تبیان، دستیار زندگی
بازی ابوالفضل پورعرب كه با «شهرزاد» خاطره خوش روزهای اوجش را تداعی كرد به طرز عجیبی به پایان رسید. با كنار هم قرار دادن نشانه ها مشخص می شود این بازیگر به شكل طبیعی از سریال كنار نرفته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا فتحی حشمت را كشت؟

بازی ابوالفضل پورعرب كه با «شهرزاد» خاطره خوش روزهای اوجش را تداعی كرد به طرز عجیبی به پایان رسید. با كنار هم قرار دادن نشانه ها مشخص می شود این بازیگر به شكل طبیعی از سریال كنار نرفته

بخش سینما و تلویزیون تبیان
شهرزاد

سریال شهرزاد در 21 قسمتی كه از توزیع آن می گذرد، غافلگیری زیاد داشته. برخی از آن ها مربوط به داستان و پیچش های روایی اش است و برخی به فرامتن بازمی گردد؛ مثل سكانس دلجویی از كرمانی ها و همچنین سوپر ترانه های چاووشی و حالا جدایی ابوالفضل پورعرب.این اتفاق در حالی رخ داده كه در قسمت های اخیر كدهای داده شده خبر از شخصیت متفاوت حشمت می داد. پس طبیعی است كه حالا علامت سوال های زیادی در ذهن پی گیران سریال «شهرزاد» شكل بگیرد و از خود بپرسند فرجام مقدمه چینی های مطول چه شد؟ آیا بازیگر جایگزین یعنی پرویز فلاحی پور می تواند ، جای حشمت را پر كند؟ 
ماجرا چیست؟ در قسمت بیست و یكم بالاخره معلوم می شود حشمت كشته شده . خیلی زود هم معلوم می شود برادر او (نصرت با بازی پرویز فلاحی پور) جایش را گرفته. ماجرا اما برای پی گیران «شهرزاد» به شوك دراماتیك ختم نمی شود، آن ها از خود می پرسند دلیل این جابجایی، منطقی است؟ آیا ماجرا به فرامتن پیوند دارد؟ پاسخ را باید در گزینه دوم جست و جو كرد . ابوالفضل پورعرب در میانه راه از سریال جدا شد و همین حسن فتحی را واداشت تا تمهیدی دیگر برای ادامه داستانش بیندیشد. اتفاقا نقش مباشر بزرگ آقا در ادامه داستان ، ویژه است و خیلی از گره ها با حضور او باز می شود. چه بسا اگر غیر از این بود كارگردان اصلا نقشی دیگر وارد نمی كرد.

شنیده می شود ، پورعرب از ابتدا منتظر بوده نقشش در داستان دچار تغییر اساسی شود. تا مدت ها اما نقش حشمت محدود به دست بوسی و باز كردن در و اجرای اوامر بزرگ آقا بود و پورعرب نه دیالوگی داشت و نه فرصتی برای عرض اندام

چرا پورعرب جدا شد؟ شنیده می شود ، پورعرب از ابتدا منتظر بوده نقشش در داستان دچار تغییر اساسی شود. تا مدت ها اما نقش حشمت محدود به دست بوسی و باز كردن در و اجرای اوامر بزرگ آقا بود و پورعرب نه دیالوگی داشت و نه فرصتی برای عرض اندام. هرچه قدر هم كه كارگردان از بزرگ شدن نقش وعده داده باشد (كه نشانه هایش را اخیرا دیدیم) احتمالا افاقه نكرده و بازیگر جاه طلب سال های نه چندان دور به این نتیجه رسیده كه رفتن بهتر از ماندن است.
قتل منطقی بود؟ فتحی در قسمت بیستم حشمت را می كشد آن هم به بدترین شكل. یعنی اگر همه اتفاقات مبنای منطقی داشته اند، ماجرای قتل حشمت چندان باورپذیر نیست. او آدم باهوشی است كه بی گدار به آب نمی زند. پس چطور با یك تلفن كه وعده می دهد عامل سوء قصد بزرگ آقا را می خواهد لو دهد، خام می شود و سر قرار می رود؟  
تصمیم پورعرب درست بود؟ راستش «شهرزاد» در میان بازیگران بیشمارش به كام پورعرب هم بوده و حالا تصویری متفاوت در ذهن ها از او حك شده است. قطعا كمترین نتیجه تداوم این حضور، افزایش وجاهت حرفه ای پورعرب می بود. از آن سو در ادامه قرار بوده نقش حشمت بزرگت تر شود و گره های اصلی داستان از طریق او باز شود.
كیفیت جابجایی : این نخستین بار نیست كه بر هر علتی یك بازیگر می رود و دیگری جایش را می گیرد. حسن فتحی برای پیش بردن داستانش مجبور به وارد كردن كاراكتر نصرت ، برادر حشمت بوده. در قسمت اخیر از طریق دیالوگ ها و تاكیدهای بزرگ آقا متوجه می شویم كه او پیش از حشمت مباشر بزرگ آقا بوده. همین جا سوالی پیش می آید كه چرا تا كنون حتی یك بار هم به او اشاره نشده؟ پاسخ این است: چون تا قبل از قهر پورعرب چنین آدمی در بیرون از داستان هم حضور نداشته! از آن طرف نصرت با قباد خلوت می كند . این تمهید دیگر كارگردان است تا بتواند احساس میان حشمت و قباد را بین نصرت و قباد جاری كند.طبیعی است كه با چند قسمت نمی توان كار بیست قسمت گذشته را انجام داد. مساله دیگر این كه بزرگ آقا در یك دیالوگ می گوید نصرت همان حشمت است.... این دیالوگ ورای احترام های مرسوم است ؛ دارد ذهن بیننده را آماده می كند تا اتفاقاتی كه قرار بود توسط حشمت رقم خورده ، بدست نصرت انجام شود.


منبع: هفت صبح