تبیان، دستیار زندگی
فیلم هایی که بر سر اسکار به رقابت می پردازند ترکیبی غنی از هنر و سیاست را عرضه می کنند و هر کدام فرصتی هستند برای گروه های سیاسی و فعالان اجتماعی در آمریکا که با حمایت از فیلم مورد علاقه، رأی دهندگان جایزه اسکار را به رأی د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به فیلم های خارجی زبان نامزد دریافت جایزه اسکار


فیلم هایی که بر سر اسکار به رقابت می پردازند ترکیبی غنی از هنر و سیاست را عرضه می کنند و هر کدام فرصتی هستند برای گروه های سیاسی و فعالان اجتماعی در آمریکا که با حمایت از فیلم مورد علاقه، رأی دهندگان جایزه اسکار را به رأی دادن به آن فیلم و هنرمندانی که به خاطر آن نامزد شده اند، تشویق کنند.

خبرگزاری آفتاب- پنج فیلمی که برای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال، رقابت می کنند، هر کدام ویژگی خاصی دارند.

فیلم « لاک پشت ها هم پرواز می کنند»  ساخته بهمن قبادی از ایران در مراسم اسکار شرکت کرد اما به رغم موفقیت های این فیلم در جشنواره سن سباستین و برلین، برای جوایز اسکار نامزد نشد.

فیلم «دریای درون» محصول اسپانیا فیلمى است دلخراش درباره تلاش طولانى یك بیمار صعب العلاج براى پایان دادن به زندگى پر محنت اش . كوششى كه همه با آن مخالفت مى ورزند تا بیمار بماند و همچنان رنج ببرد.

این فیلم كه به زبان اسپانیایى «MAR ADENTRO» نامیده شده است، تا همین امروز هم جوایز بین المللى و با ارزش متعددى را برده است و از آن جمله است جایزه گلدن گلاب  بهترین فیلم «خارجى» سال و جایزه برترین بازیگر مرد براى خاویر باردم اسپانیایى در فستیوال معتبر ونیز ایتالیا.

سم پدرو، نه یك آدم خیالى بلكه كاراكترى حقیقى بود كه طى واقعه اى تلخ دچار شكستگى استخوان گردن و سلسله اعصاب و نخاع شد و همین مسأله او را بسترى و خانه نشین ساخت. او به مدت ?? سال با مقام هاى پزشكى و دولتى در ستیز بود تا مجوز پایان دادن به زندگى بى حاصل و پر رنج خود را بگیرد. او سرانجام تصمیم شخصى اش را براى پایان دادن به زندگى اش و تن ندادن به زندگى در حالت فلج به مرحله اجرا درآورد.

كارگردان «دریاى درون» ، آلخاندرو المودووار فیلمساز جوان اسپانیایى است.

مردى كه در دنیاى سینما به عنوان خالق فیلم موفق ترسناك «دیگران» (????) مشهور است . «دریای درون» جنبه های دیگری از شخصیت و دید خاص سینمایی او را رو می کند و بر روی تک کاراکترهای غریب و تنهای خود متمرکز است .

فیلم «سقوط» محصول آلمان ، فیلمی است كه آخرین روزهاى آدولف هیتلر را در پناهگاهش و در واپسین روزهاى جنگ جهانى دوم به نمایش مى گذارد.

این فیلم كه به زبان آلمانى «DER UNTERGANG» نامگذارى شده است، براساس شواهد و اظهارات شاهدان عینى آن زمان (????) و همچنین كتابى از یك تاریخدان به نام یواخیم فست ساخته شده است.

«سقوط» واكنش هاى متفاوتى را در زمان اكرانش (شهریور ?? ) بر انگیخت اما به آرامى به صدر جدول پرفروش هاى آلمان رفت.

بدیهى بودكه در آلمان پخش فیلم دردسرهاى خاص خود را داشته باشد. بدین روى گزارش شده است كه پلیس آلمان مجبور شده است در چند نوبت طى نمایش فیلم نئونازیست هایى را كه در سالن برخاسته و به حمایت از هیتلر سلام ویژه او را داده اند، بازداشت كند.

فیلم «دیروز» محصول آفریقای جنوبی ، فیلمی است درباره یك زن مبتلا به ویروس ایدز است كه مى كوشد آن قدر زندگى كند تا رفتن فرزندش را به مدرسه براى اولین بار نظاره كند. این شاید اولین فیلم بلند سینمایى باشد كه به زبان بومى زولو ساخته شده است و كارگردان آن كه دارل روت نام دارد، امیدوار است كاندیدا شدن این فیلم براى اسكار برترین فیلم خارجى سال سبب افزایش ساخت فیلمها به زبانهاى بومى و محلى مثل زولو در آفریقاى جنوبى و جوامع مشابه شود.

به هر حال فیلم «دیروز» به رغم داشتن تمام ویژگی های یک کار مناسب ، اختصاص به آفریقای جنوبی دارد و اگر در رقابت اسکار موفق شود یک توفیق ملی محسوب خواهد شد.

فیلم «گروه کر» محصول فرانسه متمركز بر یك معلم بسیار جدى و پرتلاش رشته موسیقى است كه گروهى از آدمهاى عادى و فاقد ویژگى هاى استثنایى را با آموزش هاى خود بدل به گروه كرى مى كند كه صدایى فرشته آسا دارند و آوازشان روح افزا است.

کارگردان این فیلم كریستوف باراتیه فرانسوى است و از روى یك نسخه قدیمى سینماى كشورش به نام «قفس بلبل ها» (????) اقتباس شده است.

موسیقى متن فیلم نیز چنان موفق بوده كه بیش از دومیلیون نسخه در فرانسه فروخته است.

فیلم «به سان بهشت» محصول سوئد ، فیلمی درباره یك موزیسین و رهبر اكستر است و مانند «گروه كر» مبتنى و متمركز بر سوژه موسیقى كلاسیك و مذهبى و آدمهاى مرتبط با آن است. فیلم را كى پولاك ساخته است.

کاراکتر اصلی فیلم یك رهبر اركستر است كه بر اثر سكته قلبى مجبور به ترك حرفه خود و بازگشت به روستایش مى شود و آنجا به آموزش گروه كر كلیساى محل مى پردازد.

از دیگر فیلم های نامزد جایزه اسکار که حمایت برخی از فعالان سیاسی را برانگیخته است فیلم «ورا درک» است.

موسسه «پلند پارنفهود» که از فعالان تلاش برای حفظ حق زن برای سقط جنین است نیروی سیاسی و منابع خود را برای ترغیب این فیلم به کار بسته است .

این فیلم که به مسأله ممنوعیت سقط جنین در بریتانیا دهه 1950 می پردازد تلاش یک زن خانه دار برای کمک به زنان نیازمند کورتاژ را به تصویر می کشد که در نهایت به دستگیری او می انجامد.

این فیلم دو نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را برای «مایک لی» به همراه آورده است و همچنین نامزدی بهترین بازیگر زن برای «ایملدا استانتون».

همچنین فیلم «هتل رواندا» به ماجرای قتل عام بیش از 500 هزار نفر در یک کشور آفریقایی و عدم واکنش مناسب جامعه جهانی نسبت به آن می پردازد.

«دان چیدل» که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم «هتل رواندا» است ، آنچنان تحت تأثیر این فیلم قرار گرفت که چند ماه پیش همراه با «پل راسه ساباگیا» شخصیتی که در این فیلم نقش او را بازی کرده است و نمایندگانی از سازمان ملل و کنگره آمریکا به سودان رفت تا از نزدیک شاهد عواقب قتل عام مشابهی باشد که در آن کشور جان 70 هزار نفر را گرفت.

همچنین کمپانی سازنده این فیلم نیز تلاش کرد تا از این موقعیت برای تبلیغ فیلم استفاده کند.