تبیان، دستیار زندگی
یادبود سلحشور کارگردان فقید سریال «یوسف پیامبر»(ص) در جشنواره جهانی فجر برگزار شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریالی که خیابان ها را خلوت کرد

یادبود سلحشور کارگردان فقید سریال «یوسف پیامبر»(ص) در جشنواره جهانی فجر برگزار شد

بخش سینما و تلویزیون تبیان
فیلم سلحشور

مراسم تجلیل از فرج الله سلحشور عصر روز گذشته (5 اردیبهشت) در «پردیس چارسو» برگزار شد.در این مراسم، سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل بیگی، مجید مجیدی، علیرضا تابش، امیر اسفندیاری، فرید فرخنده کیش، محسن یزدی و ... در جمع اصحاب رسانه حضور داشتند.

سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره طی سخنانی گفت: امروز برای یادبود یک هنرمند سخت کوش که سال های سال کار کرده و بسیاری از افراد خارج از مرزهای ایران او را می شناسند، جمع شدیم. برای من فرج الله سلحشور با لحظه ای فیلم «پرواز در شب» در ذهن ام به یاد مانده است. سلحشور کارش را با بازیگری و نویسندگی و فعالیت در تئاتر شروع کرد و شاید مهمانان خارجی ما او را با ساخت سریال هایی از قصص قرآن می شناسند.وی در ادامه افزود: ما از تأثیری که مرحوم سلحشور با فعالیت اش در منطقه و همچنین ملل مسلمان داشته، باخبر هستیم، بنده خود شاهد بودم در مناطق مختلف نظیر شاخ آفریقا مسلمانان بدون اغراق با بیشترین تعداد، آثار وی را دیده اند و تحت تأثیر سریال هایی مثل یوسف پیامبر(ع) و مردان آنجلس قرار گرفته اند.

کارگردان فیلم سینمایی امروز اظهار کرد: درس بزرگ قصه های مشترک مسلمانان در قرآن کریم می تواند فضای فرهنگی ایجاد کرده و ارتباط بهتری بین مردم برقرار کند. چهره انقلابی سلحشور و پافشاری اش بر مواضع دینی تا آخرین لحظه به همان شکل ثابت و ادامه دار بود. او زمانی که با بیماری اش دست و پنجه نرم می کرد نیز به فکر ساخت سریال «موسی(ع)» بود.میرکریمی در ادامه با اشاره به اینکه سال ها همکاران ما برای ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» با زنده یاد سلحشور همکاری داشته اند، گفت: حیف ام آمد در یک جمع بین المللی که هسته آن هم با رویکرد شناساندن این جشنواره حداقل در منطقه و خاورمیانه شکل گرفته است از هنرمندی که در منطقه و خاورمیانه تأثیر بزرگی داشته است یادی نشود. امیدوارم ما همچنان در مسیر اعتقادی خودمان با کشورهای همسایه که اعتقادات مشترکی با ما دارند از طریق سینما ارتباط خوبی برقرار کنیم.

بیش از 30 میلیون نفر در عراق «یوسف پیامبر» را دیدند

یادم می آید در سال 2008 که سلحشور به همراه عوامل اش به لبنان آ مد، سیدحسن نصرالله خواست او را نیم ساعت ببیند و جلسه شان دو ساعت به طول انجامید و خوب یادم است که سلحشور اشک می ریخت. چرا که سیدحسن نصرالله پیش از اینکه این سریال در لبنان پخش شود به صورت ضبط شده این را از ایران برایش می فرستادند

در ادامه مراسم «عبدالعلیم طاهر» از عراق که یکی از کارگردانان حاضر در جشنواره بود با بیان اینکه از طریق سریال معروف یوسف پیامبر(ع) با سلحشور آشنا شده ، گفت: اغراق نمی کنم که بیش از 30 میلیون نفر در عراق این سریال را تماشا کردند، کودکان و بزرگان و خانم ها و آقایان از دیدن آ ن لذت بردند و هنوز هم این سریال از شبکه های عراق پخش می شود و مردم تماشا می کنند.وی در ادامه افزود: وقتی خودم را به عنوان کارگردان با وی مقایسه می کنم جایگاهی برای خود نمی بینم چرا که او بسیار بزرگتر از من است. آرزو داشتم زمانی که در قید حیات بود او را ببینم اما خوشحالم که امروز در اینجا هستم و فرزند زنده یاد فرج الله سلحشور را می بینم.

سینما و مادر دو «المان» مهم کشور هند

سپس جاوید جعفری کارگردانی از هند طی سخنانی عنوان کرد: از کشوری می آیم که دو چیز در آن مهم است؛ یکی سینما و دیگری مادر. تقریباً 200 میلیون مسلمان در هند وجود دارد.وی در ادامه افزود: آثار سلحشور را در شبکه های مسلمان کشورم تماشا کرده ام. وی داستان های قرآنی را به نسل جدید منتقل کرده است. این یک مسئولیت بزرگ است که بتوانیم با سینما داستان های قرآنی را عرضه کنیم.جعفری در ادامه اظهار داشت: ایران همیشه در عرضه کردن آموزه های قرآنی پیشقدم بوده است. قطعاً جای خالی این کارگردان احساس می شود، امیدوارم کارگردان های مشابهی وارد این عرصه شوند تا بهترین کارهای خود را به دنیا عرضه کنند.

پخش فیلم سلحشور از «المنار» باعث خلوتی خیابان ها خلوت می شد

علی ظاهر، تهیه کننده لبنانی در ادامه طی سخنانی گفت: قبل از جلسه به این فکر می کردم که اگر حضرت یوسف(ع) و موسی(ع) با هم تلفنی مکالمه ای داشته باشند به هم چه می گویند. قطعاً حضرت موسی(ع) ابراز گله می کرد که چرا او نتوانسته توسط یک فیلم به مردم معرفی شود. وی در ادامه افزود: امیدوارم وزارت ارشاد به آخرین آرزوی سلحشور جامه عمل بپوشاند. سلحشور کارگردان قرآنی بود نه فیلم و سریال! او استاد سینمای دینی و اجتماعی بوده است. زمانی که این سریال از شبکه «المنار» لبنان پخش می شد خیابان ها خلوت می شد. سریال حضرت یوسف(ع) تمام مذاهب را در کنار هم جمع کرده بود.

این کارگردان با اشاره به دیدار سلحشور و سیدحسن نصرالله در لبنان، گفت: یادم می آید در سال 2008 که سلحشور به همراه عوامل اش به لبنان آ مد، سیدحسن نصرالله خواست او را نیم ساعت ببیند و جلسه شان دو ساعت به طول انجامید و خوب یادم است که سلحشور اشک می ریخت. چرا که سیدحسن نصرالله پیش از اینکه این سریال در لبنان پخش شود به صورت ضبط شده این را از ایران برایش می فرستادند.

با فیلم می توانیم آنچه می خواهیم را ارائه کنیم

در ادامه این نشست در جشنواره جهانی فیلم فجر، حجت الاسلام بصیر سلحشور فرزند فرج الله سلحشور طی سخنانی، گفت: بیشتر تشکر می کنم و امیدوارم سینمای ایران جنبه اصلاح گری اش نسبت به جامعه خود و برای جهانیان بیشتر شود و آیینه وار فرهنگ ایرانی اسلامی خود را از طریق سینما به جهان نشان دهد.

فیلم سلحشور

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه خبر نمی توانیم با دنیا رقابت کنیم و تقریباً اخبار روزی میلیاردها بار در فضاهای مجازی کلیک می خورد، عنوان کرد: خوب می دانید کسانی هستند که از قیافه ما خوششان نمی آید، خیلی حرف است که سینمای ما جهانی شود. در این شرایط باید سینمای خود را به استانداردهای مشروع سینمای جهان نزدیک کنیم.وی در ادامه گفت: ما در زمینه خبر شاید نتوانیم آنها را شکست دهیم اما با فیلم می توانیم آنچه را می خواهیم ارائه کنیم و هر کسی در هر جای دنیا که بخواهد می تواند به آن دسترسی پیدا کند. ان شاءالله بتوانیم سینمای دینی، جهانی و فرهنگی داشته باشیم

در ادامه مراسم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که این محفل در فجر برگزار می شود. فرج الله سلحشور بر گردن سینمای دینی و همچنین مردم این سرزمین حق بزرگی دارد. به دلیل کاری که داشته ام طی این سال ها با سفیران و وزرای مختلفی ملاقات کرده ام و در تمام این ملاقات هایم سفیران و وزرا از من می خواستند که بسته کامل سریال یوسف(ع) را به آنها تقدیم کنم و هدیه من به بسیاری از آنها این سریال بوده است.وی در ادامه افزود: هنر مرحوم سلحشور این بود که به کارش عشق می ورزید و باور داشت و ایمان داشت که قرآن را می تواند با زبان تصویر به دنیا معرفی کند.

ایوبی با اشاره به اینکه سلحشور خدمت دیگری به جهان اسلام کرد، گفت: اینکه مردم با مذهب های مختلف و عقاید گوناگون پای این سریال نشسته اند و با آن ارتباط برقرار کردند نکته خیلی مهمی بود و دیگر اینکه او با ساخت این سریال باعث شد کشورهایی که با تصویرسازی رابطه نداشتند به مهم بودن آن پی ببرند و بدانند با تصویر می توانیم پیام های دینی و معنوی خود را منتقل کنیم. سلحشور بر آشتی فیلم های مختلف نقش مهمی ایفا کرد که سینما باید قدردان این زحمات باشد. او نمونه یک سینماگر قرآنی است. سلحشور یک راه، یک نگاه و مکتب است. هر وقت سلحشور را دیدم شاهد بودم جوانان در مکتب او می آموزند و مطمئن هستم راه وی ادامه خواهد داشت.

جای خالی سلحشور بیشتر مجسم شد

همچنین نادر طالب زاده در این جلسه حاضر شد و عنوان کرد: برای من افتخاری است که با این مرد بزرگوار آشنا بودم. کار سلحشور قبل از درگذشتش در بین سینماگران مشخص بود اما بعد از درگذشتش جای خالی اش بیشتر مجسم شد و خداوند به او عنایت کرد و معلوم شد که سلحشور یک فرد عادی نبود. بنابراین شخصیت او بعد از درگذشت اش بیشتر متبلور شد.وی در ادامه افزود: الان نبودن سلحشور بیشتر احساس می شود، در مسیری که انتخاب کرد تزلزل دیده نمی شد و هیچ وقت تردیدی در او وجود نئداشت که سینما می تواند اسلامی باشد. او در جهان اسلام توفیقی پیدا کرد و کشورهای اسلامی از او استقبال کردند. خوشحالم که شاهد تلاش و درخشش او در جامعه اسلامی بودیم.طالب زاده در ادامه افزود: موضوعی که الان مطرح است پروژه موسی است که صهیونیست ها با تحریف آن را ساختند در حال حاضر سینمای ایران می تواند تهاجم کند و آن هم یک تهاجم فرهنگی و از هنرمندان جهانی نیز دعوت به عمل آورد که به کمک بیایند و آثار جهانی بسازند.
در پایان این مراسم، حسین زندباف نیز حضور پیدا کرد و تنها به یک جمله بسنده کرد و گفت: افتخارم این است که با سلحشور همکاری کردم و برای آخرت خودم پارتی درست کردم.



منبع: فارس