تبیان، دستیار زندگی
چندی است مشکلات داخلی انجمن خوشنویسان ایران بیش از پیش خودنمایی می‌کند، تا آن‌جا که اعضای آن از وزارت ارشاد خواسته‌اند برای میانجیگری اختلافات داخلی انجمن مداخله کند. انجمن خوشنویسان پیش از انقلاب به عنوان نهادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گره​ به​دست ​که ​باز​ خواهد ​شد؟

گره​ به​دست ​که ​باز​ خواهد ​شد؟

عضو انجمن خوشنویسان از ارشاد کمک خواست

چندی است مشکلات داخلی انجمن خوشنویسان ایران بیش از پیش خودنمایی می‌کند، تا آن‌جا که اعضای آن از وزارت ارشاد خواسته‌اند برای میانجیگری اختلافات داخلی انجمن مداخله کند. انجمن خوشنویسان پیش از انقلاب به عنوان نهادی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر فعالیت می‌کرد ولی بعد از پیروزی انقلاب در قالب یک مؤسسه غیرانتفاعی و مستقل در کنار وزارت ارشاد به کار خود ادامه داد. عمده‌ترین مشکلات این انجمن از مسائل مالی و کمبود بودجه ریشه می‌گیرد و باعث می‌شود برای اجرای برنامه‌ها و رسیدن به اهدافش با مشکل مواجه شود و گاهی بین استادان آن اختلاف و تشتت پیش بیاید. در هفته گذشته «حسن آهنگران» یکی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «توصیه می‌کنم وزارت ارشاد به عنوان یک نهاد متولی فرهنگ و هنر که خارج از انجمن قرار دارد، مداخله کند تا اختلاف‌های به‌وجود آمده پایان یابد.» او تأکید کرد: اگر چنددستگی از بین برود و استادان بنام کنار هم جمع شوند، یکی از مهم‌ترین مشکلات انجمن حل می‌شود.»قصه اختلاف میان خوشنویسان و به توافق نرسیدن برخی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران در همگرایی سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون خوشنویسی از اوایل دهه شصت آغاز شده و بهانه آن توجه به یک شیوه خاص و غفلت از سبک‌های دیگر بود. حال این سؤال مطرح است که آیا درست است یک نهاد صنفی غیردولتی برای حل مشکلاتش از نهادهای دولتی درخواست کمک کند و به جای بررسی و حل مشکلات و اختلافات درون‌گروهی به حکمیت و پادرمیانی دولتی نیازمند شود؟

 اسکندرپور: بهتر است وزارت ارشاد برای انجمن بزرگتری کند .

اگرچه انجمن خوشنویسان ایران یک نهاد مردمی و غیردولتی است، اما به نظر می‌رسد بهتر است یک بزرگتر بیاید و مشکل انجمن را حل کند. به هر حال اعضای انجمن در تضارب آرا نمی‌توانند به نتیجه‌ای برسند باید به یک ولی و بزرگتر مراجعه کنند و به آن پناه ببرند. وزارت ارشاد یا حتی حوزه هنری سازمان تبلیغات به عنوان متولیان فرهنگ و هنر در دولت هم باید نقش حکم را ایفا و مشکلات انجمن را با حکمیت حل و فصل کنند. تا آن‌جا که من به یاد دارم انجمن خوشنویسان از سال 1329 به همت استادان اهل دلی چون سیدحسین میرخانی، علی‌اکبر کاوه، ابراهیم بوذری، سیدحسن میرخانی و دکتر مهدی بیانی و با همکاری وزارت فرهنگ و هنر وقت بنیان گذاشته شد و این عزیزان برای همه اعضا حکم ریش‌سفید، مراد و بزرگتر را داشتند و مسائل را با همدلی حل می‌کردند. بعد از این‌که این استادان سر بر سینه خاک گذاشتند کار به جایی رسید که هر کس سعی داشت رأی و نظر خود را پایه بگذارد و اجرا کند. به همین خاطر اگر وزارت ارشاد جای این مرشدان را بگیرد و براساس اصل ولایت، بزرگ​تری کند و برای حل مشکلات انجمن پادرمیانی کند خیلی خوب است.

 اسرافیل شیرچی: حیف است اعضای انجمن خانه خود را از غرق شدن نجات ندهند .

انجمن خوشنویسان ایران نزدیک شصت سال است به عنوان یک مؤسسه فرهنگی - هنری، ترویج خوشنویسی، هنر خاص سرزمین ایران را بر عهده دارد. من نیز به عنوان دلبسته هنر و کسی که سال‌هاست با هنر خوشنویسی نجوا می‌کنم، 35 سال است در این انجمن فعال هستم. در این مدت شاهد اختلافات بعضاً سیاسی بعضی از استادان بوده و هستم. وزارت ارشاد نزدیک 12 سال است در شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران نمایندگانی دارد که توسط وزیر ارشاد انتخاب می‌شوند. این نمایندگان میانجیان وزارت ارشاد در انجمن هستند. مدتی است انجمن درگیر فراز و نشیب‌های خاصی شده است. به این ترتیب که عده‌ای حاضر نیستند از نگاه و موضع سنتی خود بگذرند و با فعالیت‌ها و تلاش‌های بعضی استادان و شاگردانشان مشکل دارند. درست است که وزارت ارشاد تا به حال نتوانسته گره‌ای از این مشکلات باز کند اما ما امیدواریم بعد از این و با حضور افراد کارشناس و دلسوز این مسائل حل و فصل شود. اگرچه حیف است اعضای انجمن خوشنویسان ایران که میراث‌داران کتابت این سرزمین هستند نتوانند خودشان خانه‌شان را از غرق شدن نجات دهند.

پیروزه روحانیون

منبع: خبر آنلاین