تبیان، دستیار زندگی
درباره فیلم «کاغذ بی خط» که دوباره به شبکه نمایش خانگی آمده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی بی خط

درباره فیلم «کاغذ بی خط» که دوباره به شبکه نمایش خانگی آمده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
کاغذ بی خط

ناصر تقوایی 12 سال بعد از ساخت «ای ایران» ، «کاغذبی خط» را جلوی دوربین برد. فیلمی متفاوت در کارنامه این کارگردان که از هیچ منظری شبیه به دیگر ساخته های او نبود. یک فیلم با داستانی جمع و جو و کاراکترهای محدود که بخش عمده ای از داستان در خانه قهرمان فیلم اتفاق می افتاد. در واقع  فیلمی آپارتمانی که قرار بوود خیلی زود جمع و جور شود، اما فیلمبرداری اش نزدیک به نه ماه طول کشید. 
تقوایی برای ساخت «كاغذ بی خط» سراغ خسرو شكیبایی رفت، اما نقش اصلی فیلمش را به ستاره در اوج آن روزها هدیه تهرانی داد. فیلم برای نخستین بار در جشنواره بیستم فیلم فجر روی پرده رفت و همه را شگفت زده كرد. تقوایی در این فیلم در بستر روایت داستان زندگی یك زن و شوهر امروزی ، نقبی زده بود بر روابط و مناسبات سیاسسی كشور در سال های پس از تشكیل دولت اصلاحات.

درباره داستان

تقوایی برای ساخت «كاغذ بی خط» سراغ خسرو شكیبایی رفت، اما نقش اصلی فیلمش را به ستاره در اوج آن روزها هدیه تهرانی داد. فیلم برای نخستین بار در جشنواره بیستم فیلم فجر روی پرده رفت و  همه را شگفت زده كرد.

فیلم قصه سر راستی دارد، داستان زندگی زن و شوهری از طبقه متوسط روبه بالای جامعه است، كه شوهر از یك جایی به بعد با همسرش دچار چالش می شود. زن كه نامش رویا رویایی است و نقشش را هدیه تهرانی بازی می كند او خانه دار است و سرش به رتق و فتق امور زندگی و بچه هایش گرم است. شوهر او جهانگیر مهندس معماری است و در خارج از شهر مشغول كار روی یك پروژه ساختمانی مشكوك است. پروژه ای كه طی روند پیشرفت داستان متوجه می شویم یك زندان است. زندگی آنها روال معمولی خودش را دارد تا اینكه رویا تصمیم میس گیرد در كلاس های فیلمنامه نویسی ثبت نام كند. حضور رویا در این كلاس ها موجب می شود تا جهانگیر بهانه گیری هایش را شروع كند و چالشی میان این دو شكل بگیرد

درباره كارگردان

ناصر تقوایی بعد از اینكه «ای ایران» را با كلی مشقت و حاشیه به سرانجام رساند، چیزی حدود 12 سال طول كشید تا كار بعدیش كه همین «كاغذ بی خط» است را بسازد. البته او دو سال قبل ترش یعنی سال 78 یك اپیزود از فیلم قصه های كیش با نام « كشتی یونانی» را ساخته بود، اما پشت دوربین فیلم بلند سینمایی نرفته بود. موفقیت «كاغذ بی خط» در بین منتقدان و همچنین مخاطبان عام موجب شد تا امیدواری به وجو بیاید كه دیگر شاهد چنین فاصله زولانی بین ساخته های این كارگردان نخواهیم بود. البته همینطور هم شد و تقوایی سال 81 پروژه سینمایی «زنگی و رومی» با حضور كلی ستاره از جمله هدیه تهرانی و فرامرز قریبیان در قشم كلید زد. اما فیلمبرداری این فیلم بعد از گذشت دو ماه به دلیل آنچه كه روند كند تولید عنوان شده بود متوقف شد. بعد از آن تقوایی چای تلخ را شروع كرد كه این فیلم هم بعد از 5 ماه به همان دلیلی كه زنگی و رومی متوقف شده بود، تعطیل شد. با توقف چای تلخ، همچنان كاغذ بی خط آخرین فیلم سینمایی تقوایی است كه 15 سال از ساخت آن می گذرد.

شناسنامه کاغذ بی خط

کارگردان: ناصر تقوایی
فیلمنامه : مینو فرشچی و ناصر تقوایی
بازیگران:  زنده یاد خسرو شکیبایی، هدیه تهرانی، جمشید مشایخی، زنده یاد نیکو خردمند، آفرین عبیسی و زنده یاد جمیله شیخی
مدیرفیلمبرداری: فرهاد صبا
تدوین : عباس گنجوی
موسیقی: کارن همایون فر
تهیه کننده: حسن توکل نیا
محصول: ایران/ 1380
حاشیه: این فیلم در جشنواره بیستم فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد اما ناصر تقوایی به اعتراض در مراسم حاضر نشد و پسرش این جایزه را دریافت کرد.


منبع: هفت صبح