تبیان، دستیار زندگی
مجموعه طنز نقطه سر خط كه از پخش آن حدود دوهفته می گذرد را می توان سریالی با مضمون تكراری دانست كه داستان آن بیش از آنكه طنز باشد، یادآور مشكلات اجتماعی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان تكراری سیما برای مخاطب


مجموعه طنز 'نقطه سر خط' كه از پخش آن حدود دوهفته می گذرد را می توان سریالی با مضمون تكراری دانست كه داستان آن بیش از آنكه طنز باشد، یادآور مشكلات اجتماعی است.


نقطه سرخط،

سعید آقاخانی كه كارگردانی سریال های طنز 'خوش نشین ها'، 'راه در رو' و 'زن بابا' را در كارنامه دارد، در 'نقطه سرخط' تلاش كرده تا از نظر مضمون متفاوت از كارهای قبلی اش در تلویزیون ظاهر شود اما با این حال نتوانسته است جلوی این تكرارها را بگیرد.

آقاخانی بار دیگر در این مجموعه روایتگر مشكلات اقشار مختلف جامعه از جمله جوانان، بازنشستگان، اجاره نشین ها و مسایلی شده است و خواسته از طریق به سخره گرفتن این مشكلات اثر طنزی بیافریند.

با وجود تلاش نویسنده و كارگردان و استفاده از بازیگران حوزه طنز، ویژگی طنز 'نقطه سر خط' در برخی موقعیت های كلامی بازیگران محدود شده و بیننده بیش از هر چیز با مصائب و مشكلات شخصیت های داستان همذات پنداری می كند.

مشكل دیگری كه 'نقطه سرخط ' درگیر آن شده ،كلیشه ای شدن بازی بازیگران آن است كه در این جهت می توان به بازی تكراری حمید لولایی، مرجان گلچین، علی صادقی و اشكان اشتیاق اشاره كرد كه گویا این بازیگران در قالب نقش های قبلی كه مورد اقبال تماشاگران قرار گرفته، فرو رفته اند و قرار نیست در نقش و هویتی جدید مقابل دوربین قرار گیرند.

بازی لولایی در این سریال بیش از هر چیز شبیه همان 'خشایار' در مجموعه زیر آسمان شهر است و دیگر بازیگران اصلی این سریال نیز حرف جدیدی در عرصه بازیگری طنز در چنته ندارند.

با وجود تلاش نویسنده و كارگردان و استفاده از بازیگران حوزه طنز، ویژگی طنز 'نقطه سر خط' در برخی موقعیت های كلامی بازیگران محدود شده و بیننده بیش از هر چیز با مصائب و مشكلات شخصیت های داستان همذات پنداری می كند.

تكه كلام 'پَ نَ پَ ' مریم سعادت كه پیشتر در محیط مجازی اینترنت و بین مردم رایج شد و اكنون محلی از اعراب ندارد نیز نتوانسته به طناز شدن این مجموعه كمكی كند.

هرچند به نظر می رسد مسوولان شبكه سه با روی آنتن بردن دو سریال طنز در هفته های پایانی زمستان خواسته اند تا فضای یخ زده مجموعه های نمایشی شبكه های تلویزیونی را به شادی ایام عید بدل كنند اما دقت در تولید را فدای سرعت در نمایش كرده اند.

نقطه سرخط،

شتاب عوامل تولید 'نقطه سرخط' و همزمانی تولید و پخش آن از تلویزیون كه گاهی نگارش فیلمنامه را با تولید و پخش همزمان كرده ، بیشترین ضربه را به محتوای این مجموعه زده و آن را در نظر بیننده شلخته كرده است.

تصویربرداری این مجموعه 25 قسمتی كه تا پایان اسفند ماه روی آنتن شبكه سه سیما قرار دارد، به طور همزمان در تهران ادامه دارد.

اما با وجود ایرادهایی كه به فیلمنامه و بازی های عوامل مجموعه 'نقطه سرخط' وارد است، به نظر می رسد كه زمان پخش این سریال بیشترین كمك را به نشاندن مخاطبان در پای این كار تلویزیونی كرده است؛ شاید هم كارگردان خواسته با تولید این مجموعه برای مخاطبان عام سیما كه از دیدن مجموعه های به ظاهر طنز لذت می برند، لحظات مفرحی را برای این گروه از بینندگان خلق كند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا