تبیان، دستیار زندگی
شهادت امری مبتنی بر ایثار و گذشتن ازمنافع شخصی به نفع یك جریان متعالی است زنده یاد سید حسن حسینی یك ماه قبل از سرودن شعر مرگ درگفت و گو با گروه دفاع مقدس  خبرگزاری«مهر» پیرامون فرهنگ شهادت مطالبی را بیان كرد كه نشان ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنده یاد سید حسن حسینی در آخرین گفت و گو

شهادت امری مبتنی بر ایثار و گذشتن ازمنافع شخصی به نفع یك جریان متعالی است

زنده یاد سید حسن حسینی یك ماه قبل از سرودن شعر مرگ درگفت و گو با گروه دفاع مقدس  خبرگزاری«مهر» پیرامون فرهنگ شهادت مطالبی را بیان كرد كه نشان از دردمندی و تعهد او بود. آنچه در پی می آید حاصل همین گفتگو و متن مصاحبه اوست.ای كاش سید اینقدر زود ما را ترك نمی كرد ای كاش.

دكتر سید حسن حسینی - شاعر - درباره عصر انفجار اطلاعات و فرهنگ شهادت گفت : عصرانفجار اطلاعات در نفس فرهنگ شهادت هیچ تاثیری ندارد اما دركمرنگ كردن این فرهنگ و آغشته كردن ما به دنیای مصرف  خیلی موثر است. چون هرچه به طرف دنیای مصرف و دنیای سرمایه داری می رویم  ازفرهنگ شهادت دور می شویم. چراكه توصیه  دنیای سرمایه داری این است كه اول به فكرامتیازات و سرمایه های خودت باش، در این دنیا موظفی بیشتربه داشته های خودت فكر كنی تا دیگران. ما درعصر انفجار اطلاعاتی قرار داریم كه دنیایش تك قطبی است و در چنین دنیا نیز، دنیای سرمایه داری حاكم است دنیایی كه در آن توجه به فرد وامتیازات فردی می شود. این امر یك اسطكاكی با فرهنگ شهادت كه مبتنی بر ایثار است پیدا كرده و در مقابل هم قرار می گیرند.

وی افزود: ما اگر با یك نگاه اصیلی به فرهنگ شهادت نگاه كنیم و در مقابل این انفجار اطلاعاتی هویت خودمان را از دست نداده و نبازیم، همچنان می توانیم  به فرهنگ شهادت و ایثارپایبند و وفادار باشیم ونیز از اطلاعات  و دستاوردهای علمی دنیا عقب نمانیم.

این شاعر توانا با بیان این نكته كه فرهنگ شهادت در جامعه درحال كمرنگ شدن است گفت: برای اینكه از رنگ باختگی این فرهنگ جلوگیری كنیم باید مسئولین ما به ساده زیستی روی بیاورند.از آنجا كه مردم خو، شیوه واخلاق فرمانروایان خودشان را پیدا می كنند. مسئولان مملكتی و دولتی ما باید برگردند به ساده زیستی. به ساده زیستی كه در جوهره انقلاب مستتر بود اما در دوران به اصطلاح سازندگی به فراموشی سپرده شد.

حسینی گفت: ما باید بعضی از رسانه ها را اصلاح كنیم . صدا و سیمای ما در حال حاضر خودش مبلغ فرهنگ مصرف گرایی است در حالی كه از طرف دیگر داعیه ترویج فرهنگ شهادت و ایثاردارد. وقتی در تلویزیون جایزه های  2كیلو اسكناس هزار تومانی، 2 كیلو شمش طلا وعده داده می شود، بزرگ تری ضررش دامن زدن به حرص و آز مردم است.

وی افزود: ما باید اصلاحات را از بالا آغاز كنیم. وقتی مردم دیدند مسئولان خودشان سالم و ساده زندگی می كنند همان طوری كه ائمه اطهار زندگی كردند  دیگر هیچ بخشنامه ای هم لازم نیست؛چون خود به خود مردم هم به ساده زیستی و طبعاً به فرهنگ ایثار و شهادت باز خواهند گشت .

حسینی برای تبلیغ فرهنگ شهادت در جهان گفت: بهتر است ما اول اصلاح فرهنگی را از جامعه خودمان انجام دهیم اگر توانستیم جامعه ای اسوه و نمونه ای باشیم دیگران هم خود به خود از ما الگو برداری خواهند كرد اما بدون اینكه خودمان عمل كنیم بیشترین سخنرانی ها و كنفرانس ها را برای دیگران بگذاریم تأثیر نخواهد داشت .

وی ضمن اشاره به عملكرد كسانی كه داعیه ترویج فرهنگ شهادت دارند گفت: عملكرد این دستگاه ها بسیارتأسف آور است. به جایی رسیدیم كه نباید می رسیدیم. فكر می كنم دلیل آن هم بی وفایی نسبت به  ارزش هایی است كه ما به خاطر آن پا در میدان گذاشتیم .یعنی زانوزدن در برابر جاذبه هایی كه به زبان تردش می كردیم ولی به دل طالبش بودیم. و به تعبیر قرآن كه می گوید چرا چیزی می گویید كه خودتان  به آن عمل نمی كنید و پایبند به آن نیستید.

سید حسن حسینی در پایان به جوانان توصیه كرد: جوانان تاریخ انقلاب را خوب بخوانند. حتی تاریخ صد ساله ایران را مطالعه كنند و در برخورد  با مظاهر تكنولوژی و مظاهر اطلاعات دیجیتالی سعی كنند كه عناصر سازگار با فرهنگ خودشان را جذب كنند و عناصر غیر سازگار را تجزیه و تحلیل كنند. چشم بسته نه چیزی را قبول كنند نه رد كنند.  و با اتكا و پشت گرمی به میراث غنی گذشته مان  به روشی فرهیخته وار، با شرایط امروز دنیا روبرو شوند .

گفتنی است سید حسن حسینی بامداد  روز نهم فروردین ماه به دیار باقی شتافت.

روحش شاد