تبیان، دستیار زندگی
یكی از فیلم‌هایی كه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پس از روزها تحمل فیلم‌های ضعیف از كارگردانان شناخته شده و ناشناخته حسابی بر دل و جان تماشاگران نشست و خستگی را از تنشان در كرد «خسته نباشید» محسن قرائی و افشین هاشمی بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تماشاچی خسته نباشید کجاست ؟

آیا تماشاگران هم خستگی را از تن عوامل این فیلم در می‌كنند؟


یكی از فیلم‌هایی كه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پس از روزها تحمل فیلم‌های ضعیف از كارگردانان شناخته شده و ناشناخته حسابی بر دل و جان تماشاگران نشست و خستگی را از تنشان در كرد «خسته نباشید» محسن قرائی و افشین هاشمی بود...

تماشاچی خسته نباشید کجاست ؟

یكی از فیلم‌هایی كه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته پس از روزها تحمل فیلم‌های ضعیف از كارگردانان شناخته شده و ناشناخته حسابی بر دل و جان تماشاگران نشست و خستگی را از تنشان در كرد «خسته نباشید» محسن قرائی و افشین هاشمی بود؛ دو كارگردان جوان و كم سابقه‌ای كه به قول یكی از كارگردانان بنام سینما بی‌هیچ شوك مضمونی و تكنیكی، به روانی، قصه‌ای دلچسب با آدم‌های دوست داشتنی را روایت كرده‌اند.

این فیلم با تبلیغات بسیار اندك هم‌اكنون روی پرده سینماها است اما اینكه مخاطبان سینما به دلیل ناآشنایی با اسامی ناشناخته پشت صحنه و جلوی صحنه فیلم از تماشای آن سر باز بزنند، مصداق فرصت و شانسی است كه از سر ناآگاهی، بیهوده از دست می‌رود.

فیلم «خسته نباشید» را بدون شك باید یكی از كارهای موفق جشنواره سی و یكم فجر تلقی كرد؛ البته تا پیش از آنكه این فیلم به اكران در بیاید روند رو به ضعف اكثر فیلم‌هایی كه تا پیش از «خسته نباشید» به اكران در آمده بود، منجر به بروز پیش‌داوری پیش از اكران درباره محتوای این فیلم شده بود؛ بسیاری از مخاطبان «خسته نباشید» در جشنواره كه در روزهای گذشته پیش از نمایش این فیلم، سالن پخش برخی فیلم‌ها را بنا به ضعف ساختاری و محتوایی آنها نیمه كاره ترك كرده بودند هنگامی كه پای تماشای «خسته نباشید» قرائی و هاشمی نشستند در كمال تعجب جذب داستان فیلم این دو كارگردان تازه كار شدند و تا پایان آن را همراهی و در نهایت با تشویقی گرم از آن تمجید كردند.

«خسته نباشید‌» داستانی با تم طنز دارد؛ طنزی كه وارد مرحله لودگی نمی‌شود بلكه در جریان یك قصه كاملاً جدی چاشنی فیلم شده است؛ این فیلم روایتی سالم و سلامت از تعلق خاطر همه ما به سرزمین مادری‌مان دارد. زوجی جهانگرد كه درگیرِ اختلافاتی با یكدیگرند، در میانه سفر خود در ایران با مۆسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشكل برمی‌خورند

دانستن همین نكته كه «خسته نباشید» در روزهای ملال آور جشنواره سی‌و‌یكم نوید‌بخش امیدی تازه شد و رضایت خاطر شمار زیادی از اصحاب رسانه و نیز كارشناسان سینمایی حاضر در سالن سینمایی كاخ جشنواره را جلب كرد به خودی خود مۆید این مطلب است كه «خسته نباشید» فیلمی نیست كه مخاطب بخواهد با بی‌توجهی از كنارش رد شود. «‌خسته نباشید‌» كه از آثار حوزه هنری به شمار می‌آید به تهیه‌كنندگی رضا میركریمی ساخته شده است؛ كارگردانی كه با فیلم‌های پخته و خوش ساختی چون «خیلی دور، خیلی نزدیك‌»، «‌به همین سادگی » و «یك حبه قند‌» كارنامه قابل قبولی دارد و به عنوان چهره جوانی كه با هنر كارگردانی مأنوس شده است خیر و شر قبول تهیه‌كنندگی یك اثر سینمایی موفق یا ناموفق را به خوبی پیش‌بینی می‌كند؛ در واقع میركریمی تهیه‌كنندگی یك فیلم قوی را در دست گرفته است.

 خسته نباشید

«خسته نباشید‌» داستانی با تم طنز دارد؛ طنزی كه وارد مرحله لودگی نمی‌شود بلكه در جریان یك قصه كاملاً جدی چاشنی فیلم شده است؛ این فیلم روایتی سالم و سلامت از تعلق خاطر همه ما به سرزمین مادری‌مان دارد. زوجی جهانگرد كه درگیرِ اختلافاتی با یكدیگرند، در میانه سفر خود در ایران با مۆسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشكل برمی‌خورند و مستخدمِ اخراجی هتلی كه زوج جهانگرد در آن سكونت دارند به كمك پسرعمویش آنها را در این سفر همراهی می‌كنند؛ زن جهانگرد كه فارسی را به دشواری صحبت می‌كند و اصلیتی ایرانی دارد ناخواسته به دنبال ریشه‌هایش پس از سال‌ها به ایران و كرمان باز می‌گردد. برگ برنده بزرگ «‌خسته نباشید‌» در كنار بسیاری از ویژگی‌های مثبت دیگری كه این فیلم دارد، بازی درخشان بازیگران جوانش است؛ جالب آنجا است كه فرزاد باقری و حسام محمودی دو بازیگر جوان فیلم از هنرمندان تئاتر هستند و با این فیلم اولین تجربه بازیگری در سینما را پشت سر گذاشته‌اند. جالب است كه در این روزها نه از تیزرهای تبلیغاتی این فیلم در تلویزیون خبری است و نه از بنرهای تبلیغاتی بزرگی كه وجود چنین فیلم قابل تحسینی روی پرده سینماها را به مردم یادآوری كند؛ تمام داشته تبلیغاتی این فیلم وبسایت آن در فضای مجازی و نیز بنرهای كوچكی است كه در میان تبلیغات رنگارنگ سایر فیلم‌های روی پرده كمرنگ و ناچیز به نظر می‌رسد؛ «خسته نباشید‌» بی‌ های و هوی در كمال بی‌ادعایی در صحنه تبلیغات و نیز بی‌ادعایی كارگردانان جوان به غایت مسلطش، اثری ساده، زیبا و دوست‌داشتنی است كه وارد شهر بی‌سر و سامان سینمای این روزهای كشور شده است و این اتفاق جای خسته نباشید گفتن به عوامل فیلم جوان «‌خسته نباشید‌» را دارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : سایت خبری جوان آنلاین / الناز خمامی‌زاده

مطالب مرتبط:

وداع با ستاره ، شاید امروز شاید فردا  

رقیبان سیمرغ سی و یکم

فیلم های فجر سی و یکم