تبیان، دستیار زندگی
یک وجب از آسمان دومین فیلم سینمایی علی وزیریان ترکیبی از فانتزی و مفاهیم معنوی و اخلاقی است که می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب باشد. یک جب از آسمان اگرچه در نگاه اول با خدا نزدیک است اولین ساخته وزیریان تفاوت دارد اما دغدغه‌های فیلمساز برای پرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک وجب از آسمان

یک وجب از آسمان

"یک وجب از آسمان"؛ فانتزی با چاشنی معناگرایی

"یک وجب از آسمان" دومین فیلم سینمایی علی وزیریان ترکیبی از فانتزی و مفاهیم معنوی و اخلاقی است که می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، "یک جب از آسمان" اگرچه در نگاه اول با "خدا نزدیک است" اولین ساخته وزیریان تفاوت دارد اما دغدغه‌های فیلمساز برای پرداختن به مضامین اخلاقی و مفاهیم معنوی در آن به چشم می‌خورد. فیلم داستان نوجوانی است که اتفاقی در یک شب بارانی فرشته‌ای را می‌بیند و فرشته می‌تواند آرزوی پسر را برآورده کند، اما برآورده شدن این آرزوی متفاوت دردسرهایی برای او و خانواده‌اش به وجود می‌آورد.

وزیریان توانسته در یک قالب فانتزی و طنزآمیز تصویری کاریکاتوری از فضای جامعه امروز ارائه دهد و از سودجویی و زیاده‌خواهی را به عنوان یکی از بیماری‌های مهم این جامعه انتقاد کند. فیلمساز اگرچه اصرار ندارد که مخاطب فیلم فقط نوجوان‌ها هستند اما نوع داستان، حضور پررنگ شخصیت نوجوان و فضای فانتزی "یک وجب از آسمان" را برای مخاطب نوجوان جذاب‌تر می‌کند.

* در غیبت ستاره‌ها

علی وزیریان در دومین فیلمش از ستاره‌های محبوب و مشهور که این روزها می‌توانید تصاویر ریز و درشتشان را روی بیلبوردها و سر در سینماها ببینید، استفاده نکرده است. تلاش او این بوده که از بازیگرانش در نقش‌های متفاوت با تصویری که معمولا از آنها دیده‌ایم استفاده کند. لادن طباطبایی در نقش زنی فقیر از جنوب شهر، هومن سیدی در نقش فرشته و بهروز بقایی در نقش مردی ساده و بی‌غل و غش حضوری قابل قبول در فیلم دارند. نوجوانی که نقش محسن را بازی می‌کند هم با استعداد نشان می‌دهد. بازی علی سلیمانی در نقشی کاملا منفی یکی از جذابیت‌های "یک وجب از آسمان" است.

محسن نوجوانی است كه در كنار بچه های خیابانی هم سن و سال خود در میان خیابان های شلوغ شهر گل فروشی می كند. او آرزوی داشتن یك وجب آسمان را در سر دارد. خواسته او محقق می شود؛ در ابتدا هیچكس تحقق چنین آرزویی را باور نمی كند اما با دیدن آن، ماجراهای گوناگونی آغاز می شود ...

وزیریان در "خدا نزدیک است" از بابک حمیدیان و الناز شاکردوست در نقش‌هایی متفاوت استفاده کرده‌ بود و این بار در دومین فیلمش با توجه به حال وهوای فیلم تشخیص داده که "یک وجب از آسمان" نیاز به ستاره ندارد. باید دید فیلم در رقابت با آثاری که این روزها روی پرده رفته‌اند و با استفاده از ستاره‌ها  قرار است مخاطب را به سالن‌های سینما بیاورند موفقیتی به دست می‌آورد یا بازی را به این رقیبان واگذار می‌کند.

*جذابیت‌های فیلم

" یک وجب از آسمان" مانند "خدا نزدیک است" ساختمان تصویری چشم‌نواز و قابل توجهی دارد، وزیریان رنگ‌ها را می‌شناسد و از آنها درست و به جا استفاده می‌کند. استفاده از رنگ آبی و سفید در خانه محسن تصویری پاک و بی‌آلایش از این خانه محقر ارائه می‌دهد. فرشته در پوشش سفید اگرچه تکراری است اما تاکیدی بر معصومیت و بی‌آلایشی موجودی است که از آسمان آمده تا آرزوی این پسر را برآورده کند.

در آن سوی قصه، وزیریان نوکیسه‌گی و تازه به دوران رسیدگی آدم‌بدهای قصه‌اش را با استفاده از رنگ‌های تند و گرم در طراحی صحنه ولباس آنها به نمایش می‌گذارد. با توجه به فضای فانتزی فیلم این تقسیم‌بندی رنگی آزاردهنده نیست و با حال و هوای فیلم همخوانی دارد.

"یک وجب از آسمان" برای نوجوان‌ها فیلم جذابی است و می‌تواند آنها را تا پایان با خود همراه کند، تصویری که از محسن شخصیت اصلی فیلم می‌بینیم تصویری شیرین و دوست‌داشتنی از نوجوانی است که تلاش می‌کند در دل پلشتی و مناسبات نادرست اجتماعی درست زندگی کند و در پایان مانند یک قهرمان ستایش می‌شود.

تاکید فیلمساز در پایان به فرجام خیر محسن و پدرش و سرنوشت تلخ و عبرت‌ آمیز آدم‌بدهای فیلم و داوری صریح و موضع‌گیری شفاف او فیلم را برای نوجوان‌ها شیرین‌تر می‌کند. مخاطب بزرگسال می‌داند که در دنیای واقعی چنین نیست و ترجیح می‌دهد پایانی تاثیرگذار و واقعی ببیند.

"یک وجب از آسمان" برای نوجوان‌ها فیلم جذابی است و می‌تواند آنها را تا پایان با خود همراه کند، تصویری که از محسن شخصیت اصلی فیلم می‌بینیم تصویری شیرین و دوست‌داشتنی از نوجوانی است که تلاش می‌کند در دل پلشتی و مناسبات نادرست اجتماعی درست زندگی کند و در پایان مانند یک قهرمان ستایش می‌شود.

* وضعیت در جدول فروش

"یک وجب از آسمان" این روزها در رقابت با فیلم‌های "دو خواهر"، "بی‌پولی"، "زندگی شیرین" و "تردید" نتوانسته در جذب مخاطب موفق باشد. اکران چنین فیلم‌هایی در فصلی که فیلم‌های پرمخاطب روی پرده هستند چندان به نفع آنها نیست. اما با بازشدن مدارس و اکران فیلم برای نوجوان‌ها می‌توان انتظار داشت که مخاطبان اصلی "یک وجب از آسمان" با این فیلم ارتباط برقرار کنند.

فیلمی که نوجوان‌ها را به روزهای روشن و نوید بخشی نوید می‌دهد که فرشته‌ها آدم‌های بد را از سر راه آدم‌ها برمی‌دارند و زندگی پر از لحظه‌های شاد و روشن است. اگر یکی از کارکردهای سینما برای مخاطب نوجوان را اهداف آموزشی بدانیم، "یک وجب از آسمان" به خوبی به این هدف نزدیک می‌شود. فیلم نوجوان‌ها را به رعایت اصول اخلاقی و توجه به قواعدی دعوت می‌کند که در زندگی اجتماعی سال‌های اخیر فراموش شده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی