تبیان، دستیار زندگی
حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) شب های قدر 19 و 21 رمضان میزبان هنرمندان و استادان خوشنویس شیرازی در آیینی با نام مشق قدر بود و اعلام شد که آثار هنرمندان پس از داوری در مجموعه ای به زیور طبع آراسته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشق قدر هنرمندان فارس داوری می شود

title

حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) شب های قدر 19 و 21 رمضان میزبان هنرمندان و استادان خوشنویس شیرازی در آیینی با نام 'مشق قدر' بود و اعلام شد که آثار هنرمندان پس از داوری در مجموعه ای به زیور طبع آراسته می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه، نگارش از دید گاه مورخین و زبان شناسان سبقه پنج هزارساله دارد، گفت: کماکان نسبت به تقدم و تاخر زبان و نگارش، فاصله زیادی وجود دارد و مدت زمان چند ده هزارساله می توان برای آن در نظر گرفت.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهزاد مریدی افزود: ارتباطات از طریق نوشتار شکل گرفته است و نشانه ها آرام آرام جایشان را به کلام دادند و آن چیزی شد که امکان ارتباط در ملل مختلف با رویکردها و نگاه های متفاوت را ایجاد کرد و امروزه نه تنها ارتباطات از طریق نگارش امکان پذیر شده، بلکه روح حاکم بر نوشتار هم می تواند منعکس کننده بسیاری از تفکرات باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: نظم دهی و چینش کلمات در نگارش، نشان از روح مستتر در آن کلمات است و شخصیت ها را نیز نمایان می سازد و عده ای معتقدند که از روی امضای آدمها می توان به روحیات درونیشان پی برد و همچنین بر نحوه نگارش، میزان فشار قلم و دوات بر کاغذ نیز می توان به این تاثیر پی برد، که امروزه در روانشناسی شخصیت و زبان شناسی نوسط بسیاری از دانشمندان این اصل مطرح شده است.
این مقام فرهنگی فارس بیان داشت: روح آرامی که هنرمندان خوشنویس در طول نگارش به دست می آورند، بواسطه تولید آثار هنری می باشد و به خاطر نظم بخشی کلمات، ذهنی منظم نیز پیدا کرده و شاید این آرامش نشان از آن نظمی است که ایجاد شده است. یکی از آرامترین، منظم ترین و بادقت ترین هنرمندان، خوشنویسان هستند که بر می گردد به چینش و حرکت دوات و قلم برکاغذ، که این توانسته به شخصیتشان نیز سرایت کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با تاکید براینکه کارهای هنری که در آن نگاه فردی وجود داشته باشد در دراز مدت ممکن است به یک رکود فردی بیانجامد، تصریح داشت: این یک خطر محسوب می شود، چون بعضا به رکود یک مجموعه هم تبدیل خواهد شد و عدم تشکیل یک کار گروهی و انجمنی می تواند خسران ایجاد کند، زیرا همه افراد بیشتر در یک فضای جمعی قادر خواهند بود تا شور و نشاط را با همراهی دیگران بوجود آورند.
مریدی بیان کرد: نسل جوان در کنار جمع و گروه، دارای انگیزه، اشتیاق و جریان هنری می شود و توجه به نمایشگاه ها و فعالیت های گروهی در انجمن ها و نگاه شورایی داشتن می تواند به این مقوله کمک شایانی نماید تا در کنار رشد فردی هنرمندان، توجه ما به رشد جمعی برای جذب مشتاقان به فراگیری هنر نیز افزایش یافته و خدای ناکرده به رکود و عدم استقبال از هنرهای انفرادی تبدیل نشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نگاه فردگرایانه در حوزه های تجسمی و خوشنویسی و کارهای فردی، باعث می گرد تا زنگ خطر بسیار بزرگی بصدا در آید و ما را متوجه این هشدار کند که تشکیل انجمن ها را در اولویت دانسته دارای اهمیت بسزایی بدانیم و در قالب کارهای گروهی به کار بپردازیم تا با این حرکت از حوزه انفال و فرد گرایی خارج شویم و باعث و بانی حمایت و سرپا نگه داشتن هنر باشیم، تا همانند حوزه های سینمایی، تئاتر و موسیقی، لذت کار جمعی بتواند انگیزه ها و شوق لازم برای حفظ و اهمیت دادن بیشتر به هنر را با خود به همراه آورد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس ابراز داشت: کار جمعی و گروهی حوزه انگیزشی را افزایش می دهد و ما را به این نقطه سوق خواهد داد که تفاوت بین تولید هنر در میان جمع و همراهان هنری چقدر با خلق اثر در خلوت فردی، تفاوت خواهد داشت و در گروه حتما هنرمند را بیش ازپیش دارای انگیزه های لازم برای ادامه مسیر توسط خود و تاثیرگذاشتن بر دیگران می کند و متاثر از محیط و فضای جمعی است که این حرکت آغاز خواهد شد.
مریدی بیان کرد: انجمن خوشنویسان شیراز با این همه پتانسیل می تواند به راحتی در این مسیر گام های موثر و مفیدی را بوجود آورده و با وجود استادان و دانش آموختگانی که طی سال ها تربیت کرده، قادر است تا نمونه جدی و موفق از جمعیت های گوناگون را با خود همراه کند تا این امر با کار و تلاش گروهی محقق شود.
رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس نیز در این آیین با اشاره به تفاوت های مراسم «مشق قدر» امسال با سالهای قبل گفت: در همکاری که مسئولان فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی و فرهنگ و ارشاد فارس داشته اند، فضای فرهنگی مناسبی در اختیار گذاشته شده و از لحاظ استقبال هنرمندان خوشنویس، کیفیت کار و امکانات دار القرآن حضرت شاهچراغ (ع) به لحاظ نور پردازی و تجهیزات کاملی که فراهم آورده، توانسته بر کیقیت تولید آثار و حضور مشتاقانه خوشنویسان بیافزاید.
مجید چیزفهم دانشمندیان، با اشاره به اینکه پیدایش خط و خوشنویسی از ابتدا به خاطر نگارش و کتابت زیبای آیات قرآن و اشعار زیبای ادبی بوده است، گفت: هنر یاد شده برای به نمایش در آوردن متون و آیات قرآن به کار می رفته و برای زیبا تر نوشتن، تبت و چاپ کتابها بویژه قرآن کریم کاربرد مستمری داشته و دارد و اگر خوشنویسی نبود شاید خیلی از این مطالب با اهمیت در تاریخ نمی ماند و ثبت هم نمی شد.
وی با تاکید براینکه آثار این مراسم در رشته های نستعلیق، ثلث، نسخ، نستعلیق شکسته و نقاشی خط به رشته تحریر در شب قدر می پردازد، تصریح کرد: شب ٢٣ ماه رمضان نیز مراسم بداهه نویسی ١٠٠ خوشنویس در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار خواهد شد که از نام های خداوند و آیات قرآن بر گرفته می شود.
رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس با اشاره به برگزاری مراسم «مشق قدر» در ایام شب قدر، گفت: این مراسم برای نخستین بار در 2 شب قدر برگزار می شود و هنرمندان حاضر بیش از ٢٠ سال است که با این سنت حسنه در شبهای احیا از ساعت ٩ شب تا سحرگاه، احیای خودشان را در واقع با نوشتن آیات قرآن همزمان با پخش و برگزاری مراسم ویژه در حرم احمد ابن موسی(ع)، ادا می کنند.
چیزفهم دانشمندیان، رئیس انجمن خوشنویسان استان فارس با اشاره به برگزاری مراسم «مشق قدر» در ایام شب قدر گفت: این مراسم از ساعت ٢٢ در شب ٢١ ماه مبارک رمضان با حضور یک صد نفر از خوشنویسان شیرازی، در دارالقرآن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه السلام) آغاز شده و در شبهای قدر ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه در مراسم «مشق قدر» خوشنویسان آیات قرآنی و احادیث را به رشته تحریر در می آورند، یادآور شد: آثار برگزیده پس از داوری در مجموعه ای به زیور طبع آراسته می شود و امسال برای نخستین بار است که «مشق قدر» در ٢ شب قدر برگزار می شود.




www.irna.ir
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .