تبیان، دستیار زندگی
واكاوایی چند دلیل عمده كه باعث شدند اكران نوروز سال 95 لقب شگفتی ساز بگیرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز عدد جنجالی سینما

واكاوایی چند دلیل عمده كه باعث شدند اكران نوروز سال 95 لقب شگفتی ساز بگیرد

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان
سینما

16000000000 میلیارد تومان. این رقمی است که سینمای ایران در نوروز 95 به جیب زده .فروش سینماها در 13 روز  ابتدایی سال 95 ، 5 برابر بازه زمانی یك سال پیش است. طبق اعلام رسمی مجموع فروش فیلم ها در نوروز امسال 16میلیارد و 420 میلیون تومان بوده است. سهم هر كدام از این فیلم ها از این قرار است: «من سالوادر نیستم» 8 میلیارد تومان ، « 50 کیلو آلبالو» 3 میلیارد و 200 میلیون تومان ، «بادیگارد» 2 میلیارد و  100 میلیون تومان ، «ابد و یک روز» 1 میلیارد و 800 میلیون تومان ، «خشم و هیاهو» 350 میلیون تومان ، « کفش هایم کو» 300 میلیون تومان و ادامه اکران فیلم «کوچه بی نام» 670 میلیون تومان( در ایام نوروز)

در گزارش پیش رو برخی از مهم ترین عوامل رونق سینما را بررسی کرده ایم. به این دلایل می توان رونق جشنواره فیلم فجر و موج  تبلیغی كه برای فیلم ها در رسانه ها پیش آمد را نادیده گرفت. ضمن آن كه سینما در صورت وجود فیلم های خوب و سینماهای بی كیفیت همچنان سرگرمی مهمی می تواند باشد. این روزها همچنان تب سینما رفتن داغ است و اگر کسی بخواهد به پردیس های سینمایی رجوع کند باید از دو روز پیش بلیت رزو کند.

خالی بودن تلویزیون از تولیدات خوب

در سالیان اخیر شبكه های اجتماعی گسترش یافته اند و خیلی از اتفاقات در این شبكه ها شكل می گیرد. سینماگران هم متوجه این امكان شده اند و از آن برای تبلیغ فیلم ها استفاده می كنند. پیش از نوروز شاهد تیزرهای متفاوت و جذابی از فیلم ها بودیم كه دست به دست می چرخیدند

نوروز امسال تلویزیون شرایط وخیمی به لحاظ سریال و برنامه های سرگرمی داشت و  فقط چند برنامه بودند كه مردم را پای گیرنده ها نشاندند. از جمله «خندوانه» و « دور همی». از آن طرف شبكه ها برگ برنده ای در سریال های نوروزی نداشتند و هیچ كدام سر زبان ها نیفتادند. «بیمار استاندارد» ، «زعفرانی» و «قرعه» چنگی به دل نزدند تا نوروز 95 از معدود سال هایی باشد كه تولیدات نمایشی تلویزیون تا این حد بی كیفیت از آب درآمدند. تلویزیون در تولید برنامه های سرگرم كننده هم توفیقی نداشت. از آن سو فیلم های سینمایی روز ایران و دنیا به مقدار كافی در اختیارش نبود ؛ این بر خلاف سال های گذشته بود كه فیلم ها هم به روز بودند و هم زمان پخش شان به تناوب تبلیغ می شد.

تبلیغات ماهواره ای

ماهواره كلید واژه خیلی از كارشناسان سینما است و معتقدند تبلیغ فراوان فیلم ها در این شبكه ها از عوامل اصلی هجوم مردم به سینماها است.  فارغ از موارد قانونی پخش تیزر فیلم ها از ماهواره ، نمی توان امكان پیش آمده برای فیلم ها را نادیده گرفت. كما این كه علی سرتیپی پخش کننده فیلم های «بادیگارد» و «ابد و یک روز» و رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی بر این نكته تاكید دارند و معتقدند تبلیغ فیلم ها از ماهواره بر رونق اكران تاثیر مستقیمی گذاشته. در این میان اما حبیب اسماعیلی پخش کننده فیلم های «من سالوادور نیستم» و « کفش هایم کو؟» این فرضیه را رد می كند و معتقد است تبلیغات ماهواره تاثیری در سینما رفتن مردم ندارد.

شبكه های اجتماعی

در سالیان اخیر شبكه های اجتماعی گسترش یافته اند و خیلی از اتفاقات در این شبكه ها شكل می گیرد. سینماگران هم متوجه این امكان شده اند و از آن برای تبلیغ فیلم ها استفاده می كنند. پیش از نوروز شاهد تیزرهای متفاوت و جذابی از فیلم ها بودیم كه دست به دست می چرخیدند. پس از آن تعریف و تمجید از فیلم ها در گروه های مختلف شروع شد و خیلی ها درباره كیفیت آثار اكران نورزی كامنت می گذاشتند. این اتفاق همانی است كه سال های سینماگران بر روی قدرتش حساب ویژه باز كرده اند: « تبلیغ شفاهی و سینه به سینه» این نوع تبلیغ حالا در شبكه های مجازی رفته و اگر خوب بچرخد، موفقیت هر محصول تضمین شده است!

تركیب فیلم ها

امسال جزو معدود سال هایی است كه شاهد اما و اگر و اعتراض از سوی صاحبان فیلم ها درباره اكران نوروز نبودیم. تركیبی كه از سوی شورای صنفی نمایش برای نوروز 95 تعیین شد تقریبا مورد وثوق همه بود. در این چینش هم كمدی هست ، هم جدی. «من سالوادر نیستم» و «پنجاه كیلو آلبالو» كمدی هستند و حال و هوای سرخوشی دارند. «بادیگارد» ،«ابد و یك روز» ، «خشم و هیاهو» و «كفش هایم كو؟» هم همگی قصه دارند و مخاطب را سرگرم می كنند. در این بین نمی توان براحتی از نام رضا عطاران و ابراهیم حاتمی كیا گذشت و نمی توان جوایز بیشمار فجر به «ابد و یك روز» رو نادیده گرفت. «خشم و هیاهو» كه با قصه شهلا جاهد پیوند خورده و شاخك ها درباره اش حساس است.

جوگیری

از تبلیغات دهان به دهان گفتیم و از تبلیغات گسترده ماهواره ای و شبكه های اجتماعی. این ها مقدمه قلقلك ذهن هموطنان شده تا خیلی ها پس از سال ها شال و كلاه كنند و از فرصت تعطیلات نوروز و برهوت تلویزیون استفاده كننده و سالن سینما بروند. وقتی هم كه یك پدیده گسترش یابد ، موجش همه گیر می شود . الزاما هم چیز بدی نیست و اگر سویه فرهنگی داشته باشد خوب است. كما این كه سال ها پیش خیلی از كتاب ها همین طور پرطرفدار می شدند. درباره سینما حالا این موج راه افتاده و جو سینما رفتن خیلی ها را گرفته. خوشبختانه كیفیت فیلم ها هم خوب بوده و می توان به تداوم این عادت در طول سال امید داشت.