تبیان، دستیار زندگی
امرالله احمدجو كارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت:‌ كار كردن با مرحوم خسرو شكیبایی بسیار لذت بخش بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حضور او در كارهایم لذت می‌بردم

خسرو شكیبایی

امرالله احمدجو كارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت:‌ كار كردن با مرحوم خسرو شكیبایی بسیار لذت بخش بود و ما به جز همكاری، رفاقت سفت و سختی نیز با هم پیدا كرده بودیم.

وی افزود:‌ از زمانی كه این خبر را شنیدم به واقع عزادار هستم و فكر می‌كنم با این اتفاق، جامعه بازیگران ما عضو مهمی را از دست داد. جای ایشان به زودی پر نخواهد شد و این خلاء تا ابد ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: من با خودم قرار گذاشته بودم كه در كارهایم حتما از حضور خسرو شكیبایی بهره ببرم و از حضور او در كارهایم لذت می‌بردم. البته درباره جایگزین شدن فرد یا افراد دیگری به جای او باید بگویم كه به هر حال خود مسأله بازیگری پویا است و اشخاصی پیدا می‌شوند كه در این عرصه همپای زنده‌یاد شكیبایی باشند، اما هركس جایگاه خود را دارد و او در بازیگری سبك ویژه‌ای برای خود داشت و آدم به‌دردبخوری در سینما بود و شخصی نبود كه بگوییم حالا كه از میان ما رفت، جایش به زودی پر خواهد شد.

وی گفت: زنده یاد «خسرو شكیبایی» در بسیاری از اوقات فرد كارآمدی بود و باز هم تأكید می‌كنم كه جامعه بازیگری ما عضو بسیار مهمی را از دست داده است.

***

مسعود رسام كارگردان مجموعه‌های تلویزیونی «خانه سبز» و «سرزمین سبز» با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت:‌ در این شرایط فقط می‌توانم بگویم كه مرحوم «شكیبایی» خیلی انسان خوبی بود،‌ آدمی كه عاشق خانواده‌اش بود و زمانی كه خانه سبز را با هم كار می‌كردیم، میلیون‌ها نفر به او ابراز علاقه می‌كردند.

وی افزود: این فرد عاشق خانواده‌اش بود و همیشه به همسر و فرزندانش فكر می‌كرد. خاطرم هست آن زمان كه خانواده سبز را می‌ساختیم،‌ همسر مرحوم شكیبایی به لوكیشن می‌آمد و ساعت‌ها منتظر او می‌ماند تا تنها به خانه بر نگردد.

وی در ادامه گفت: خسرو یك انسان كامل بود كه با توجه به مقام كاری اش همیشه با گذشت و فروتنی با دیگران رفتار می‌كرد و با همه همدل و مهربان بود. او برای همه پدر، برادر، عمو، دوست و ... بود و همه دوستش داشتند كه البته دلیل آن امواج مهربانی كه از او ساطع می‌شد.

رسام تصریح كرد: افرادی مانند خسرو شكیبایی جزو استثنائات هستند و من بزرگ‌ترین حرفی كه از او یاد گرفتم، این بود كه هیچ وقت بازی نمی‌كرد و شرایط قصه را باور می‌كرد. همه چیز از درونش می‌جوشید و بیرون می‌آمد. خصوصیات منحصر به فرد خود را داشت و بازیگری بود كه خیلی برای كار احترام قائل بود و زحمت می‌كشید.

وی ادامه داد: اگر در صحنه مشكلی در بخش دیگری اتفاق میافتاد، او در رفع آن می‌كوشید زیرا فكر می‌كرد آنچه مخاطب خواهد دید، نتیجه كار گروهی است و اگر در گوشه‌ای مشكلی پیش بیایدبر كل كار اثر نامطلب خواهد گذاشت.

رسام گفت: خسرو شكیبایی عاشق محبت‌های مردم بود و در این جریان سیال زندگی می‌كرد.

***

سیدضیاء‌الدین دری با بیان این مطلب در گفت‌و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: من فیلم سینمایی «صاعقه» را در سال 63 ساختم و این فیلم اولین فیلمی بود كه مرحوم «خسرو شكیبایی» در آن نقش اول را ایفا می‌كرد.

وی افزود:‌البته شكیبایی د فاصله سال‌های 60 تا 63 چند فیلم دیگر بازی كرده بود، اما در هیچ‌كدام از آنها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته بود. من وقتی او را در سال 63 دیدم، بلافاصله برای نقش اول انتخابش كردم چون به قابلیت‌های او پی برده بودم. از آن به بعد بود كه علی رغم پخش بد فیلم «صاعقه» و قربانی شدنش، توجه جامعه هنری به «خسرو شكیبایی» جلب شد و این فیلم برای او یك سكوی پرتاب بود.

وی در ادامه گفت: در خاطرم هست كه ما سر فیلمبرداری صحنه مرگ خسرو در فیلم صاعقه، جلوی تئاتر شهر مشغول فیلمبرداری بودیم كه یكی از عابران گفت این كیه؟ و من به او پاسخ دادم كه خیلی دور نیست كه این فرد یكی از بهترین‌های سینما خواهد شد. البته از گفتن این جمله، هدف داشتم. هنوز بسیاری از افراد او را نمی‌شناختند و چند سال بعد مرحوم شكیبایی جایگاه خود را به‌دست آورد.

دری در ادامه اظهار داشت: البته مرحوم «پرویز فنی زاده» نیز یكی دیگر از بازیگران خوب ما بود كه خیلی زود از دنیا رفت و جامعه هنری ما نتوانست به خوبی از او استفاده كند، اما برعكس «خسرو شكیبایی» كسی بود كه با اراده خود تلافی كرد و كسانی كه در سینما كار می‌كردند، شرایطی را فراهم آوردند كه خسرو هیچوقت بی‌كار نباشد.

كارگردان مجموعه‌های تلویزیونی چون «كیف انگلیسی» و «كلاه پهلوی» در ادامه گفت: البته در تمام این سال‌ها و پشت سر همه موفقیت‌های مرحوم شكیبایی همسر او «پروین» نقش بسیار مهمی را ایفا كرد و اگر تلاش‌های بی‌دریغ او در حمایت و پرستاری از خسرو نبود، شاید او بسیار زودتر از آنچه فكر می‌كنید،‌ خانه نشین می‌شد.

وی درباره زمان جایگزینی افراد دیگری به جای مرحوم خسرو شكیبایی گفت:‌ چهره‌هایی كه در سینمای ما ظاهر می‌شوند، به دلیل سینمای محدود ما بسیار اندك هستند و ما تنوع بازیگر نداریم، به همین دلیل طول می‌كشد تا بازیگر دیگری در حد و اندازه شكیبایی ظاهر شود، در حالی كه ما می‌بینیم كه در كشورهایی كه صاحب سینمای پیشرفته هستند، بازیگران جدید عملا جایگزین قدیمی‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: البته نباید ناامید بود و من خوشبین هستم كه در نسل جوان ما بازیگرانی هستند كه به تدریج ظاهر می‌شوند كه می‌توانند در این زمینه بسیار موفق باشند.البته خسرو شكیبایی قابلیت تكرار ندارد و ارزش كار هنری در این است و موفقیت شكیبایی و حضور و تاثیرش با خود او معنا پیدا می‌كند.

منبع خبر : فارس