تبیان، دستیار زندگی
نمایش رقابت عاشقانه میان دو معشوق و یک عاشق جز اولین ایده های داستان پردازانه در سینما بوده است و ریشه رد تاریخ سینما دارد.نمادسازی های عاشقانه هم کم نبودهاند در سینمای جهان. اما قرار گرفتن بر سر دوراهی انتخاب میان عشق یک زن و عشق به یک موجودیت غیر زنده و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هویت بخشی دراماتیک به اشیاء

نگاهی به "آشنایی با لیلا


نمایش رقابت عاشقانه میان دو معشوق و یک عاشق جز اولین ایده های داستان پردازانه در سینما بوده است و ریشه رد تاریخ سینما دارد.نمادسازی های عاشقانه هم کم نبوده اند در سینمای جهان. اما قرار گرفتن بر سر دوراهی انتخاب میان عشق یک زن و عشق به یک موجودیت غیر زنده و ساخته دست بشر یعنی سیگار در نوع خودش تجربه توجه برانگیزی است.


 فیلم آشنایی با لیلا

"آشنایی با لیلا" روایت قرار گرفتن نادر،عاشق سینه چاک سیگار در مسیر عشقی تازه یعنی لیلا است.شاید چالش میان سیگار کشیدن یا نکشیدن عاشق برای به دست آوردن معشوق مضمونی تازه نباشد اما شیوه ترسیم فضای داستانی در "آشنایی با لیلا"  و هویت سازی برای سیگار و ترسیم شخصیت و ورود به دنیای علاقمندی های نادر به سیگار تجربه تماشای این فیلم را منحصر به فرد کرده است. در دنیای این فیلم مخاطب وارد رابطه عاشقانه نادر و سیگار می شود و به دور از هرنوع شعار زدگی که سیگار بد است و چنینی و چنان، از عمق علاقمندی او به سیگار آگاه می شود و حتی شاهد سکانس های جذاب معاشقه او با سیگار هم هست.
در واقع در دنیای داستانی "آشنایی با لیلا" سیگار به چیزی بیش از آنچه تا بحال بوده تبدیل می شود و با نگاهی واقعگرایانه تبدیل به شخصیتی می شود که وجود دارد . در واقع مکانیزم داستان گویی در این فیلم بر مبنای انکار حضور لذت بخش سیگار نیست به همان میزان که بر مبنای تاییدی بر این حضور نیست. در این فیلم سیگار تصویری واقع گرایانه می یابد و چون به دنیای واقعیت ها می آید با همان تمهیدی که یک شخصیت در دنیای واقع از شخصیتی دیگر جدا یا با آن اخت می شود ، سیگار هم در بزنگاه نهایی فیلم جایگاهی همسان سایر شخصیت ها پیدا می کند و آنجاست که نادر میان عشق اولش یعنی سیگار و عشق تازه اش یعنی لیلا یکی را باید برگزیند.در همین مسیر تلاش فیلمنامه نویس بر آن است که با نمایش بعضا کمیک تاثیرات حضور یا عدم حضور سیگار در زندگی نادر تصویری واقعی از ماهیت این همراهی و معاشقه ارائه کند.

به نظر می رسد ایده چند خطی داستان فیلم برای تبدیل شدن به فیلمنامه بلند راه درازی را پیش رو داشته که تمام آن را طی ننموده است.

 پاشنه آشیل "آشنایی با لیلا" اما نه در کارگردانی بی ادا و ساده و سرراستش و نه در بازیهای به شدت متوسط نه چندان چشم نوازش بلکه در شیوه روایت و کم مایگی قصه و تنک بودن فضای روایی فیلم است.در واقع اینطور به نظر می رسد که ایده جذاب رابطه عاشقانه مثلثی میان سیگار، نادر و لیلا درمرحله پرداخت داستانی آنقدر کش آمده تا از رمق افتاده و چندان عمق و غنایی برایش باقی نمانده است. به بیان بهتر به نظر می رسد ایده چند خطی داستان فیلم برای تبدیل شدن به فیلمنامه بلند راه درازی را پیش رو داشته که تمام آن را طی ننموده است.
در این میان اما ایده ها و لحظات دوست داشتنی در فیلم کم نیستند. برای نمونه سکانس آشنایی نادر و لیلا در یک روز برفی یا ایده استفاده از دو فولکس زرد و قرمز به عنوان خودروهای لیلا و نادر و یا حتی ایده به اشتراک گذاشتن یک نخ سیگار در مرکز ترک سیگار با بیمار اتاق کناری توسط نادر و ... که خب حتما تمایش یکباره این اثر را خالی از لطف نمی کند.
شناسنامه فیلم
کارگردان : عادل یراقی
تهیه کننده : عادل یراقی
فیلمنامه نویس : عباس کیارستمی، عادل یراقی
بازیگران :لیلا حاتمی، عادل یراقی، بهاره رهنما، رضا پیروی، علیرضا رفوگران، تانیا پاکزاد، محسن شرفی نیا، علی دباغ مشین شویجی، شهرام کی ور، آرزو اسکویی، فرخ مولوی
خلاصه داستان: نادر ایده پرداز یک شرکت تبلیغاتی است که به شدت به سیگار وابسته است. او عقیده دارد کشیدن سیگار به ایده پردازی او کمک می کند. لیلا تستر یک شرکت اسانس عطر است و از حس بویایی فوق العاده ای برخوردار است. نادر و لیلا با هم آشنا می شوند. تنها شرط لیلا برای ازدواج با نادر ترک سیگار برای همیشه است. نادر شرایط مالی خوبی ندارد و برای ادامه به کار به سیگار نیازمند است او می بایست بین لیلا و سیگار یکی را انتخاب کند...

محمدرضا مقدسیان
بخش سینما و تلویزیون تبیان