تبیان، دستیار زندگی
عباس مخبر مجموعه ای از عکس های خود را با موضوع درختان، در شهر اصفهان به نمایش می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسطوره درخت از نگاه عباس مخبر

عباس مخبر مجموعه ای از عکس های خود را با موضوع درختان، در شهر اصفهان به نمایش می گذارد.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

عباس مخبر

عباس مخبر را بیشتر به عنوان مترجم و پژوهشگر حوزه اسطوره شناسی می شناسند اما او دستی هم در هنر دارد . به زودی نمایشگاه عکس هایش را با عنوان «در حافظه درخت» پس از تهران و شیراز، در شهر اصفهان برپا می کند.

مخبر متولد ١٣٣٢ در سیوند است. تحصیلات او در زمینه جامعه شناسی و زبان شناسی است و تا کنون بیش از ٥٠ کتاب در زمینه اساطیر، جامعه شناسی، فلسفه و ... ترجمه و تالیف کرده است.

اما این بار تصمیم گرفته از دنیای ترجمه و کتاب به بیرون بیاید و دانشش در مورد اسطوره و نمادهای اساطیری دنیای باستان را از زاویه هنر بنگرد. موضوع او برای این تجربه، "درخت" به عنوان یک اِلِمان اسطوره ای و فرهنگی است که وی در بستر عکاسی آن را تجربه کرده است.

او درباره عکس هایش نوشته است:

"گمان نمی کردم روزی عکس هایم را در نمایشگاهی به تماشا بگذارم. ماجرا خیلی ساده آغاز شد؛ شباهت حیرت انگیز ساقه ها و شاخه های بعضی درختان به اندام های انسان، توجهم را جلب و مجذوبم کرد. این شباهت، برای ذهن آشنا با اسطوره، تخیل را به پرواز درمی آورد و به افق های  دور دست و در هم تنیده  سرنوشت درخت و بشر می برد. در اسطوره ها به کرات، انسان ها، بخصوص زنان، به درخت بدل شده اند تا از گزند روزگار درامان بمانند و نیز به دفعات انسان ها از درخت زاده شده اند.

زندگی در گهواره های چوبی، با درخت آغاز می شود و سفر نهایی انسان به قلمرو مرگ نیز در آغوش درخت به پایان می رسد. در گذر از دوران شکار به کشاورزی، این درخت است که زندگی و مرگ را برای ما از نو معنا می کند. مرگ درخت، به خلاف مرگ حیوان و انسان، مرگی موقت است و رویش و ولادتی دوباره را در پی  دارد. درخت، عامل بقا، آسودن و نفس کشیدن و کارگاه تولید اکسیژن است. امکانی روینده و پایان ناپذیر که با زایش و پوست اندازی مداوم خود، ترس مرگ را از خاطرمان زدوده است.

زندگی در گهواره های چوبی، با درخت آغاز می شود و سفر نهایی انسان به قلمرو مرگ نیز در آغوش درخت به پایان می رسد. در گذر از دوران شکار به کشاورزی، این درخت است که زندگی و مرگ را برای ما از نو معنا می کند.

با این نگاه تازه به درخت، با شوقی وصف ناپذیر شروع به عکاسی کردم و ناخواسته به خاطره  یا حافظه  درخت رسیدم. شگفتا انگار درختان هم حافظه دارند و حافظه  بعضی از آن ها بسیار هم نیرومند است. مثل دوران کودکی که در کوه و ابر و درخت، شکل های عجیب و غریب می دیدیم، دیدم که زیر پوست بعضی درختان پر از خاطره های رنگارنگاست. رنگ های شاد، و طرح ها و نقش های زیبا و گاه عجیبی  که مرا یکراست به سرزمین موجودات اساطیری کهن می برد."

نمایشگاه عکس «در خاطره درخت» از نهم تا چهاردهم مهرماه در گالری آپادانای شهر اصفهان برپا می شود.


منابع: ایسنا/ پاتوق کتاب فردا