تبیان، دستیار زندگی
كارگردان «در همین نزدیكی» مدعی است: كلیشه‌شكنی از اهداف ساخت گروه سازنده‌ی این تله فیلم بوده است تا اثر متفاوتی را خلق شود. راما قویدل افزود: در این تله فیلم تلاش كرده‌ایم به این نكته بپردازیم كه در راه رسیدن به اهداف خود به تاثیری كه اقدامات ما روی ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در همین نزدیکی
بهناز جعفری و پرویز پورحسینی

راما قویدل:

كلیشه‌شكنی از اهداف ساخت «در همین نزدیكی» بوده است

همان تصویری را می‌گیرم كه در تدوین استفاده می‌شود

كارگردان «در همین نزدیكی» مدعی است: كلیشه‌شكنی از اهداف ساخت گروه سازنده‌ی این تله فیلم بوده است تا اثر متفاوتی را خلق شود.

راما قویدل افزود: در این تله فیلم تلاش كرده‌ایم به این نكته بپردازیم كه در راه رسیدن به اهداف خود به تاثیری كه اقدامات ما روی اطرافیان می‌گذارد، توجه كنیم. در كل در كارگردانی كارهایی كه تاكنون ساخته‌ام سعی زیادی كرده‌ام كه هم خودم یك قدم به انسان‌تر بودن نزدیك‌تر شوم و هم تاثیری هر چند كوچك روی مخاطب بگذارم.

وی كه پیش از این تدوین‌گری و دستیار كارگردانی سریال و فیلم‌هایی را برعهده داشته، درباره‌ی ساخت «در همین نزدیكی» گفت: پیش از این تله فیلم، فیلم دیگری را به تهیه‌كنندگی بهروز مفید و نظارت كیفی عباس نعمتی ساختم. پس از مدتی نعمتی فیلمنامه‌ی «در همین نزدیكی» را برای ساخت ارایه داد و مفید را به عنوان كارگردان انتخاب كرد. به سرعت وارد مرحله‌ی پیش تولید شدیم. سپس طی 16 روز «در همین نزدیكی» تصویربرداری شد. اما مراحل پس از تولید، حدود چهار ماه به طول انجامید.

پیام دهکردی

كارگردان « در همین نزدیكی» در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا صرف زمان اندك برای پیش تولید و تصویربرداری موجب لطمه خوردن به فیلم‌های تلویزیونی نمی‌شود، اظهار كرد: دو روش متفاوت در كارگردانی وجود دارد كه هركدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. برخی كارگردانان به كشف و شهود در مرحله‌ی تصویربرداری معتقدند. به اعتقاد آنان در طول تولید، قصه و شخصیت‌ها رفته رفته كشف می‌شوند. اما دسته‌ی دوم كه من جزو آنان هستم، از ابتدای مرحله‌ی تصویربرداری به همه‌ی عناصر فكر كرده‌اند .

قویدل اضافه كرد: من فیلمنامه را بارها می‌خوانم. یك بار فیلم را در ذهن خود به طور كامل می‌سازم و بار دیگر كاملا آن را می‌بینم و همان را اجرا می‌كنم. در این شرایط فرصت چندانی برای كشف وشهود نداریم.

كارگردان « در همین نزدیكی» ادامه داد: سریع فیلم می‌سازم. به گونه‌ای كه كار اول خود را در 18 جلسه و تله‌فیلم‌های دوم و سوم را در 16 جلسه ساختم. 16 جلسه زمان‌بندی چندان فشرده‌ای نیست و آن گونه‌ای كه من سینما را یاد گرفته‌ام تا 20 جلسه زمان معقولی برای ساخت یك اثر است.

قویدل افزود:من تدوین‌گر هم هستم و شاید به خاطر فعالیت در این شاخه دقیقا همان تصویری را می‌گیرم كه در تدوین استفاده می‌شود و هیچ‌گاه دیالوگ یا عكسی را از دو زاویه نمی‌گیرم. همین امر باعث می‌شود، در زمان صرفه‌جویی كنیم. علاوه بر آن از افراد حرفه‌یی استفاده می‌كنم تا تعداد برداشت ما به حداقل برسد.

در این تله فیلم تلاش كرده‌ایم به این نكته بپردازیم كه در راه رسیدن به اهداف خود به تاثیری كه اقدامات ما روی اطرافیان می‌گذارد، توجه كنیم. در كل در كارگردانی كارهایی كه تاكنون ساخته‌ام سعی زیادی كرده‌ام كه هم خودم یك قدم به انسان‌تر بودن نزدیك‌تر شوم و هم تاثیری هر چند كوچك روی مخاطب بگذارم.

وی با اشاره به همكاری خود با سریال «عملیات 125» اظهار كرد:‌با وجود آنكه سازندگان این مجموعه قبلا با شرایط خاصی كار كرده بودند و «عملیات 125» با دقت روی جزییات و وسواس ساخته شده بود، اما من توانستم چهار قسمت از سریال را با زمان‌بندی خودم بسازم.

تدوینگر« در همین نزدیكی» تاكید كرد: سرعت مساله نیست. مهم آگاهی از آن چیزی است كه قصد انجام آن را داریم. چون ناآگاهی از آن باعث طولانی شدن روند تولید می‌شود.

قویدل در پایان درباره‌ی ساخت سریال «ما مردم»و تله فیلم«بیم موج»گفت: این سریال به تهیه‌كنندگی مهدی همایونفر برای پخش در ایام دهه فجر از شبكه تهران ساخته می‌شود و با نگاهی نسبتا نو به حوادث مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی در دهه 50 می‌پردازد كه تصویربرداری آن آبان ماه آغاز می‌شود. از سوی دیگر تله فیلم «بیم موج» كه آن را كارگردانی كرده‌آم میكس نهایی شده است.

پرستو گلستانی

***

به گزارش ایسنا، بهروز مفید «در همین نزدیكی» را تهیه كرده است و برخی از عوامل ساخت آن عبارتند از:نویسنده : عباس نعمتی ،دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : مهسا کرامتی ،چهره پرداز : آرمین اسماعیلی ،موسیقی : کارن همایونفر ،مدیر تصویربرداری : حمید رضا رحیم زاده ،طراح صحنه و لباس : حمید شهیری

مدیر صدابرداری : سلیم احمدی ،منشی صحنه : بهناز تاجیک ،ناظر کیفی : مجید موسویان و بازیگران : پرویز پورحسینی ، پرستو گلستانی ، پیام دهکردی ، رسول نجفیان ، بهناز جعفری ، شاهین انصارین ، بتول ابراهیمی ، سمیر وزیریان .

«در همین نزدیكی»داستان مهندس محسنیان،مدیرعامل یک شرکت بزرگ اقتصادی است که ارتقاء و توسعه شرکتش تنها هدفش است ، ناخواسته مشکلاتی را برای کارمندانش ایجاد می کند تا اینکه یک روز مرگ به سراغ او می‌آید. محسنییان در کنار آقای مرگ در یک فرصت که از نظر زمانی 24 ساعت بنظر می‌رسد، ولی در حقیقت، یک لحظه است مروری به گذشته خود دارد.

منبع : ایسنا