تبیان، دستیار زندگی
ان بودند در ماجرای دفاع مقدس همه محرمندباید آثار فاخر تولید كنیم. چون انسان چهار بعد نفسانی، عقلانی، قلبی و رفتاری دارد. در بعد عقلانی معتقدیم انسان باید به یك حكمت برسد، یعنی به حقایق عالم دست پیدا كند. در بعد نفسانی باید به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهدا عاقل‌ترین مردم روزگار خودشان بودند

در ماجرای دفاع مقدس همه محرمندباید آثار فاخر تولید كنیم.

چون انسان چهار بعد نفسانی، عقلانی، قلبی و رفتاری دارد. در بعد عقلانی معتقدیم انسان باید به یك حكمت برسد، یعنی به حقایق عالم دست پیدا كند. در بعد نفسانی باید به تقوا برسد، در بعد قلبی باید به اخلاص برسد، در بعد رفتاری هم به عدالت برسد. پس ما ارزشها را نباید از یك زاویه تنگ ببینیم. از زوایای مختلف و با توجه ابعاد وجودی انسانها. این ارزشها را می‌شناسیم، ما چون با تابلو صحبت می‌كنیم و منتسب به یك سازمان هستیم شاید فكر كنند ما ارزشها را برای خودمان مصادره به مطلوب كرده‌ایم و دیگران سهمی ندارند و یا اصلا نباید وارد شوند. در حالی كه این طور نیست، برای این كه جنگ مال نیروهای مسلح نبود. نیروهای مسلح شكل رسمی دفاع ملت بود. یعنی ملت وقتی می‌خواست وارد جنگ شود چاره‌ای جز ساماندهی نداشت، یعنی باید آموزش می‌دید، سازماندهی می‌شد، بعد به كار گرفته می‌شد.

ما تعارضی نمی‌بینیم. اگر هم تعارضی هست، در طیف خاصی بروز كرده و آن هم راجع به رفتار بعضی‌ها. وقتی دفاع مقدس یك قدیسیت و حرمتی پیدا كرد طبیعی است كه لوازم آن هم باید رعایت شود. حرمت داشتن یعنی این كه با تسامح با آداب آن برخورد نشود. در ماجرای دفاع مقدس همه محرمند ولی معمولا كسی كه محرم است باید به لوازم محرمیت آشنا شود و ملتزم باشد. كسی كه برای دفاع مقدس می‌نویسد باید تعلقات حزبی، گروهی و سیاسی خود را كنار بگذارد و از زاویه ملت نگاه كند. به عبارت دیگر اول محرم شود وقتی محرم شد و تعلقات را كنار گذاشتبه حریم پاكان راه پیدا می‌كند.

اگر نویسنده‌ای قصد‌ نوشتن در مورد دفاع مقدس را دارد، كسی جلویش را نگرفته است. منتقدین ما در خارج از كشور هم می‌نویسند. حتی یك برادر هموطن ارمنی ما كتابی تحت عنوان نقش ارامنه در دفاع مقدس نوشته است. این فرد ارمنی است و از نظر دینی ما با اشتراك ندارد، اما از نظر علقه چرا؟ با مردم حشر و نشر دارد. طبیعتا این فرد می‌تواند از اعتقاداتش دفاع كند. معتقدم موانع را خود برخی نویسندگان ایجاد كرده‌اند كه از وارد شدن واهمه دارند مبادا نوشته آنها مقبول واقع نشود. چون قاطبه مردم در دفاع مقدس بودند یا شهید دادند یا مجروح دادند و یا پشتیبان بودند. حالا یك طیفی با جنگ مخالف بودند و این عده بعد از این هم اگر دفاع مقدس دومی پیش بیاید، باز هم تردید دارند. ما چون این كار را صرف نظر از جهات شرعی یك كار عقلانی می‌دانیم فكر نمی‌كنم كه كسی در كشور در ضرورت این دفاع تردید داشته باشد.

در ایران، دفاع هم عقلی است و هم شرعی. جنگ یك جایی است كه خیلی از مسایل را روشن می‌كند. ممیز بسیار خوبی است كه ما بشناسیم. اصلا یك محل شناسایی انسانها هست كه اگر كسی شعاری داد باید آن را در همین جنگ محك بزنیم، ببینیم صداقت دارد یا نه؟ وقتی شیپور جنگ نواخته شود آن وقت مرد از نامرد و وطن دوستی از بی‌وطن مشخص می‌شود. درحالت آسایش همه از استقلال و پیشرفت حرف می‌زنند، اما در روزگار سختی می‌فهمیم كه چه كسی صادق بوده است؟.

ما تنها 13 درصد توان كشور را در جنگ تحمیلی به كار گرفتیم، برخلاف عراق كه نزدیك به صددرصد این توان را به كار گرفت. ما در عین جنگ تمام پروژه‌هایمان را هم ادامه می‌دادیم، كسی را هم تحمیلی به جنگ نبردیم، همه داوطلبانه آمدند. در جنگ اگر كسی تعلق خاطر داشت الان هم می‌تواند به خوبی دفاع كند و اگر دفاع كرد نباید ما او را نهی‌كنیم و بگوییم چرا وارد شدید؟ به خاطر این كه خون داده و خالق بوده است و كسانی كه در جنگ هم نبودند و بخواهند بیاید باید مقداری از تعلقاتشان را كنار بگذارند، یعنی موانع بازدارنده‌ای كه مانع از محرم شدن آنها می‌شود، چون وادی، وادی مقدسی است. شما اگر می‌خواهید از شهید بنویسید، نمی‌شود با نگاه مادی بنویسید و فعل یك شهید را از نگاه مطامع دنیایی ارزیابی كنید.

شهدا عاقل‌ترین مردم روزگار خودشان بودند

شهدا عاقل‌ترین مردم روزگار خودشان بودند، چرا؟ برای این كه بین یك امر باقی و فانی، امر فانی را رها كردند و امر باقی را انتخاب كردند باید به جای تخریب به این كار عقلانی بها بدهید. عده‌ای در همین مملكت شهادت‌طلبی را خشونت‌طلبی تلقی كردند، طبیعی است كه در مقابل اینها صف‌آرایی می‌شود.

دشمن شناسی

بعد از پذیرش قطعنامه 598 من عضو كمیسیون قطعنامه در بخش نظامی‌اش بودم، چیزی به نام ساناق داشتیم. چون من در مباحث انسانی جنگ بودم دعوت شدم از طرف نیروهای مسلح كه در جلسه شركت كنم. رییس جلسه آقای مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ ارشاد اسلامی بود، ما تازه قطعنامه را پذیرفته بودیم، ملتهب بودیم، دشمن را هم دشمن می‌دانستیم و تا آخر هم دانستیم. درآن جلسه دكتری بود، همه بحث می‌كردیم استراتژی ما برای برخورد با عراق در مورد اسراء و مفقودان چه باشد؟ ما در مباحثمان خیلی پر حرارت صحبت می‌كردیم، این آقا برگشت گفت: آقا این بحثها چیه؟ شما وقتی قعطنامه را پذیرفتید، دیگر محرم شدید، كنار هم بنشینید و مسائلتان را حل كنید.

من خنده‌ای كردم و گفتم: شاید جنابعالی به صدام قبلت گفته باشید و محرم شده باشید، ولی ما صدام را دشمن می‌دانیم و در مقابل دشمن نباید این طوری برخورد كنیم. از مهاجرانی توقع داشتیم، دفاع كند نه تنها دفاع نكرد، بلكه مدافع شد و كار را به جای خطرناك ‌كشاند كه پیگیری كردیم او را عوض كردند. این آدم هنوز دشمنش را نمی‌شناسد و صدامی كه این همه جنایت كرده است را محرم تلقی می‌كند،اگر این تفكر بخواهد وارد ادبیات و فیلم دفاع مقدس شود شما باید اجازه بدهید؟

حمایت از ساخت فیلم دفاع مقدس و بیان روش‌های شهداء

در حال حاضر حمایت از فیلمی با نام اخراجی‌ها را پذیرفته‌ایم كه آقای ده‌نمكی آن را خواهد ساخت اشكالات سناریو آن نیز رفع شده است.

هنگام بیان روش‌های شهداء باید سیره‌هایی را بیان كنیم كه با موازین شرعی انطباق پیدا كرده است چون بعضی وقت‌ها ممكن است، بدآموزی‌هایی داشته باشد.

باید آثار فاخر و بزرگ تولید كنیم

باید افق‌ها را ببینیم و در چیزهای كوچك متوقف نشویم. ما باید آثار فاخر و بزرگ در زمینه دفاع مقدس تولید كنیم و اجازه بدهیم همه استعدادهایی كه می‌خواهند قلم بزنند و یا فیلم بسازند، وارد میدان شوند.

مشكلی در جامعه هنر داریم و آن این است كه متاسفانه برخی هنرمندان، مقداری، خودشان، خودشان را ایزوله كرده‌اند یعنی فكر می‌كنند همین‌هایی كه در دست دارند كافی است یا محفوظاتشان كافی است. در حالی كه این طور نیست ما پیشنهادمان این است یك اتاق فكر به هنرمندان مشاوره بدهد، چون این قدر زوایای پنهان در تاریخ جنگ وجود دارد كه می‌تواند سوژه‌های بسیار بكری را بیافریند و اطلاعات باید از رزمندگان گرفته شود، این به معنای فرمایشی بودن فرآیند فیلم‌سازی نخواهد بود.

متاسفانه از 700 مورد نمایشنامه ارسال شده برای دبیرخانه تئاتر دفاع مقدس، دو سوم آنها ضد جنگ است. مشخص است فردی كه نمایشنامه ضد جنگ نوشته، دریافتهایش را از خارج گرفته است. چرا؟ چون جنگ در خارج،مقدس نبوده، بلكه جنگی نفرت‌انگیز وتجاوزكارانه بوده است، در حالی كه وقتی صحبت از دفاع مقدس می‌شود، همه جا محترم است.

كیست كه در دنیا نسبت به شخصیتهای آزادی‌بخش بی‌احترامی كند مثلا من شخصا چه گوارا را قبول دارم چون از مظلومان دفاع كرده است. گاندی و سیمون بولیوار را قبول داریم و این به خاطر وجه اشتراكی است كه صرف نظر ازمسائل شرعی در فطرت داریم. چیزهای عقلی را انسان می‌پذیرد. پس مرزها را باید رعایت كرد تا ارزشها حفظ شود. هنر در مرزداری است نه مرزشكنی. همچنین باید مرز مدافع حق و مدعی دفاع از حق را مشخص كنیم.

نقش رسانه‌ها

رسانه‌ها به نوعی در ثبت مدرن تاریخ نقش دارند. تاریخ را همین رسانه‌ها می‌توانند شكل دهند. در قضیه خبر، بالا بردن خط معلومات مردم به تنهایی كافی نیست. باید خط فكری جامعه را تقویت كنیم نه خط معلوماتی.

اولین گام، كمك به انسجام فكری افكار جامعه با تمركز بر اصول و اهداف اصلی است. مشكل تراشی و مشكل نمایی نكنیم. بلكه مشكل گشایی كنیم، نه این كه مشكلات گفته نشود، باید در كنار بیان مشكلات، راهكارهایی برای حل آنها ارائه دهیم.

ارائه الگوهای عملی برای تحلیل رخدادها: قدم اول برای موفقیت در این زمینه این است باید به جامعه بفهمانیم هیچ چیز قطعی در عالم خبر وجود ندارد. زمان جنگ تحمیلی با خبرنگاری یك بار مصاحبه‌ای ‌كردم. من در آن مصاحبه گفتم ده تن آهن بین خانواده‌های رزمندگان توزیع شد، این خبرنگار به جای ده تن در خبرش می‌گفت: صدها تن آهن برای كمك به خانواده‌های رزمندگان توزیع شد، وقتی علت این كارش را پرسیدم، گفت: هر چه زیادتر باشد بهتر است، اما به او گفتم این كار درست نیست. بنابراین مردم هیچ وقت خبری را نباید در بست بپذیرند و همیشه جایی برای تردید باز كنند.

بها دادن به تفكر انتقادی و طرح پرسش‌های جدید: اگر كسی انتقادی كرد باید رسانه‌ها برای انتقادات او بها بدهند. چون این انتقاد به رشد جامعه كمك می‌كند و كمك می‌كند تا مردم ارزیابی درستی از اخبار داشته باشند.

بالا بردن قدرت تصمیم‌گیری جامعه برای دنبال كردن اطلاعات با ارزش خیلی مهم است تا بتواند تشخیص دهد كه آیا گوش دادن و خواندن این خبر ارزش دارد یا خیر؟

آشناسازی جامعه در مورد علل وقوع حوادث و چرایی حوادث و آگاهی بخشی به جامعه در مورد روشهای پرورش خبر نیز از وظایف رسانه‌هاست.

خلاصه این كه رسانه‌ها دو رسالت دارند، روشنگری و هدایت. یعنی هم باید راه را روشن كنند و هم مسیر را نشان دهند، اگر چنین كاری كنند، در حقیقت در مسیر انبیاء حركت كرده‌اند.

لینک:

هیچ كس نیامد به ما بگویدبعد از آزادسازی خرمشهر جبران مافات می‌كنیم

مدال شجاعت به رزمندگان حاضردر دفاع مقدس اعطا می‌شود

فیلم عملیات بیت المقدس

ارزیابی عملیات بیت‌المقدس از زبان شهید حسن باقری

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

ویژه نامه آزادی خرمشهر

عملیات بیت المقدس

سردار سرلشكر پاسدار شهید مهدی باكری

سردار سرلشكر پاسدار شهید حاج حسین خرازی

سردار سرلشكر پاسدار شهید مهدی زین‌الدین

عملیات بیت المقدس - 4

سردار سرلشكر پاسدار شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری)

عملیات بیت المقدس

كتاب عملیات بیت المقدس