تبیان، دستیار زندگی
ساخت سریال های مناسبتی چند سالی است که در تلویزیون باب شده است. یکی از بازیگرانی که دو سال پیش در یکی از این سریال های مناسبتی کارش مورد توجه قرار گرفت بهاره رهنما و در مجموعه زیرزمین بود. بازیگری که در کارنامه بازیگری اش، هم فیلم های هنری چون گاو خونی به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت وگو یی صمیمی با بهاره رهنما

بهاره رهنما

احساس نقشی متفاوت

ساخت سریال های مناسبتی چند سالی است که در تلویزیون باب شده است. یکی از بازیگرانی که دو سال پیش در یکی از این سریال های مناسبتی کارش مورد توجه قرار گرفت بهاره رهنما و در مجموعه زیرزمین بود. بازیگری که در کارنامه بازیگری اش، هم فیلم های هنری چون گاو خونی به چشم می خورد و هم فیلم های پرفروشی چون ده رقمی و دایره زنگی. وی به غیر از کار بازیگری به عنوان یک نویسنده نیز مطرح است. بهاره رهنما که متولد 1352 است کار بازیگری را از سال 1369 و از کلاس های بازیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و با ایفای نقشی کوتاه در فیلم سینمایی افعی در سال 1370 به سینما آمد. اما با حضور در فیلم عاشقانه در کنار همسرش پیمان قاسم خانی مطرح شد. امسال نیز سریال تلویزیونی مامور بدرقه با حضور بهاره رهنما در ایام ماه رمضان در حال پخش از شبکه تهران است. در همین رابطه با این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت وگوی کوتاهی داشته ایم که توجه شما را به این گفت وگو جلب می کنیم.

---

-چطور شد که بازی در سریال مامور بدرقه را پذیرفتید؟ آیا ویژگی مهمی در این نقش دیدید که این کار را پذیرفتید؟

من خودم به شخصه کارهای رمضان را دوست دارم. سال پیش بازی در سریال های ماه رمضان را به این دلیل قبول نکردم که دوستان بعد از سریال زیرزمین مرتباً گفتند که نقشم تکراری است و کلی از آن نقش ایراد گرفتند. به همین جهت ترجیح دادم سال گذشته در کاری حضور نداشته باشم. اما امسال از ترکیب گروه سازنده فیلم خوشم آمد. هم تهیه کننده و هم کارگردان و هم نویسنده با یکدیگر ترکیب بسیار خوب و جالبی را تشکیل داده بودند و این کار به نسبت پیشنهادهایی که طی این مدت به من شده بود از بقیه بهتر بود، بنابراین پذیرفتم.

بازیگری که در کارنامه بازیگری اش، هم فیلم های هنری چون گاو خونی به چشم می خورد و هم فیلم های پرفروشی چون ده رقمی و دایره زنگی. وی به غیر از کار بازیگری به عنوان یک نویسنده نیز مطرح است.

-یعنی داستان این مجموعه شما را به طرف خودش جلب کرد؟

بله، زمانی که این کار به من پیشنهاد شد 9 قسمت از آن در اختیار من گذاشته شد و آن را خواندم و به نظرم جالب آمد، بنابراین بازی در این کار را پذیرفتم.

-بسیاری این عقیده را دارند که مهشید در سریال مامور بدرقه به نقش های قبلی شما بسیار شبیه است. نظر شما در این رابطه چیست؟

من فکر می کنم از این پیش داوری ها در مملکت ما زیاد است و در مورد نقش مهشید هم در واقع همین اتفاق افتاده است. شاید به خاطر لحن گفتار من باشد. من لحنم جوری است که دوست دارم در فیلم های مختلف به همین شکل صحبت کنم. فقط در فیلم ده رقمی لحنم تا حد زیادی متفاوت بود که آن هم نقش می طلبید که به آن شکل باشد. اما باز هم می گویم که مهشید دختر بسیار ساده یی است و با نقش من در سریال زیرزمین بسیار متفاوت است.

-چه تفاوت هایی بین این دو نقش وجود دارد؟

من چون خودم اهل تحلیل نقش هایم هستم تفاوت های عمده یی بین این دو شخصیت می بینم. همان طور که گفتم مهشید خیلی دختر ساده یی است. خصوصاً تا امروز که به قسمت هجدهم این سریال رسیده ایم بیشتر متوجه این تفاوت ها خواهید شد. به طوری که مطمئنم این فیلم که تمام شد با من تماس خواهید گرفت و خودتان اذعان خواهید کرد که این دو نقش بسیار با یکدیگر تفاوت دارند.

-آیا خودتان نقش دخترهای لوس را می پذیرید یا انتخاب می شوید و چاره یی جز این ندارید؟

البته این هم بعد دیگر قضیه است. من مرتباً برای نقش های رمانتیک انتخاب می شوم. این برمی گردد به اینکه خیلی ها اهل ریسک نیستند و بنابراین بازیگران را برای نقش هایی انتخاب می کنند که از موفقیت آن مطمئن باشند. با این حال مطمئن باشید این نقش من با نقش های قبلی متفاوت است. بلند بلند فکر کردن و بسیار ساده بودن از خصوصیاتی است که تا به حال در نقش های قبلی من شاهدش نبودید.

-در صحبت هایتان اشاره کردید زمانی که درباره کار قرارداد بستید فقط 9 قسمت آماده بود. این برای شما نگران کننده نبود که در آینده ممکن است فیلمنامه به آن شکلی که فکر می کردید پیش نرود و شما دچار مشکل شوید؟

من از 17 سالگی در کارهای هنری بوده ام و سال هاست که با یک نویسنده زندگی می کنم و در عین حال خودم هم می نویسم. من با خواندن چند قسمت از یک سریال به خوبی می توانم تشخیص دهم که این کار قرار است به چه سمت و سویی پیش برود و بنابراین در مورد این انتخابم کاملاً مطمئنم.

بهاره رهنما که متولد 1352 است کار بازیگری را از سال 1369 و از کلاس های بازیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و با ایفای نقشی کوتاه در فیلم سینمایی افعی در سال 1370 به سینما آمد. اما با حضور در فیلم عاشقانه در کنار همسرش پیمان قاسم خانی مطرح شد.

-علت اینکه در برنامه مثلث شیشه یی گفتید که می خواهید مخاطبان را سوپرایز کنید چه بود؟ آیا بازی در همین سریال بود؟

نه من منظورم نویسندگی برای یک کار تلویزیونی بود که آقای رشیدپور چون از بازی من در این سریال آگاه بود فکر کرد خبر غافلگیرکننده من این موضوع است.

- از کارهایتان در سینما بگویید. خصوصاً اینکه دو کار اخیر شما دایره زنگی و ده رقمی جزء کارهای بسیار پرفروش سینمایی بوده است. آیا این به انتخاب های شما در سینما مربوط است؟

البته هم کارهای پرفروشی بودند و هم در تجربیات بازیگری من کارهای بسیار متفاوتی بوده اند که متاسفانه در مطبوعات اصلاً به این مسائل توجه نشده بود.

-یعنی کسی به متفاوت بودن نقش هایتان هیچ اشاره یی نداشته است؟

متاسفانه در مورد نقد فیلم ها و افراد در کشور ما نوعی نقد فرسایشی وجود دارد. طی این مدت واقعاً کسی درست این نقش های من را ندید و نقد نکرد.

-تا چه اندازه حضور در این فیلم ها را آگاهانه انجام دادید؟ آیا از این به بعد تنها در کارهای پرفروش حضور خواهید داشت؟

نه، خیلی مربوط به این مسائل نمی شود. همان طور که اشاره کردم من چون خودم نویسنده ام فیلمنامه خوب را از بد تشخیص می دهم. طی تحقیقی هم که در بنیاد فارابی در مورد فیلم های پرفروش انجام شده است فروش فیلم ها تنها به قصه آنها مربوط است. ما اگر فیلم متفاوت با قصه خوب بسازیم مطمئن باشید فروش خواهد کرد.

من از 17 سالگی در کارهای هنری بوده ام و سال هاست که با یک نویسنده زندگی می کنم و در عین حال خودم هم می نویسم. من با خواندن چند قسمت از یک سریال به خوبی می توانم تشخیص دهم که این کار قرار است به چه سمت و سویی پیش برود و بنابراین در مورد این انتخابم کاملاً مطمئنم.

-امسال در چند کار سینمایی نقش آفرینی کرده اید؟

امسال این فرصت را داشتم که در چهار پروژه سینمایی حضور داشته باشم که یکی از آنها کار تله فیلم از سعید سهیلی و یک کار جدی از سعید اسدیان است که با بسیاری از نقش هایی که تا به حال بازی کرده ام متفاوت است.

-گفتید سال هاست که می نویسید. از کارهای جدیدتان در داستان نویسی بگویید؟

یک مجموعه داستان را برای چاپ به نشر چشمه داده ام به نام چهار چهارشنبه و یک کلاه گیس. با توجه به اینکه برنامه کاری من به شکلی است که در فصل سرما یعنی در پاییز و زمستان بیشتر می نویسم، کارهای ادبیاتی من پس از بازی در مامور بدرقه آغاز خواهد شد. امسال واقعاً می خواهم کار قبول نکنم و فقط بنویسم. چون یک رمان هم دارم که مدت هاست مشغول کار روی آن هستم.

-از کار تئاتر بگویید، آیا پروژه جدید تئاتر داشته اید؟

به محمد حاتمی قول داده ام در یکی از کارهایش حضور داشته باشم که تنها بازیگرانش من و محمد حاتمی هستیم. فکر می کنم تنها کار من در تئاتر تا پایان امسال همین باشد.

منبع : اعتماد

مطالب مرتبط :

دانلود تیتراژ سریال مامور بدرقه