تبیان، دستیار زندگی
فیلمسازان جوانی که لایق حمایت هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمسازان جوانی که لایق حمایت هستند

isna

ابوالحسن داودی گفت: در شرایطی که چند جوان فیلم‌های خوبی ساخته‌اند که سینما را از آن ایستایی و بحران، یک گام به جلو ببرند، حتی اگر تابوی غلبه نام‌های مشهور را تحت‌الشعاع قرار دهند، لایق حمایت هستند.

ابوالحسن داودی از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا‌، در توضیح اهدای جوایز اصلی به کارگردانان بخش «نگاه نو»، گفت: فیلم‌های برگزیده از نظر سلیقه و نگاه داورانی که امسال حضور داشتند، فیلم‌های بهتری به حساب می‌آمدند.

او همچنین اضافه کرد: به هرحال این‌ها فیلم‌های منتخبی بود که از قسمت «نگاه‌ نو» بر اساس رأی هیات انتخاب به بخش سودای سیمرغ اضافه شده بود؛ اینکه چرا ما بیشتر به فیلم‌های جوان‌ترها توجه کردیم نشان می‌دهد که به باور ما در فیلم‌های آنان نوعی پیشرفت وجود داشت که اتفاقا باید دیده می‌شد. ما اگر بخواهیم قضاوتی را به عدالت نزدیک کنیم، در شرایطی که چند جوان فیلم‌های خوبی ساخته‌اند که سینما را از آن ایستایی و بحران یک گام به جلو ببرند، حتی اگر تابوی غلبه نام‌های مشهور را تحت‌الشعاع قرار دهند، لایق حمایت هستند.

داودی اضافه کرد: مطمئنا در هر گروه داوری شکل و شمایل سنجش فیلم‌ها که براساس فکر،‌ سلیقه و سطح دانش حرفه‌ای داوران است می‌تواند با گروه دیگری متفاوت باشد، این را هم باید بدانیم که مطمئنا این انتخاب شدن یا نشدن فیلم‌ها معیاری مطلق برای ارزشمند‌تر بودن یا نبودن فیلم‌ها محسوب نمی‌شود. این انتخاب‌ها فقط بر اساس سلیقه و معیارهای حرفه‌ای یک گروه هفت نفره داوری در جشنواره است.

این عضو هیات داوران خاطرنشان کرد: پیش از شروع جشنواره ما در جلسه‌ای که با دبیر این جشنواره داشتیم‌، شرط کردیم که هیچ کاری به صلاحدیدهای خارج از جشنواره و حواشی که ممکن است بر اساسش به وجود بیاید نداریم و فقط بنا به نوع تفکر و سلیقه خودمان فیلم‌ها را انتخاب می‌کنیم.

او ادامه داد: مساله نبودن معیار مشخص برای سنجش فیلم در خیلی از جشنواره‌ها وجود دارد و بخصوص در جشنواره فیلم فجر این مساله محسوس‌تر است. چرا که کل میعادها و راهبری‌ها و چشم انداز سینمای ایران در طول سال بر شانه‌اش تلنبار شده است و از این جشنواره انتظار می‌رود که به هر شکلی خروجی یک سال سینمای ایران را با همه اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت چشم‌اندازها داوری کند، این عملاً داوران را با مسیر غیرممکنی روبرو می‌کند که بتوانند پاسخگوی همه سلیقه‌ها و اهداف سینمایی و غیرسینمایی باشند.

داودی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فیلم‌های جشنواره سی و چهارم به پیش بینی وضعیت گیشه در سال آینده پرداخت و گفت: من بسیار امیدوار هستم که وضعیت گیشه بهتر از گذشته شود. چیزی که در این جشنواره اتفاق افتاد و مایه‌ی امیدواری برای داوران بود‌، رویکردی تدریجی است که مردم نسبت به فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته خاص محسوب می‌شدند‌، پیش گرفتند.

او ادامه داد: این رویکرد متفاوت نشانگر آن است که ذائقه تماشاگران ما به آرامی در حال تغییر است و این تغییر و نو شدن لحن فیلم‌ها غالبا با استقبال مردم نیز مواجه شده است.

داودی همچنین اظهار کرد: به نظر من نسل‌های قدیمی‌تر سینمای ایران (مانند نسل من) باید سعی بیشتری برای به‌روز باقی ماندن انجام دهند و از ساخت فیلم‌های سفارشی و یا پروپاگاندا فاصله بگیرند؛ چرا که امروزه به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی، اینکه مردم به صورت مطلق تنها به اسامی سینماگران توجه کنند و آن را معیار قرار دهند، در حال منسوخ شدن است.

او در پایان اضافه کرد: هر فیلمسازی با هر میزان سابقه اگر از کارهای قبلی خود عقب بماند و یا با جریان روز پیش نرود‌، دچار خسرانی می‌شود که شاید دیگر برایش قابل جبران نباشد.

او تصریح کرد: این شاید هشداری برای سینماگران قدیمی‌تر و نسل من باشد که سهل‌گیری ارتباط سینمایی و تنها تکیه بر سابقه و اشتهار حرفه‌ای می‌تواند اعتماد مخاطب را خدشه‌دار کند.

انتهای پیام


ISNA News Feed

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .