تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم سینمایی یک وجب از آسمان تولید این فیلم را حاصل دغدغه‌های دینی و مذهبی خود دانست و اظهار امیدواری کرد فیلم در مواجهه با مخاطبان نوجوان موفق باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دغدغه من درباره مسائل دینی

یک وجب از آسمان

"یک وجب از آسمان" حاصل دغدغه من درباره مسائل دینی است

کارگردان فیلم سینمایی "یک وجب از آسمان" تولید این فیلم را حاصل دغدغه‌های دینی و مذهبی خود دانست و اظهار امیدواری کرد فیلم در مواجهه با مخاطبان نوجوان موفق باشد.

علی وزیریان درباره ایده اولیه فیلم سینمایی "یک وجب از آسمان" به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه با مطالعه قرآن به ذهنم رسید. وقتی قصه صالح را خواندم، موضوع معجزه الهی و ناسپاسی مردم برایم جالب بود. مدتی بعد داستانی از مارکز خواندم درباره خانواده‌ای که به دلیل بیماری فرزند منتظر معجزه‌اند، معجزه با آمدن فرشته به زمین محقق می‌شود. اما آنها قدرش را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: همان زمان به قصه‌ایی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برخوردم که پیشنهاد ساخت آن را آقای محمد داودی داد. این قصه که کاملاً مرتبط با قصه‌هایی بود که برایتان نقل کردم، پازل طرحی را که در ذهنم شکل گرفته بود کامل کرد و فیلمنامه با برداشتی کاملاً آزاد از آن نوشته شد.

تعلق خاطر من کار با مایه‌های دینی است، در فعالیت‌های دیگرم هم این ویژگی را می‌بینید. البته با اینکه گمان می‌شود کار در این زمینه ساده‌تر است، دشواری خاصی دارد. می‌گفتند فیلم ترویج مسیحیت است و پروانه ساخت نمی‌دادند و بعد هم به دلیل ترویج خرافه پروانه نمایش نمی‌گرفت.

این کارگردان درباره مخاطبان فیلم گفت: "یک وجب از آسمان" هم می‌تواند برای مخاطب نوجوان جذاب باشد هم برای مخاطبانی که دنیای نوجوان‌ها را درک می‌کنند. البته نوجوان‌ها می‌توانند بخشی مهم از مخاطبان فیلم باشند. امیدوارم فیلم در ارتباط با مخاطب موفق باشد.

وزیریان درباره ترکیب بازیگران فیلم تازه‌اش گفت: زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم بازیگرانی را در نظر داشتم اما به دلیل فاصله زیاد بین نوشتن شدن فیلمنامه و تولید نتوانستیم با بعضی بازیگران همکاری کنیم. در این میان تنها شخصیتی که از زمان نگارش بازیگر آن تغییر نکرد معیری بود که علی سلیمانی با جدیت و تلاش زیادی خیلی خوب از عهده آن برآمد.

کارگردان "خدا نزدیک است" افزود: به استثنای یکی دو نفر بقیه از انتخاب‌های اولیه‌ام خیلی بهتر شدند مثل نادر سلیمانی، هومن سیدی یا بهروز بقایی. نقش مادر محسن را قرار بود خانم نکیسا بازی کند اما با وجود اشتیاق همکاری که ایشان داشتند و به دلیلی کاملاً موجه متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

"یک وجب از آسمان" هم می‌تواند برای مخاطب نوجوان جذاب باشد هم برای مخاطبانی که دنیای نوجوان‌ها را درک می‌کنند. البته نوجوان‌ها می‌توانند بخشی مهم از مخاطبان فیلم باشند. امیدوارم فیلم در ارتباط با مخاطب موفق باشد.

وی ادامه داد: در "یک وجب از آسمان" به شکل مرسوم با نقش اول روبرو نیستیم، بعضی بازیگران به این دلیل حاضر به بازی در این فیلم نشدند، گروهی هم دستمزد بالایی می‌خواستند. عده‌ای را برای بازی در این فیلم مشاوره‌های غلط داده بودند که از پروژه کنار رفتند.

این کارگردان درباره کار با مضامین معنوی در "خدا نزدیک است" و "یک وجب از آسمان" گفت: تعلق خاطر من کار با مایه‌های دینی است، در فعالیت‌های دیگرم هم این ویژگی را می‌بینید. البته با اینکه گمان می‌شود کار در این زمینه ساده‌تر است، دشواری خاصی دارد. می‌گفتند فیلم ترویج مسیحیت است و پروانه ساخت نمی‌دادند و بعد هم به دلیل ترویج خرافه پروانه نمایش نمی‌گرفت.

فیلم سینمایی "یک وجب از آسمان" با بازی بهروز بقایی، لادن طباطبایی، علی سلیمانی و سعیده عرب داستان نوجوانی است که یک شب فرشته‌ای با او ملاقات می‌کند و تکه‌ای از بهشت را به او می‌دهد، اما افرادی تصمیم می‌گیرند با سودجویی تکه بهشت را از او پس بگیرند. وزیریان پیش از این فیلم سینمایی "خدا نزدیک است" را کارگردانی کرده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی