تبیان، دستیار زندگی
استاد فتحعلی واشقانی فراهانی استاد خوشنویسی ایران جمعه شب 12 آبان در سن 82 سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت فتحعلی واشقانی فراهانی

هنرمند خوشنویس


استاد فتحعلی واشقانی فراهانی استاد خوشنویسی ایران جمعه شب 12 آبان در سن 82 سالگی بر اثر پیشرفت بیماری سرطان درگذشت.

استاد فراهانی

فتحعلی واشقانی فراهانی، خوشنویس صاحب‌نام معاصر در خط نستعلیق و اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران است.

فتحعلی واشقانی طی سال‌ها در کنار اساتید دیگر جزو هیأت داوران  انجمن خوشنویسان ایران در زمینه خط نستعلیق بوده‌است. وی همچنین به عنوان مربی و معلم خط نستعلیق در کلاس‌های انجمن خوشنویسان ایران از سال 1346 نیز فعالیت کرده‌است و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است که از بدو تأسیس تا کنون، این همکاری ادامه داشت.

فتحعلی واشقانی در سال 1309 در قریه واشقان از توابع فراهان اراک در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشود.

او در مکتب خانه علاوه بر فراگیری قرآن کریم و آموزه های دینی و اخلاقی آن روز به تمرین خوشنویسی پرداخت.

اولین استادش در خط، میرزا ذبیح‌الله واشقانی بود که اولین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.

سپس در سال 1337 نزد شادروان استاد حسین میرخانی در کلاسهای آزاد خوشنویسی به فراگیری خط نستعلیق مشغول شد.

وی در کلاس اساتید بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شرکت نمود و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد. انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب نمود و بسیاری از شاگردان ایشان هم‌اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند. او در سال 1359 به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی، علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجهء استادی رسید و پس از انقلاب در سال 1367 به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بو از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

او در سال 1359 به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی، علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجهء استادی رسید و پس از انقلاب در سال 1367 به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بو از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

واشقانی ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی به تاسیس انجمن‌های خوشنویسان در شهرهای مختلف کشور (استان مرکزی) اراک، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، (استان فارس) لار و...اهتمام ورزید.

استاد در سال 1371 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و سال 75 نیز به همین منظور به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد.

صلابت در عین سادگی و استواری در عین ظرافت از ویژگیهای ممتاز خط استاد است.

استاد واشقانی در کنار استاد فرشچیان بازدید از نمایشگاه استاد واشقانی

برپایی نمایشگاههای داخل و خارج از کشور و تربیت خوشنویسان بی‌شمار در طول سالهای متمادی از دیگر فعالیت‌های این استاد خوشنویس است.

از مجموعه آثار ارزشمند ایشان می‌توان به کتابهای مانایی چون کلک مشکین 1و2، آیت مهر، چشمه خورشید، ترجمه کامل قرآن مجید،جلی قلم، دیوان حافظ شیرازی و مشق مشکین اشاره کرد.

خانه صنایع دستی و نگارخانه مهمی درشهر اراک به نام استاد فتحعلی واشقانی فراهانی نامگذاری شده است.

مراسم تشییع پیکر پاک این استاد خوشنویسی ساعت 9 صبح دوشنبه  15آبان از مقابل انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

توضیح تصویر:

1- تصویر استاد فراهانی

2- استاد واشقانی در کنار استاد فرشچیان بازدید از نمایشگاه استاد واشقانی

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

خبرگزاری فارس

همشهری آنلاین