. دیالوگ‌نویسی یک فن است که به هنر نزدیک می‌شود، اما متاسفانه گاهی این دو یکسان گرفته می‌شود. در مجموع خلق شخصیت‌ها و کشف جنس دیالوگ‌ها در این پروژه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شمس‌العماره، یک کمدی قابل قبول

شمس العماره

دوست داشتم "شمس‌العماره" یک کمدی قابل قبول باشد

سرپرست نویسندگان مجموعه تلویزیونی "شمس‌العماره" این پروژه را یک کمدی قابل قبول برگرفته از ادبیات کلاسیک ایران توصیف کرد.

امید سهرابی درباره فیلمنامه مجموعه "شمس‌العماره" که با نگاهی متفاوت به موضوع عشق نوشته شده به خبرنگار مهر گفت: علاقمند بودم کاری متفاوت بنویسم، حتی وقتی برای همکاری دعوت شدم با توافق تهیه‌کننده تصمیم گرفتیم کار تکراری نباشد، بلکه یک کمدی قابل قبول و برگرفته از ادبیات کلاسیک ایران باشد که به شعور مخاطب احترام بگذارد.

وی ادامه داد: در "شمس‌العماره" سعی کردم از ادبیات کلاسیک به نحو مطلوب بهره ببرم. دیالوگ‌نویسی با حرف‌های روزمره تفاوت دارد. دیالوگ‌نویسی یک فن است که به هنر نزدیک می‌شود، اما متاسفانه گاهی این دو یکسان گرفته می‌شود. در مجموع خلق شخصیت‌ها و کشف جنس دیالوگ‌ها در این پروژه حدود یک تا یک ماه و نیم طول کشید و بعد نگارش را آغاز کردم.

سرپرست نویسندگان "شمس‌العماره" درباره حضور نویسندگان این پروژه که کمتر کار حرفه‌ای انجام داده‌اند، توضیح داد: از ابتدا هم قصد داشتم گروهی از نویسندگان را انتخاب کنم که کار حرفه‌ای کمتر کرده‌اند تا بتوانم از قابلیت‌هایشان استفاده کنم. در این پروژه آذردخت بهرامی کمک زیادی در نگارش کرد و تلاش کردیم فیلمنامه جذابیت لازم را برای مخاطب داشته باشد.

علاقمند بودم کاری متفاوت بنویسم، حتی وقتی برای همکاری دعوت شدم با توافق تهیه‌کننده تصمیم گرفتیم کار تکراری نباشد، بلکه یک کمدی قابل قبول و برگرفته از ادبیات کلاسیک ایران باشد که به شعور مخاطب احترام بگذارد.

سهرابی درباره هماهنگ کردن نویسندگان و یکدست کردن داستان گفت: در این باره از یک شیوه بدیع بهره بردم. سکانس‌ها را طراحی کرده، با مشورت دوستان اصلاحات لازم را انجام دادم و در نهایت قسمت‌های نوشته شده را بازنویسی کردم تا دیالوگ‌ها از حالت یکدستی خارج نشوند و اسکلت کار از بین نرود. گرچه تعداد نویسندگان زیاد بود، اما تداخلی در کار به وجود نیامد.

وی درباره جنس دیالوگ‌های هر یک از شخصیت‌های مجموعه "شمس‌العماره" که منحصر به خودشان است، توضیح داد: در آن زمان که طرح کلی پروژه را طراحی می‌کردم به مجزا بودن شخصیت‌ها که هر کدام از آنها ویژگی‌ خودشان را داشته باشد، فکر کرده بودم. در واقع علاقمند بودم هر یک از شخصیت‌ها شناسنامه خودشان را داشته و هیچ کدامشان مثل دیگری صحبت نکند.

این نویسنده درباره ترکیب طنز کلامی و موقعیت در این مجموعه توضیح داد: معتقدم موقعیت در صحنه‌های کمدی به غنی شدن کلام کمک می‌کند، ولی کلام به تنهایی قادر به این کار نیست. در واقع صحنه‌های کمدی بدون موقعیت بی‌معنا است و با تلفیق کمدی کلامی و موقعیت می‌توان به نتیجه خوبی رسید.

معتقدم موقعیت در صحنه‌های کمدی به غنی شدن کلام کمک می‌کند، ولی کلام به تنهایی قادر به این کار نیست. در واقع صحنه‌های کمدی بدون موقعیت بی‌معنا است و با تلفیق کمدی کلامی و موقعیت می‌توان به نتیجه خوبی رسید.

سهرابی ادامه داد: البته می‌توانستم طنز موقعیت بیشتری در این مجموعه خلق کنم، اما تولید و پخش همزمان و تک لوکیشن‌ بودن، این امکان را از من و کارگردان گرفت. البته اگر قرار بود این مجموعه تک لوکیشن نباشد، کمدی که ما به دنبال آن بودیم در نمی‌آمد و شکل دیگری می‌شد.

شمس العماره

وی درباره کشدار بودن برخی صحنه‌ها از جمله مراسم عزاداری و پذیرش خواستگار از سوی لیلا توضیح داد: برخی از دوستان هم این انتقاد را به من کردند. در ابتدا احساس نمی‌کردم این صحنه‌ها کشدار شود و فکر می‌کردم در کار خوب می‌شود. به هر حال نقطه ضعف من بوده که برخی صحنه‌ها کشدار شده است.

وی درباره رویکرد زنانه مجموعه "شمس‌العماره" توضیح داد: در ابتدا می‌خواستم یک اثر اجتماعی خلق کنم که نقش زنان در قصه‌پردازی‌ها پررنگ باشد، به همین دلیل قهرمان و راوی قصه هم زن است، اما کمرنگ شدن نقش مردها در پروژه آگاهانه نبود. دوست داشتم برای پروژه "شمس‌العماره" یک سال وقت داشتم و بعد از آماده شدن کامل فیلمنامه، ضبط شروع شود.

سرپرست نویسندگان "شمس‌العماره" افزود: اگر باز هم سراغ یک کار کمدی بروم، مسلماً کار متفاوتی می‌نویسم. در حال حاضر هم مشغول نوشتن یک نمایشنامه برای صحنه هستم، چرا که دلم خیلی برای تئاتر تنگ شده بود. امیدوارم تئاتر هم دلش برای من تنگ شده باشد.

وی در پایان از همکاری نویسندگان، بازیگران و کارگردان مجموعه قدردانی کرد. مجموعه تلویزیونی "شمس‌العماره" ساخته سامان مقدم به تهیه‌کنندگی رامین عباسی‌زاده شنبه تا سه‌شنبه از شبکه دو پخش می‌شود. مسعود رایگان، رویا تیموریان، فرهاد آئیش، هانیه توسلی، مهرانه مهین‌ترابی، مرجانه گلچین، ندا مقصودی، ملیکا شریفی‌نیا و... بازیگران مجموعه هستند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی