تبیان، دستیار زندگی
مسعود جعفری جوزانی در شرایطی كه هنوز در حال ساخت سریال «در چشم باد» بود، از این سریال به عنوان «وصیت‌نامه» خود یاد كرد و او بعد از گذشت پنج سال، جمعه پنج تیر ماه، در آستانه‌ی خوانش این وصیت‌نامه قرار می‌گیرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت‌نامه‌ مسعود جعفری جوزانی

گفته‌های مسعود جعفری‌جوزانی در آستانه‌ی پخش سریال «در چشم باد»

پارسا پیروزفر

مسعود جعفری جوزانی در شرایطی كه هنوز در حال ساخت سریال «در چشم باد» بود، از این سریال به عنوان «وصیت‌نامه» خود یاد كرد و او بعد از گذشت پنج سال، جمعه پنج تیر ماه، در آستانه‌ی خوانش این وصیت‌نامه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، مسعود جعفری جوزانی در این سال‌ها به حدی درگیر ساخت سریال «در چشم باد» بود كه كمتر مصاحبه می‌كرد. این كارگردان در سال 86 از «در چشم باد» به عنوان فیلم - سریال نام برد و از همان زمان قصد داشته كه سه نسخه‌ سینمایی نیز از این كار ارائه دهد.

او به ایسنا گفته‌است كه «در چشم باد» را برای وطن و عقیده‌اش می‌سازد و خوشحال است از این كه فرزندان و نوادگانش با دیدن این فیلم احساس كنند كه پایگاه خوبی داشته‌اند و بدانند كه تاریخ آینده را می‌سازند.

در روزهای ساخت «در چشم باد» وقتی از جوزانی پرسیده شد كه آیا تمایل دارد از نام وی همواره با پروژه «در چشم باد» یاد شود؟ پاسخ مثبت داد.

جوزانی در عین حال گفته‌است: از منظر تئوری مولف و این كه فیلم متعلق به من است صحبت نمی‌كنم؛ اما دولت به تازگی سینما را به عنوان یك صنعت پذیرفته است. سینما یك صنعت است، چرا كه تولیدی جمعی است و ارزش هنری دارد. ساخت یك فیلم تنها به كارگردان مربوط نمی‌شود. هر كدام ازعوامل در كار خود كوچكترین اشتباهی كنند در ساخت فیلم خلل وارد می‌شود.

مسعود جعفری جوزانی در شرایطی كه هنوز در حال ساخت سریال «در چشم باد» بود، از این سریال به عنوان «وصیت‌نامه» خود یاد كرد و او بعد از گذشت پنج سال، جمعه پنج تیر ماه، در آستانه‌ی خوانش این وصیت‌نامه قرار می‌گیرد.

این كارگردان با بیان این كه اگر جای درست یا غلطی ایستاده‌ایم به گذشته‌مان برمی‌گردد، اضافه كرد: پس در هر جا كه هستیم حركت كنیم؛ چرا كه هر غلطی كه در آینده اتفاق می‌افتد، قطعا تقصیر حركت‌هایی است كه انجام داده‌ایم.

جعفری جوزانی هم چنین از پروژه‌ی «در چشم باد» به عنوان یك هشدار یاد كرده‌ و گفته‌است: این فیلم به فرزندانمان هشدار می‌دهد كه اگر در جایگاه زمانی و مكانی كه قرار گرفته‌اید، درست حركت نكنید و كنار بكشید، آینده روشنی در انتظار مملكت‌مان نیست.

او ادامه داده‌است: تجربه نشان داده هر گاه ملت و دولت یكی بودند موفق شده‌ایم و هر گاه بین این دو شكاف ایجاد شده، هر دو تحقیر شده‌اند.

وی یادآور شده‌است: سال‌ها قبل مملكت ما در ساعت چهار صبح اشغال شد و همان موقع تحقیر ملی شدیم. دلیل آن اشتباهات زیادی بود كه انجام دادیم. اگر سیاستمداران درستی داشتیم، جلوی خسارت این واقعه را می‌گرفتند. هنوز هم می‌توانیم از متفقین ادعای خسارت كنیم. ما كشوری بی‌طرف بودیم، اما به ما حمله كردند و مانند دزدها در ساعت 4 صبح یك روزه كشورمان را اشغال كردند. خیلی دوست دارم كه ساخت « در چشم باد» زمینه‌ی انجام چنین كاری را فراهم كند.

مسعود جعفری‌جوزانی

جعفری جوزانی با بیان این كه تعریف درستی از فیلم تاریخی در كشور صورت نگرفته‌، در این زمینه توضیح داده است: در فیلم - سریال « در چشم باد» قرار نیست یكسری آدم‌های لباس اتو كشیده تاریخ را تعریف كنند. هنوز هم تعریف تاریخ اتفاق می‌افتد. اما تك‌تك دیالوگ‌های فیلمنامه « درچشم باد» از روی خاطرات مكتوب و كتاب‌های معتبر برداشته شده‌است.

به گزارش ایسنا، سریال تاریخی «در چشم باد» در شهرهای ماسوله، ‌خجیر، فیروزكوه و رباط‌ كریم، شهرك سینمایی غزالی، دفاع مقدس، به شهرهای دیگری چون اصفهان، شیراز، خرمشهر و مجددا شمال كشور فیلم‌برداری شده‌است و گروه سازنده پس از خواهند رفت.

«در چشم باد» جعفری جوزانی به شیوه 35 میلی متری فیلمبرداری شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید.

این سریال در این مدت با توقف‌ها و تغییراتی هم همراه بود كه آخرین تغییر به رفتن حبیب‌الله كاسه ساز، تهیه‌كننده منجر شد.

با رفتن كاسه ساز، جوزانی خود به همراه عباس اكبری، مدیر گروه حماسه و دفاع شبكه اول تهیه‌كنندگی را بر عهده گرفت و از آن زمان تاكنون ساخت «در چشم باد» متوقف نشد.

با این حال مسعود جعفری جوزانی پس از رفتن حبیب‌الله كاسه ساز كه در فروردین ماه 86 صورت گرفت، در گفت‌وگویی با ایسنا از رفتن وی اظهار تاسف كرد و گفت: دل همه ما برای او تنگ می‌شود.

سریال تاریخی «در چشم باد» در شهرهای ماسوله، ‌خجیر، فیروزكوه و رباط‌ كریم، شهرك سینمایی غزالی، دفاع مقدس، به شهرهای دیگری چون اصفهان، شیراز، خرمشهر و مجددا شمال كشور فیلم‌برداری شده‌است و گروه سازنده پس از خواهند رفت.

وی در عین حال از روند پیشرفت كار، اعلام رضایت كرد و افزود: ساخت سریال «در چشم باد» طبق برنامه‌ریزی مقرر پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، «درچشم باد» از این پس جمعه‌ها به روی آنتن می‌رود و پس از هفته‌ها جایگزین سریال «یوسف پیامبر(ع)» می‌شود. سریالی كه به گفته كارگردانش بر نهاد خانواده و وقوع عشق نافرجام در بستر ناامن تاریخ تاكید دارد.

سریال درچشم باد در 50  قسمت 50 دقیقه‌ای سه مقطع تاریخی ایران 1307،1320و دوران جنگ تحمیلی را به تصویر می‌كشد.

 تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی