تبیان، دستیار زندگی
مروری بر داستان سریال پرحاشیه «هوملند»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام میهن کدام سرزمین ؟


مروری بر داستان سریال پرحاشیه «هوملند»

کدام میهن کدام سرزمین ؟

علاقمندان سینمای کلاسیک، اگر فیلم «کاندیدای منچوری» (جان فرانک هایمر) را دیده باشند روایت سریال «میهن» (Homeland) احتمالاً برایشان تکراری به نظر می‌رسد. اما تفاوت‌های عمده‌ای میان سریال «میهن» و فیلم جان فرانک هایمر فقید وجود دارد. پیام فیلم هایمر با فروپاشی بلوک شرق شامل مرور زمان می‌شود اما رخدادهای دراماتیکی که در سریال «میهن» اتفاق می‌افتد حاوی پیام‌های تازه‌ای است. در زیر مروری بر جزئیات روایت سه فصل ابتدایی سریال «میهن» خواهیم داشت.

فصل اول

ماجرای سریال «میهن» با پیدا شدن یک افسر آمریکایی در زیرزمین خانه امن تروریست‌های در بغداد آغاز می‌شود. برودی(دیمن لوئیس) - گروهبان نیروی دریایی -  در مدتی که در خانه امن تروریست‌های افراطی اسیر بوده اسلام آورده و در واکنش به کشتار 70 کودک عراقی در اثر پیامد یک حمله تروریستی از جانب ایالات متحده، تصمیم دارد با تروریست‌ها همکاری کند و انتقام بگیرد. سریال میهن اما تمرکز دراماتیکش بر روی افسر زن سیا (c.i.a) کری متیسن(کلر دنس) است. او اطلاعاتی از دوران فعالیتش در عراق دارد که برمبنای آن یک زندانی جنگی آمریکایی را تروریست‌ها به خود جذب کرده‌اند و چندی پس از کسب این اطلاعات ناگهان نیکولاس برودی سرو کله‌اش  پیدا می‌شود. سازمان‌های امنیتی – نظامی در واشنگتن استقبال با شکوهی از اسیر جنگی به عمل می‌آورند. ولی کری متیسن اعتقاد دارد که برودی به زودی یک تراژدی تروریستی را رقم می‌زند. متیسن خودسرانه و از مسیری غیرقانونی افسر بازگشته را زیرنظر می‌گیرد. در سریال «میهن» به مانند سریال 24 تنش مضاعف وقتی بوجود می‌آید که مشکلات شخصی در زندگی خصوصی افسر فداکار برایش دردسرسازمی‌شود.

فصل دوم

با توجه به داستان سریال در فصل نخست، علاقمندان ایرانی اشتیاقی برای تماشای ادامه آن نداشتند اما شبکه شوتایم، شنبه 11 آذرماه 91  (December 1, 2012) 20  دقیقه از نخستین قسمت فصل دوم این سریال را منتشر کرد. مقدمه روایی سریال با حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران آغاز می‌شود. هیاهوی آرگو و شائبه‌های اکران و گرفتن اسکار و جوایز متعدد در ایران چنان بود که رسانه‌های داخلی از سریال میهن و موضوع حساسی که بدان می‌پرداخت غافل ماندند. هیاهوی آرگو و جوایزی که تا روز دریافت اسکار نصیب این فیلم شده بود، پخش جهانی سریال «میهن» را در رسانه‌های داخلی کمرنگ کرد. اما در واقع امر آنچه سبب شده بود در آمریکا و سایر کشورهای جهان آرگو اثری پروپاگاندایی جلوه کند هیاهوی «میهن» بود. در آغاز فصل دوم گروهبان برودی عضو کنگره می‌شود و همکاری خود را با ابونظیر (نوید نگهبان بازیگر ایرانی هالیوود) ادامه می‌دهد اما در پایان از ادامه این همکاری سرباز می‌زند. از سوی دیگر ابونظیر توسط عاملین خود و با حمایت نیروهای فرضی  و مجعول ایرانی موفق می‌شود مرکز سیا درلانگی را با یک انفجار عظیم مواجه کند. در مراسم جایزه امی (اسکار تلویزیونی در آمریکا) سریال «میهن» موفق شد شش جایزه را نصیب خود کند. از جوایز مهم این دوره امی جایزه بهترین سریال و بهترین فیلمنامه نصیب این سریال شد و دو بازیگر اصلی آن کلردنس و دیمن لوئیس جایزه امی بهترین بازیگران درام سال را دریافت کردند. موفقیت «میهن» برای دو تهیه‌کننده‌اش یعنی هاوارد گوردون والکس گانزا غیر منتظره و خوشحال کننده بود . فصل دوم سریال با بالا گرفتن اعتراض به بمباران تاسیسات اتمی ایران توسط اسرائیل آغاز می شود . اطلاعات زنی عرب درباره خطری که امریکا را تهدید می کند  سبب می شود کری متیسن (کلر دنس) که از خدمت منفصل شده است به خاورمیانه باز گردد و در ادامه روایت گذشته گروهبان برودی همچنان بر اطرافیانش پوشیده است . فصل اول سریال میهن چنان در آمریکا موفق بود که  بعد از چهار سال به صدر نشینی سریال مرد دیوانه پایان داد و فصل دوم مخاطبین بیشتری در آمریکا داشت و قسمت های پایانی سریال هر یکشنبه شب در سراسر جهان 70 میلیون مخاطب داشت.  به تدریج با آغاز پخش اینترنتی سریال مخاطبین این سریال در ایران به تدریج افزایش یافت و نگره های ضد ایرانی سریال در برخی رسانه های داخلی به صورت محدودی بازتاب داشت.در گیر و دار مذاکرات اتمی ایران با غرب صد ها هزار تن در ایران به تماشای سریال نشستند.

مقدمه روایی سریال با حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران آغاز می‌شود. هیاهوی آرگو و شائبه‌های اکران و گرفتن اسکار و جوایز متعدد در ایران چنان بود که رسانه‌های داخلی از سریال میهن و موضوع حساسی که بدان می‌پرداخت غافل ماندند

فصل سوم

پس از کسب جایزه اسکار توسط فیلم ضد ایرانی آرگو هیاهوی و جنجال رسانه ای حول فصل دو سریال و فیلمی که بن افلک به تهیه کنندگی جورج کلونی ساخته بود تیم نویسندگان به صورت محرمانه در کاخ سفید تقدیر شدند و بودجه ای اختصاصی از جانب پنتاگون به کمپانی تهیه کننده اعطا شد تا فصل سوم این سریال با تمرکز بروی موضوع ایران ساخته شود.اما اعتراض رسانه های داخلی  محدود به استفاده ناصر حجازی دروازبان مرحوم تیم ملی ایران بود که مجید جوادی(شون تاب بازیگر ایرانی تبار هالیوود) نفر دوم سپاه قدس از این نام  برای سفر به کاراکاس و اختلاسات مالی استفاده می‌کند. واقعیت این است که فصل سوم به صورت خاص سپاه قدس در ایران را نشانه می‌گیرد. در فصل سوم برودی توسط سول برنسون (Saul Berenson) سرپرست موقت سیا اجیر می‌شود تا فرمانده نیروی قدس دانش اکبری (هوشنگ توزیع) را ترور کند از سوی دیگر سیا به اسنادی مبتنی‌بر اختلاس مالی 50 میلیون دلاری مجیدی جوادی معاون دانش اکبری دست پیدا می‌کند و سیا به جای دستگیری وی از او قول می‌گیرد تا برودی را حمایت کند تا وی به عنوان قهرمانی که عامل انفجار لانگی بوده‌است وارد ایران شود و در دیداری خصوصی اقدام به کشتن دانش اکبری کند تا بدین ترتیب مجید جوادی که سابقه همکاری با ساواک را داشته پس ازقتل دانش اکبری فرماندهی سپاه قدس را برعهده بگیرد و به عنوان عاملی نفوذی به تقویت مذاکرات اتمی کمک کند تا مذاکرات اتمی به سرانجام برسد و تحریم های آمریکایی لغو شود. فصل سوم سریال از بیست و نهم سپتامبر (هفتم مهرماه) سال جاری از شبکه شوتایم همزمان با مذاکرات اتمی ایران با روی کار آمدن دولت حسن روحانی پخش ‌شد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:هفته نامه پنجره