تبیان، دستیار زندگی
یكی از قدیمی‌ترین كمپانی‌های فیلمسازی هالیوودی كه دست بر قضا بیشترین فراز و فرودها را نیز در زمینه تولید فیلم از سر گذرانده، كمپانی فیلمسازی كلمبیاست. این شركت كه زمانی قدرت اصلی هالیوود به حساب می‌آمد و استودیوهای فیلمسازی‌اش لحظه‌ای از كار نمی‌افتادند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

2 بار سقوط آزاد به ته دره فیلم!

درباره كمپانی فیلمسازی كلمبیا پیكچرز

یكی از قدیمی‌ترین كمپانی‌های فیلمسازی هالیوودی كه دست بر قضا بیشترین فراز و فرودها را نیز در زمینه تولید فیلم از سر گذرانده، كمپانی فیلمسازی كلمبیاست.

هالیوود

این شركت كه زمانی قدرت اصلی هالیوود به حساب می‌آمد و استودیوهای فیلمسازی‌اش لحظه‌ای از كار نمی‌افتادند، سرانجام به نحیف‌ترین استودیوها تبدیل شد و سرانجام در بدترین وضعیت كاری به دست دیگر شركت‌ها افتاد و فقط توانست به عنوان یك شریك به ظاهر كوچك به فعالیتش ادامه دهد.

به گزارش جام جم ، كلمبیا در سال 1919، یك سال پس از شروع جنگ جهانی اول تاسیس شد و 5 سال بعد با گسترش استودیوهای خود در لس‌آنجلس كالیفرنیا نامش نیز به كلمبیا پیكچرز تغییر یافت. از این پس تا سال 1982 به هر ضرب و زوری كه بود، كلمبیا پیكچرز به حیات مستقل خود ادامه داد تا این كه در ابتدای سال 82 حیات حرفه‌ای‌اش روبه تاریكی گذارد و در آستانه یك سقوط آزاد به ته دره، با یك اتفاق بسیار بامزه از مردن رهایی یافت.

داستان این بود كه شركت كوكاكولا آمد و كلمبیا پیكچرز را یكجا خرید و البته با این شرط مدیران ته‌دره‌ای كلمبیا پیكچرز كنار آمد كه نام شركت حفظ شود. 5 سال بعد در 1987، دوباره كلمبیا احیا شد و این بار با نام كامل كلمبیا پیكچرز اینترتیمنت به فیلمسازی مشغول شد، اما باز هم این ترمز بریده مدیران شركت بود كه موجب شد فقط 2 سال بعد یك سقوط آزاد دیگر روی این شركت قدیمی فیلمسازی رخ دهد.

این بار اما سونی پیشقدم شد و یكجا تمام كلمبیا پیكچرز را به دست گرفت و این شركت تبدیل شد به یكی از شركای فسقلی سونی عظیم‌الجثه!

كلمبیا در طول حیات حرفه‌ای‌اش همواره 2 گونه عمل كرده است؛ چه آن وقت در دهه 40 میلادی كه پولش از پارو بالا می‌رفت و چه مقطعی در دهه 60 و همچنین تمام دهه 70 كه یك گدای مفلس تمام عیار بود. یعنی كلمبیا یا پولدار بود یا بدبخت و بیچاره و هرگز این شانس را پیدا نكرد كه روند متعادلی را تجربه كند.

یكی از قدیمی‌ترین كمپانی‌های فیلمسازی هالیوودی كه دست بر قضا بیشترین فراز و فرودها را نیز در زمینه تولید فیلم از سر گذرانده، كمپانی فیلمسازی كلمبیاست.

این در حالی بود كه كلمبیا در دهه 40 از یك دو جین بازیگر سرشناس و محبوب سود می‌جست كه با آنها قراردادهای طویل‌المدت و كلان داشت؛ بازیگرانی كه دیگر استودیوهای فیلمسازی آرزوی داشتنشان را همواره داشتند. اما بلندپروازی‌های سران كلمبیا عمدتا باعث می‌شد این شركت نتواند سرمایه‌گذاری‌های مطمئن سینمایی داشته باشد و بتواند از سرمایه‌های انسانی‌اش شامل هنرپیشه‌ها، كارگردان‌ها و عوامل فنی استفاده بهینه كند.

برای مثال فقط كافی است به فهرست بازیگران كلمبیا پیكچرز در دهه 40 نگاهی بیندازیم. ریتا هیورث، ویلیام هولدن، جك لمون و لوسیل بال تنها تعداد معدودی از آن نام‌های پرآوازه هستند. دهه 50 نیز با وجود بازیگرانی چون آلك گینس و ویلیام هولدن، كلمبیا سرآمد دیگر استودیوها بود كه این دو در فیلم «پل رودخانه كوای» كولاك كردند و كلمبیا به واسطه این فیلم كه در سال 1957 ساخته شد، بسیار احیا شد.

با مرگ هری كوشن در سال 1958 كه مدیری مقتدر بود، رشته كار از دست مدیران بعدی خارج شد؛ اگرچه آثار ماندگاری مثل «مردی برای تمام فصول» محصول در سال 1966 توسط كلمبیا پیكچرز نیز ساخته می‌شد، اما به هر حال استودیوهای مستقل نیز كم‌كم شروع به رشد می‌كردند و عرصه رقابت در پایان دهه 60 بسیار نزدیك شده بود.

یك موفقیت دیگر برای كلمبیایی‌ها «ایزی رایدر» بود؛ فیلمی كه چند بازیگر جوان و بسیار مستعد نظیر جك نیكلسن و دنیس هوپر را به سینما معرفی كرد و داستانش نیز بسیار مورد اقبال قرار گرفت، فیلمی كه در سال 1969 اكران شد و چیزی حدود 60 میلیون دلار فروخت. رقمی كه برای آن زمان بسیار كلان می‌نماید. این را هم بدانیم كه بودجه ساخت ایزی رایدر چیزی حدود 340 هزار دلار بود!

با مرگ هری كوشن در سال 1958 كه مدیری مقتدر بود، رشته كار از دست مدیران بعدی خارج شد؛ اگرچه آثار ماندگاری مثل «مردی برای تمام فصول» محصول در سال 1966 توسط كلمبیا پیكچرز نیز ساخته می‌شد، اما به هر حال استودیوهای مستقل نیز كم‌كم شروع به رشد می‌كردند و عرصه رقابت در پایان دهه 60 بسیار نزدیك شده بود.

البته در همین ایام كلمبیا پیكچرز ساخت و سازهای وسیع تلویزیونی هم داشت و حتی فیلم‌های تلویزیونی (یا همان تله‌فیلم)‌ نیز تولید می‌كرد. در دهه 70، كلمبیا پیكچرز یك عبارت تلویزیون هم به آخرش افزود و بیش از پیش به ساخت سریال و فیلم‌های تلویزیونی پرداخت كه سریال «كانن» یكی از بهترین كارهای این دوره محسوب می‌شد.

با شروع دهه 80 و با كاهش ساخت‌وساز تلویزیونی اگرچه كلمبیا یكی دو كار موفق تولید كرد، مثل «توتسی»

(1982)‌ اما هزینه‌ها بسیار بیشتر از سودهای حاصل از كار درآمدند و اینجا بود كه كوكاكولا وارد كارزار شد و به مدت 5 سال كلمبیا پیكچرز را در اختیار داشت و اوضاع كمی روبه‌راه شد، اما این شركت نتوانست به تنهایی به تولیدی برسد و در سال 1989 سونی مالكیت كلمبیا پیكچرز را به دست آورد.

در این 22 سال، اما اوضاع و احوال كلمبیا پیكچرز به مدد شركت‌های همكار بستگی داشته است. برای مثال همین «كازینو رویال» كه اولین كار جیمز باندی دانیل كریگ به حساب می‌آمد و در سال 2006 به اكران رسید، محصول مشتركی بود كه كلمبیا نیز در آن نقش داشت یا آثاری مثل «اسپایدرمن» و «سه ایكس» از فیلم‌های مطرح این شركت در سال‌های اخیر به شمار می‌آید كه به عنوان شركت فیلمسازی همكاری یا ساخته یا در توزیع و پخشش همكاری داشته است. یك نوع روند كاری غیرمستقل كه فقط توانسته نام كلمبیا پیكچرز را حفظ كند و نه چیز دیگری را.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی